Według Electrekchiński producent samochodów elektrycznych BYD od ponad dekady pracuje nad rozwojem akumulatorów półprzewodnikowych. Planuje wyposażyć swoje pierwsze pojazdy demonstracyjne w tę technologię od 2027 roku, a produkcję seryjną zaplanowano na 2030 rok.
Plotki na temat zasięgu i czasu ładowania
The Driven donosi o nieoficjalnych danych testowych w tym kontekście, zgodnie z którymi baterie półprzewodnikowe mogą osiągnąć gęstość energii około 400 Wh/kg i umożliwić zasięg do 932 mil / 1500 kilometrów przy czasie ładowania wynoszącym zaledwie dwanaście minut.
Baterie półprzewodnikowe: Tło technologiczne
Baterie półprzewodnikowe są uważane za kolejny etap magazynowania energii. Elektrolit stały zastępuje tradycyjny elektrolit ciekły, zapewniając wyższą gęstość energii, krótszy czas ładowania i znacznie większe bezpieczeństwo. Elektrolity stałe zapobiegają wyciekom lub parowaniu cieczy oraz zmniejszają ryzyko niekontrolowanego wzrostu temperatury i związanego z tym zagrożenia pożarowego. Według Electrek, BYD testował już prototypowe ogniwa o pojemności 20 Ah i 60 Ah w 2024 roku.
Plotki o testach drogowych
The Driven donosi również, że BYD wyposażył już pojazdy testowe w baterie półprzewodnikowe, w tym model Seal. Mówi się, że zastosowane baterie osiągają gęstość energii 400 Wh/kg. Dla porównania, konwencjonalne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) mają około 160-180 Wh/kg, zwykłe ogniwa niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC) około 220-260 Wh/kg, a zaawansowane warianty NMC do 300 Wh/kg. Gęstość energii na poziomie 400 Wh/kg niemal podwoiłaby pojemność na kilogram i umożliwiłaby znacznie większy zasięg przy tej samej masie pojazdu.
Europejscy producenci
Europejscy producenci, tacy jak Mercedes i BMW, również testują już akumulatory półprzewodnikowe na drogach. Podczas gdy Mercedes współpracuje z partnerami takimi jak ProLogium, BMW opracowuje własne prototypy z Solid Power. BYD może uzyskać przewagę w uprzemysłowieniu technologii dzięki ścisłej integracji badań, produkcji i konstrukcji pojazdów.
Ambitne cele dla akumulatorów półprzewodnikowych
To, czy ambitne wartości 932 mil / 1500 kilometrów zasięgu i dwanaście minut czasu ładowania zostaną faktycznie osiągnięte, dopiero się okaże. Nawet jeśli rzeczywiste wartości okażą się niższe, bateria półprzewodnikowa opracowana przez BYD będzie stanowić postęp technologiczny w dziedzinie elektromobilności, jeśli osiągnie zapowiadany parytet kosztów z dzisiejszymi bateriami litowo-jonowymi