Chiński konglomerat motoryzacyjny GAC Group ma niedawno ukończył swoją pierwszą linię produkcyjną akumulatorów półprzewodnikowych o dużej pojemności, która jest obecnie testowana i produkowana w małych partiach. Jest to podobno pierwszy zakład zdolny do produkcji całkowicie półprzewodnikowych akumulatorów klasy motoryzacyjnej o pojemności 60+ Ah (amperogodzin), co czyni GAC pierwszym w branży, który osiągnął taką zdolność.
Gęstość energii tego półprzewodnikowego akumulatora jest prawie dwukrotnie większa niż w przypadku konwencjonalnych akumulatorów litowo-jonowych, a dyrektor badawczy GAC, Qi Hongzhong, twierdzi, że obecne pojazdy o zasięgu 500 km (310 mil) mogą przekroczyć 1000 km (620 mil) z tymi ogniwami. Proszę jednak pamiętać, że dane te opierają się na chińskim cyklu testowym CLTC, który zazwyczaj daje zasięgi o około jedną trzecią wyższe niż szacunki EPA, co sugeruje rzeczywisty zasięg około 650-750 km (400-465 mil). Akumulator GAC będzie miał podobno pojemność powierzchniową 7,7 mAh/cm² w porównaniu do <5 mAh/cm² konwencjonalnych akumulatorów. Wyższa pojemność na ogniwo oznacza większą gęstość energii w zestawach akumulatorów.
Różnica między konwencjonalnymi bateriami a bateriami półprzewodnikowymi polega na materiale elektrolitu: podczas gdy konwencjonalne baterie wykorzystują ciecz, baterie półprzewodnikowe wykorzystują elektrolity stałe. Konstrukcja "bezcieczowa" poprawia odporność na ciepło i bezpieczeństwo, a stały elektrolit jest w stanie wytrzymać temperatury od 300 do 400°C (około 570-750°F) w porównaniu z niższym limitem ~200°C (około 390°F) konwencjonalnych baterii.
Grupa GAC osiągnęła również przełom w wydajności procesu produkcji elektrod ujemnych, wykorzystując tak zwany "suchy proces", który łączy trzy tradycyjnie niezależne etapy (przygotowanie zawiesiny, powlekanie i walcowanie) w jeden etap. Ta redukcja złożoności skutkuje niższym zużyciem energii i poprawia ogólną wydajność produkcji, dodatkowo obniżając koszty.
Zgodnie z oficjalną mapą drogową, do 2026 r. planowana jest integracja i testowanie małych partii pojazdów, a lata 2027-2030 to lata stopniowego zwiększania produkcji masowej. Należy jednak zauważyć, że choć jest to przełom techniczny, opłacalność komercyjna zależy od łańcuchów dostaw i długoterminowej walidacji. Niemniej jednak, przełom ten pozwala Chinom zbliżyć się o kolejny krok do "Mapy drogowej technologii energooszczędnych i nowych pojazdów energetycznych 3.0", która przewiduje globalne przyjęcie akumulatorów półprzewodnikowych na dużą skalę do 2035 roku.
Źródło(a)
CNR (w języku chińskim)




