Notebookcheck Logo

Elastyczna bateria półprzewodnikowa zwiększa gęstość energii o 86%, zapewniając 1300 mil na jednym ładowaniu

Prototyp EQB z baterią półprzewodnikową o zasięgu 750 mil. (Źródło zdjęcia: Mercedes-Benz)
Prototyp EQB z baterią półprzewodnikową o zasięgu 750 mil. (Źródło zdjęcia: Mercedes-Benz)
Mercedes EQB wyposażony w nowy akumulator półprzewodnikowy z elektrolitem polimerowym byłby w stanie pokonać ponad 1300 mil na jednym ładowaniu z akumulatora mieszczącego się na tej samej powierzchni. Giętki elektrolit polimerowy obniża opór przenoszenia jonów i znacznie zwiększa gęstość energii.
E-Mobility

Baterie półprzewodnikowe stopniowo wychodzą z fazy badawczej i trafiają do prototypów oraz produkcji małoseryjnej linie produkcyjne linii produkcyjnych.

Wiele dużych firm, takich jak CATL, Toyota, Samsung, BYD, Mercedes i inni, wyznaczyli rok 2027 jako kluczowy moment, w którym wypuszczą swoje pierwsze produkcyjne pojazdy elektryczne z prawdziwymi akumulatorami półprzewodnikowymi.

Oznacza to stały elektrolit, w przeciwieństwie do hybrydowych rozwiązań półprzewodnikowych w samochodach takich jak NIO ET7 z 95% stałym i 5% ciekłym elektrolitem. Zapowiedziane do tej pory akumulatory półprzewodnikowe oferują gęstość energii na poziomie około 400 Wh/kg, z teoretycznym potencjałem osiągnięcia 500 Wh/kg. To ponad dwukrotnie większa gęstość niż w przypadku najpopularniejszych akumulatorów LFP, które znajdują się we wszystkim, od pojazdów elektrycznych na rynku masowym, po popularną elektrownię Anker Solix, która jest obecnie dostępna z ponad 50% rabatem na liście Amazon Prime Big Deal.

Oprócz podwojenia zasięgu na jednym ładowaniu w tej samej przestrzeni, baterie półprzewodnikowe są również z natury bezpieczniejsze, ponieważ zawierają mniej reaktywne komponenty w porównaniu do tych z łatwopalnym ciekłym elektrolitem. Prawdziwa bateria półprzewodnikowa jest jednak dość droga, ponieważ elektrolit musi zostać stopiony z elektrodą pod wysokim ciśnieniem i w wysokiej temperaturze, co skutkuje słabszym kontaktem między warstwami i zmniejsza wydajność transportu litowo-jonowego.

Uniemożliwia to wykorzystanie pełnego potencjału baterii półprzewodnikowych, dlatego też badacze metali z Chińskiej Akademii Nauk opracowali przełomowe rozwiązanie w zakresie elektrolitu do baterii półprzewodnikowych.

Usunęli oni "ciało stałe" z elektrolitu półprzewodnikowego, opierając go na elastycznym polimerze, który zawiera grupy etoksylowe i aktywne krótkie łańcuchy siarki zaprojektowane w celu zwiększenia przewodnictwa jonów i połączenia z katodą w skali molekularnej.

Powstały w ten sposób elektrolit polimerowy w katodzie kompozytowej nie tylko zwiększył gęstość energii ogniwa półprzewodnikowego o aż 86% ze względu na zmniejszoną rezystancję transferu, ale także może się zginać. W rzeczywistości elastyczny system baterii półprzewodnikowych może wytrzymać 20 000 ruchów zginających, zwiększając swoją odporność na uderzenia i profil bezpieczeństwa bardziej niż konwencjonalne siarczkowe baterie półprzewodnikowe, takie jak te, które Samsung lub Toyota przygotowują do komercjalizacji w 2027 roku.

Taki wzrost gęstości energii zasadniczo oznaczałby, że Mercedes EQB z prawdziwym akumulatorem półprzewodnikowym, który obecnie przechodzi testy zasięgu, może być w stanie pokonać ponad 1300 mil na jednym ładowaniu. Co więcej, bateria półprzewodnikowa z elastycznym elektrolitem polimerowym zwiększyłaby żywotność i bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych, gdyby można ją było produkować na wystarczającą skalę, aby obniżyć koszty produkcji do konkurencyjnego poziomu.

Źródło(a)

CAS przez CGTN

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 10 > Elastyczna bateria półprzewodnikowa zwiększa gęstość energii o 86%, zapewniając 1300 mil na jednym ładowaniu
Daniel Zlatev, 2025-10- 9 (Update: 2025-10- 9)