Przez długi czas Porsche było uważane za uosobienie wysokiej rentowności dzięki modelom takim jak 911. Obecnie zmiana strategii w kierunku mobilności elektrycznej zmusza producenta samochodów sportowych do płacenia miliardowych korekt, co znajduje również odzwierciedlenie w statystykach.
Zgodnie z komunikatem prasowym https://newsroom.porsche.com/en/2025/company/porsche-third-quarter-2025-financial-figures-40833.html opublikowanym 24 października, Porsche odnotowało historyczny spadek zysków w trzecim kwartale 2025 roku. Zysk operacyjny spadł z 4,035 mld euro w tym samym okresie ubiegłego roku do zaledwie 40 mln euro, co oznacza spadek o 99%. Przychody również spadły o 6% do 26,86 mld euro. Operacyjny zwrot ze sprzedaży spadł dramatycznie z 14,1 do 0,2%.
E-mobilność kosztuje dużo pieniędzy
Głównym powodem słabego trzeciego kwartału jest przejście na mobilność elektryczną. Porsche oferuje obecnie dwa samochody elektryczne, a mianowicie sportowy Taycan (w różnych modelach) oraz kompaktowy SUV Macan SUV. Żaden z tych modeli nie jest jednak bestsellerem. Według własnych danych, Porsche odnotowało specjalne wydatki w wysokości 2,7 miliarda euro, aby zwiększyć rentowność swojej działalności w zakresie samochodów elektrycznych, w sumie około 3,1 miliarda euro, w tym cła. Planowane modele elektryczne są odkładane, a istniejąca platforma elektryczna jest przeprojektowywana, aby w przyszłości obsługiwać również silniki spalinowe i napędy hybrydowe kosztem około 1,8 miliarda euro. Jednocześnie we współpracy z innymi markami VW opracowywana jest nowa platforma elektryczna na lata 2030.
Zmiany na rynku chińskim
Kolejnym czynnikiem wpływającym na sytuację jest zmieniający się rynek chiński, który przez długi czas był najsilniejszym pojedynczym rynkiem Porsche pod względem sprzedaży. Ostatnio jednak popyt na luksusowe samochody spadł, a konkurencja ze strony producentów takich jak BYD, Nio i Xpeng staje się coraz bardziej zaciekła. W rezultacie Porsche redukuje swoje sieci dealerskie i personel w Chinach.
Porsche spodziewa się ożywienia od 2026 roku
W całym 2025 r. Porsche spodziewa się sprzedaży na poziomie od 37 do 38 mld euro i zwrotu z działalności operacyjnej na poziomie od 0 do 2%. Firma spodziewa się znacznego ożywienia począwszy od 2026 roku. Celem jest uczynienie Porsche bardziej solidnym i rentownym w dłuższej perspektywie. Czy to się uda, dopiero się okaże.




