Tesla uruchomiła swoją oficjalną usługę Robotaxi, oferując pierwsze przejażdżki bezzałogowym Modelem Y, który obecnie kursuje po Austin. Tesla utworzyła również dedykowane konto Robotaxi X, a także stronę internetową https://www.tesla.com/robotaxi aby móc zarejestrować się, gdy platforma pojawi się w innych miastach.
Tesla Robotaxi byłaby tańsza niż Uber lub Waymo, jej główni konkurenci w okolicy, a przejazdy są planowane za pośrednictwem dedykowanej aplikacji Robotaxi, która na razie wydaje się być dostępna wyłącznie na iOS.
Ceny przejazdów robotaxi Tesli
- 4,20 USD zryczałtowanej opłaty za przejazd
Podczas prezentacji dwumiejscowego Cybercab, Elon Musk oszacował, że jego koszty operacyjne mogą wynosić zaledwie 0,20 USD za milę, a ceny przejazdów zaczynają się od zaledwie 0,30 USD za milę, gdy usługa jest skalowana.
Chociaż jest to znacznie tańsze niż Uber, Lyft czy Waymo, szacunki dotyczą przejazdów Cybercab i "na dużą skalę" Tesla jest jednak daleka od skalowania swojej platformy Robotaxi, ponieważ właśnie zaczęła od kilkunastu pojazdów bez kierowcy Model Y w Austin.
W inauguracyjnym okresie wczesnego dostępu, który rozpocznie się 22 czerwca, przejażdżki Robotaxi są dostępne tylko na zaproszenie, a aplikacja nie może zostać pobrana przez publiczność, która chciałaby wypróbować Model Y bez kierowcy.
W tym czasie Tesla będzie pobierać opłatę w wysokości zaledwie 4,20 USD za przejazd w obszarze ogrodzonym, niezależnie od pokonanego dystansu, co jest oczywiście żartobliwą ceną, wiedząc, jak Elon Musk bawi się liczbą 420. Tesla żartuje również z tłumu tylko dla zaproszonych gości za pomocą przeglądu jazdy i ekranu napiwków, który mówi "tylko żartuję", próbując faktycznie zostawić napiwek samochodowi bez kierowcy.
Uruchomienie Robotaxi w Austin
Miasto Austin z zadowoleniem przyjęło do tej pory uruchomienie nie mniej niż sześciu usług autonomicznych pojazdów, a platforma Robotaxi Tesli jest tylko najnowszą w tej odsłonie. Tesla wybrała Teksas, ponieważ nie miał on żadnego specjalnego systemu zezwoleń na samojezdne samochody, o ile są one zarejestrowane i ubezpieczone.
Grupa lokalnych prawodawców zaproponowała teraz taką procedurę licencjonowania, w której producenci muszą sprawdzić kilka pól zgodności, takich jak komunikacja z organami ścigania i osobami udzielającymi pierwszej pomocy w razie wypadku. Premiera Robotaxi odbyła się w Austin, ponieważ Tesla została poinformowana, że może spełnić wszelkie wymagania zawarte w ustawie, których jeszcze nie spełnia, przed 1 września.
Tesla przeprowadziła już szkolenia z ratownikami w Austin, jak reagować na sytuacje Robotaxi, a miejski wydział transportu przeprowadził już prezentację, w której stwierdzono, że usługa jest mile widziana. Przytoczyli bardzo niski wskaźnik incydentów kolizyjnych https://www.austintexas.gov/page/autonomous-vehicles poniżej 7% wśród wszystkich sytuacji z udziałem w pełni autonomicznych pojazdów.
Pilotażowe uruchomienie Robotaxi w Austin jest bardzo starannie zaaranżowane z grupą wybranych wpływowych osób z branży motoryzacyjnej jako pasażerami, monitorem bezpieczeństwa z Tesli na przednim siedzeniu oraz na ogrodzonym obszarze, który Tesla intensywnie mapowała przed uruchomieniem.