Notebookcheck Logo

Infinity Train: Ten elektryczny pociąg ma nigdy nie wymagać ładowania

Pociąg Infinity Train firmy Fortescue ma działać całkowicie bez paliw kopalnych lub ładowania pośredniego. (Źródło zdjęcia: DallE3)
Pociąg Infinity Train firmy Fortescue ma działać całkowicie bez paliw kopalnych lub ładowania pośredniego. (Źródło zdjęcia: DallE3)
Tak zwany "Infinity Train" australijskiej firmy wydobywczej Fortescue to akumulatorowo-elektryczny pociąg towarowy, który ładuje się poprzez hamowanie regeneracyjne na zjazdach. Podczas wstępnych testów prototyp przejechał ponad 684 mile bez użycia paliw kopalnych - a w przyszłości takie podróże mogłyby być realizowane bez konieczności pośredniego ładowania.
E-Mobility Business Science

Australijska firma wydobywcza Fortescue wysłała swój zasilany bateryjnie "Infinity Train" w pełną 1100-kilometrową (około 684-milową) podróż z Perth do kopalni Pilbara - całkowicie bez paliw kopalnych. Chociaż oficjalnie nie potwierdzono, czy pociąg pokonał trasę bez ładowania, pozostaje to długoterminowym celem firmy. Aby to osiągnąć, Infinity Train opiera się na naturalnej topografii kolei rud żelaza i hamowaniu regeneracyjnym, wykorzystując odcinki zjazdowe do odzyskiwania energii i ładowania akumulatorów.

Podczas zjazdu z ładunkiem pociąg wykorzystuje nachylenie wzniesienia jako naturalne źródło energii. Jego system hamowania regeneracyjnego dostarcza wystarczającą ilość energii do akumulatorów, aby umożliwić pustemu pociągowi podróż powrotną pod górę do kopalni odkrywkowej - bez konieczności korzystania z zewnętrznej infrastruktury ładowania. Po powrocie na górę pociąg może ładować się dalej podczas załadunku, gotowy do powtórzenia cyklu. W idealnym scenariuszu Infinity Train mógłby działać nieprzerwanie bez konieczności pobierania energii z sieci.

Lokomotywa została opracowana przez Fortescue Zero we współpracy z Williams Advanced Engineering (WAE), którą Fortescue nabyło w 2022 roku. Firma zaznaczyła przybycie prototypu kilkoma uroczystymi postami na LinkedIn. Dyrektor generalna Ellie Coates nazwała to "ważnym kamieniem milowym na drodze do Real Zero" Po przejeździe nastąpi teraz wielomiesięczny program testów, zanim Infinity Train wejdzie do regularnej eksploatacji na 385-milowej trasie o dużym natężeniu ruchu w regionie Pilbara. "Testy te mają kluczowe znaczenie dla skalowania systemu, aby sprostać wyjątkowym wymaganiom tego obszaru" - wyjaśnił Coates.

(Źródło zdjęcia: Fortescue Zero)
(Źródło zdjęcia: Fortescue Zero)

Duży potencjał w zakresie zrównoważonego rozwoju i efektywności kosztowej

Projekt Infinity Train jest kluczowym elementem strategii Fortescue mającej na celu osiągnięcie "rzeczywistego zera" emisji do 2030 roku. Obecnie firma eksploatuje 54 lokomotywy spalinowe w swojej sieci kolejowej Pilbara. Dzięki pełnemu przejściu na Infinity Trains, Fortescue spodziewa się zaoszczędzić 82 miliony litrów (21,7 miliona galonów amerykańskich) oleju napędowego i zmniejszyć emisję CO₂ o około 235 000 ton rocznie - jednocześnie obniżając koszty operacyjne o około 80 milionów USD rocznie. Szacuje się, że początkowa faza rozwoju w ciągu pierwszych dwóch lat kosztowała około 50 mln USD.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 06 > Infinity Train: Ten elektryczny pociąg ma nigdy nie wymagać ładowania
Marius Müller, 2025-06-25 (Update: 2025-06-25)