Na początku tego tygodnia w Microsofcie miała miejsce szeroko zakrojona runda zwolnień, w wyniku której zwolniono 9 100 pracowników, czyli prawie 4% siły roboczej firmy w wielu działach. Dział Xbox Microsoftu był jednym z najbardziej dotkniętych
Pomimo tego, Xbox Game Studios potwierdziło, że ponad 40 gier jest nadal w fazie rozwoju. Raport ten pochodzi bezpośrednio z wewnętrznego e-maila Matta Booty'ego, szefa Xbox Game Studios. Booty potwierdza, że podstawowa strategia firmy, tworzenie gier, które ekscytują graczy i rozwijanie największych franczyz, jest nadal jej głównym priorytetem.
Zwolnienia spowodowały anulowanie rebootu Perfect Dark i zamknięcie studia The Initiative. Co więcej, IP Rare, Everwild, było w fazie rozwoju przez prawie dekadę, a nawet otrzymało oficjalny zwiastun w lipcu 2020 roku, ale teraz zostało anulowane. W rezultacie wieloletni reżyser i producent wykonawczy Rare Everwild opuścił studio po 35 latach.
Studio odpowiedzialne za Forza Motorsport, Turn 10, podobno straciło 50 procent swoich pracowników podczas zwolnień. Krążyły plotki, że dyrektor generalny Xbox Phil Spencer również może dołączyć do listy odejść, ale Microsoft twierdzi, że nie przejdzie na emeryturę "w najbliższym czasie"
Niezapowiedziany projekt Zenimax Online Studios również został odłożony na półkę podczas restrukturyzacji, po której nastąpiło odejście szefa studia, Matta Firora, który był związany z firmą od 18 lat.
Przesłanie Booty'ego było jednak jasne. Większość portfolio gier Xbox pozostaje, a firma "kontynuuje dynamikę tytułów dostarczanych jesienią tego roku i ma mocną ofertę na 2026 rok"
Oznacza to, że każda gra pokazana niedawno na Summer Game Fest i Xbox Games Showcase jest nadal w fazie rozwoju. Godne uwagi tytuły obejmują Clockwork: Revolution, Call of Duty: Black Ops 7 i State of Decay 3. Ponadto, aktywne gry zbliżające się do premiery obejmują: The Outer Worlds 2, zaplanowane na 29 października, High on Life 2 na zimę 2025 roku, NINJA GAIDEN 4 na 21 października, Grounded 2 na 29 lipca oraz Gears of War Reloaded na 26 sierpnia 2025 roku.
Zwolnienia te, co zrozumiałe, pozostawiły wielu obserwatorów branży i deweloperów niepewnych co do przyszłości Xbox i gier. Jednak kierownictwo Microsoftu twierdzi, że te zwolnienia są częścią szerszych wysiłków mających na celu "dostosowanie priorytetów i skoncentrowanie zasobów, aby przygotować nasze zespoły na większy sukces w zmieniającym się krajobrazie branżowym"