Steam Deck OLED prowadzi przy 24 W, ale Switch 2 zapewnia 2,5x więcej FPS przy 8,6 W TDP w najnowszym szczegółowym porównaniu

Od czasu premiery Switch 2, Nintendo i jej najnowsza przenośna konsola do gier znajdują się w centrum szerokiej dyskusji. Od Właścicieli Switch 2, których urządzenia zostały zamurowane, do Switch 2 przegrzewa się w niektórych scenariuszach, do Handheld Nintendo jest porównywany do konsoli Xbox Series pod względem wydajności. Podczas gdy niektórzy chwalą jego możliwości, inni pozostają nieufni wobec podobno ścisłej kontroli Nintendo nad platformą i własnością urządzenia.
A teraz kanał YouTube The Phawx zestawił ze sobą Steam Deck OLED i Nintendo Switch 2 i odkrył zaskakujące wyniki. YouTuber przeprowadził testy porównawcze obu urządzeń w trybie przenośnym, koncentrując się na grach Cyberpunk 2077 i No Man's Sky. Celem była ocena surowej wydajności i efektywności energetycznej. Liczba klatek na sekundę była liczona ręcznie przy użyciu przechwytywania wideo z wysoką liczbą klatek na sekundę w celu zapewnienia dokładności, podczas gdy zużycie energii mierzono na podstawie wyczerpania baterii w kontrolowanych warunkach.
Przy pełnej mocy, Steam Deck OLED jest liderem. Według The Phawx, uruchomienie Cyberpunk 2077 przy 24 W całkowitej mocy systemu zapewniło średnią liczbę klatek na sekundę na poziomie 41,6 FPS, w porównaniu do 33,5 FPS na Switch 2, co stanowi przewagę około 24%. Czasy ładowania również faworyzowały Steam Deck dzięki wyższym zegarom procesora, a Cyberpunk ładował się prawie 78% szybciej.
Porównanie zmienia się jednak, gdy oba handheldy są ograniczone do tego samego budżetu mocy 8,6 W, średniego poboru mocy systemu Switch 2 pod obciążeniem, zgodnie z The Phawx. W tym scenariuszu Switch 2 zapewnia 2,5-krotnie wyższą średnią liczbę klatek na sekundę, o 226% lepszy 1% niski poziom i do 3 razy wyższą wydajność w tytułach takich jak Cyberpunk 2077 i No Man's Sky, przewyższając OLED Steam Deck w tej samej obudowie termicznej i energetycznej.
W No Man's Sky, Steam Deck OLED zmagał się z natywnym 1080p z FXAA, ponieważ skalowanie Intel XeSS nie działało, jak szczegółowo opisał The Phawx w swoim filmie. Z kolei Switch 2 wykorzystał DLSS do skalowania w górę z niższej rozdzielczości wewnętrznej, zapewniając płynniejszą liczbę klatek na sekundę przy tym samym ograniczeniu mocy.
Zużycie energii w trybie czuwania wykazało podobny wzorzec. W 12-godzinnym teście bezczynności Switch 2 zużył zaledwie 1,18 W w porównaniu do 4 W Steam Deck, oferując trzykrotnie lepszą wydajność w trybie czuwania. Podczas gdy Switch 2 oparty na architekturze ARM nadal nie dorównuje pod tym względem wysokiej klasy układom mobilnym, takim jak Snapdragon X Elite, wciąż ma przewagę nad handheldami opartymi na architekturze x86, według The Phawx.
Wyniki te sugerują, że podczas gdy Steam Deck OLED pozostaje lepszym urządzeniem przy nieograniczonej mocy, to Switch 2 od Nintendo jest obecnie niedościgniony w zapewnianiu grywalnej wydajności w ścisłych ograniczeniach termicznych i energetycznych. Aby uzyskać bardziej szczegółowy opis techniczny, warto obejrzeć pełne wideo The Phawx, do którego link znajduje się poniżej, wykonują oni świetną robotę, szczegółowo opisując każdy test i metodologię.