Steam Deck otrzymuje nieoficjalną wtyczkę Lossless Scaling, która zapewnia nawet 3-krotne zwiększenie liczby klatek na sekundę, ale jest pewien haczyk

Nowa wtyczka stworzona przez społeczność podobno wprowadza generowanie klatek w czasie rzeczywistym do Steam Deck, wzbudzając przy okazji ciche kontrowersje. Zaprojektowana dla Decky Loaderwtyczka integruje bezstratne skalowanie generowania klatek (LSFG) bezpośrednio z trybem gier SteamOS, umożliwiając użytkownikom potencjalne podwojenie lub nawet potrojenie liczby klatek na sekundę w szerokiej gamie gier, od nowoczesnych tytułów AAA do Emulacji z ery PS2. Wczesne demonstracje użytkowników sugerują, że Elden Ring może wzrosnąć z 30-40 FPS do około 80-90 FPS, podczas gdy Shadow of the Colossus, po emulacji, wydaje się przekraczać 100 FPS.
Wtyczka bazuje na LSFG-VK, warstwie kompatybilności z Linuksem stworzonej przez PancakeTAS, który od tego czasu publicznie zdystansował się od wydania Decky. W wiadomości na Discordzie stwierdzili: "Nie byłem zaangażowany w tę wtyczkę Decky... Proszę nie oceniać LSFG-VK na tej podstawie", krytykując domyślną skalę przepływu 30% za powodowanie usterek wizualnych i zauważając, że tryb wydajności jest wyłączony po wyjęciu z pudełka, a konfiguracja, jak twierdzą, nie jest optymalna dla sprzętu Steam Deck.
Pomimo obaw, Reddit rozpala się z podekscytowania, choć wielu z nich zwraca uwagę na drobny druk. Użytkownik TheBLKMN pochwalił prostotę i wydajność wtyczki, mówiąc: "10/10, to po prostu działa. Wizualnie nie zauważam zbyt wiele, odczuwalne jest lekkie opóźnienie, ale tego można się spodziewać... Sprawia, że trudniejsze do uruchomienia gry wyglądają płynniej, a tego właśnie chciałem!"
Inny entuzjastyczny użytkownik, soft-tack, opisał LSFG jako "niesamowity", nazywając go "magicznymi komendami uruchamiania", które pozwalają Deckowi emulować płynność na poziomie DLSS.
Inni ostrzegali jednak przed wadami. Fast_Trigger zauważył: "Input lag i artefakty są tym, co mnie zabiło" A Snowmobile2004 powiedział: "Bezstratne skalowanie nie może usunąć spadków klatek, jeśli w ogóle, to wzmocni istniejące 2 razy"
Pomimo krytyki, wtyczka zdaje się zyskiwać na popularności ze względu na łatwość użytkowania. Obsługuje DirectX 9-12, Vulkan i OpenGL, działa z grami spoza Steam i nie wymaga modyfikacji plików gry. Użytkownicy muszą jedynie kupić aplikację Lossless Scaling ze Steam (6,99 USD), zainstalować wtyczkę za pośrednictwem Decky Loader i zastosować opcje uruchamiania dla każdego tytułu.
To nie pierwszy raz, kiedy współpraca w ramach open-source wywołuje tarcia. Społeczność widziała już wcześniej podobne dramaty, takie jak przepakowywanie Proton-GE bez uznania lub nakładanie GOverlay na MangoHUD bez synchronizacji. U podstaw tego wszystkiego leży to samo pytanie: kiedy dzielenie się zmienia się w deptanie po piętach?
Członkowie społeczności na r/SteamDeck i Decky Loader Discord sugerują dostosowanie kilku kluczowych ustawień, takich jak ustawienie Flow Scale na 85-100%, włączenie trybu wydajności i użycie mnożnika 2 × FPS, aby uzyskać właściwą równowagę między szybkością reakcji a przejrzystością wizualną. Aby przyjrzeć się bliżej, poniższy film instruktażowy przedstawia wszystko wyraźnie i jest wart obejrzenia.