Contemporary Amperex Technology Limited (CATL), największy na świecie producent akumulatorów do pojazdów elektrycznych z 38% udziałem w rynku, nieustannie wprowadza innowacje i unowocześnia swoją linię produktów.
Po ogłoszeniu pierwszej na świecie komercjalizacji akumulator sodowo-jonowy sodowo-jonowy do pojazdów elektrycznych, który może przejechać ponad 300 mil na jednym ładowaniu, firma wprowadziła na rynek pierwszy system magazynowania energii (ESS) o mocy 9 MWh.
Nowe rozwiązanie CATL Tener Stack wykorzystuje ostatnie przełomowe osiągnięcia firmy w dziedzinie chemii akumulatorów i opakowań, które pozwalają na znaczny wzrost gęstości energii, a tym samym pojemności, która może zmieścić się w standardowym 20-stopowym kontenerze do magazynowania energii.
Około rok temu CATL zaprezentował pierwszy na świecie masowo produkowany system magazynowania energii o mocy 6.25 MWh o nazwie Tener. W tamtym czasie chwalił się on 20% redukcją rozmiaru i 30% wzrostem gęstości energii w porównaniu do poprzednich kontenerowych 20-stopowych zestawów do magazynowania energii.
Dzięki zastosowaniu interfazy elektrolitu stałego CATL i innych innowacyjnych technologii, utlenianie wysoce aktywnego litu w bateriach LFP systemu jest utrzymywane w ryzach, zapobiegając niekontrolowanemu wzrostowi temperatury i spowalniając degradację pojemności. Pozwoliło to CATL po raz pierwszy udzielić 5-letniej gwarancji na zerową degradację i 20-letniej gwarancji ogólnej na system Tener.
Specyfikacja systemu magazynowania energii CATL Tener Stack 9 MWh
CATL nazywa nowy system magazynowania energii Tener Stack i jest on objęty taką samą gwarancją zerowej degradacji pojemności, jak jego poprzednik o mocy 6,25 MWh.
"Jest to pierwszy na świecie masowo produkowany system magazynowania energii o bardzo dużej pojemności 9 MWh", zachwala CATL i twierdzi, że firma"osiągnęła przełom w zakresie pojemności systemu, elastyczności wdrażania, bezpieczeństwa i wydajności transportu, wyznaczając nową erę dla technologii magazynowania na dużą skalę" dzięki systemowi Tener Stack.
Aby spojrzeć na pojemność 9 MWh w perspektywie, 20-stopowy kontener jest w stanie zasilać przeciętny dom jednorodzinny przez okres do sześciu lat, z czego przez pięć CATL gwarantuje, że w ogniwach systemu nie nastąpi degradacja wydajności. Może również naładować do 150 pojazdów elektrycznych przy obecnym średnim rozmiarze baterii samochodów elektrycznych. CATL mówi jednak o zasilaniu przeciętnego niemieckiego domu rodzinnego, ponieważ rozwiązanie zostało zaprezentowane na targach Electrical Energy Storage (EES) 2025 w Monachium.
System Tener Stack zbudowany jest z ogniw akumulatorowych LFP, podobnych do tych w popularnych mobilnych elektrowniach, takich jak Solix C1000 firmy Anker, które są obecnie tańsze o 50% w Amazon. Tym razem jednak CATL udało się zwiększyć wykorzystanie przestrzeni o 45%, a tym samym zwiększyć gęstość energii systemu o 50% w porównaniu do konwencjonalnych rozwiązań ESS o mocy 6 MWh.
Pozwoli to zakładom energetycznym zbudować standardowy park magazynowania energii o mocy 800 MWh na poziomie sieci z mniejszą liczbą kontenerów i odpowiednim zmniejszeniem liczby jednostek PCS, co wymaga 40% mniejszej powierzchni do wdrożenia. Co więcej, CATL stawia czoła wyzwaniom logistycznym związanym z transportem wspomnianych kontenerów z ciężkimi ogniwami akumulatorowymi LFP.
Nowy system Tener został podzielony na dwie identyczne jednostki o połowie wysokości, z których każda waży nieco poniżej 36 ton, co jest typowym progiem prawnym dla transportu naziemnego ciężkich przesyłek. Po przybyciu na miejsce można je zmieścić razem w 20-stopowym kontenerze, stąd konstrukcja "2 w 1" i nazwa systemu "Tener Stack".
CATL zoptymalizował również proces załadunku, wykorzystując standardowe rozrzutniki kontenerowe i wkładki, zmniejszając koszty wysyłki o 35%, podczas gdy strukturalna konstrukcja 2 w 1 umożliwia transport systemu Tener Stack do odległych obszarów, w których obciążenia mostów i wysokości tuneli stanowiłyby wyzwanie.
Jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa Tener Stack ESS, CATL powołuje się na wiodące w swojej klasie zarządzanie termiczne baterii LFP i nowe czujniki gazu, które pozwalają systemowi znacznie szybciej reagować na niekontrolowane zdarzenia, podczas gdy ulepszona izolacja zwiększa odporność ogniową. System jest również zgodny ze standardem IEEE693 i jest w stanie wytrzymać trzęsienie ziemi o magnitudzie 9 lub burzę kategorii 5.
System zarządzania ciepłem znajduje się w górnej części kontenera, aby zaoszczędzić miejsce na ziemi i zmniejszyć promieniowanie cieplne. Wynikający z tego hałas jest teraz utrzymywany na poziomie 65 dB w odległości trzech stóp, dzięki czemu Tener Stack ESS firmy CATL nadaje się również do zastosowań miejskich.