8 czerwca Microsoft zaprezentował nowe gry na konsolę Xbox, takie jak The Outer Worlds 2 i Ninja Gaiden 4. Gracze mający nadzieję na kolekcjonowanie wersji płytowych tych tytułów czują się teraz rozczarowani. Wario64 w mediach społecznościowych zauważył, że niektórzy sprzedawcy detaliczni nie oferują gier w formie fizycznej. Na razie użytkownicy PS5 mogą nadal zamawiać w przedsprzedaży płyty w pudełkach detalicznych. Wraz z wprowadzeniem przez Microsoft kampanii Play Anywhere na nową konsolę Xboxgry szybko stają się wyłącznie cyfrowe.
Kiedy Gears of War: Reloaded pojawiła się w maju, pojawiły się już informacje o ograniczonych możliwościach dla posiadaczy konsoli Xbox. Hiszpański sprzedawca twierdził, że tylko gracze PS5 i PC mogą kupować płyty. Teraz amerykańskie sklepy idą w ich ślady, nie sprzedając fizycznych wydań gry. Ta sama sytuacja dotyczy wielu tytułów Xbox Play Anywhere i Game Pass uwzględnionych w wydarzeniu Microsoftu z 8 czerwca.
Gry Xbox Play Anywhere działają na konsolach Xbox, komputerach PC i innych obsługiwanych urządzeniach. Gracze mogą przenosić swoje postępy i osiągnięcia na różne platformy. Wymagane są jednak licencje cyfrowe, co wyklucza nośniki fizyczne. Funkcja ta ma kluczowe znaczenie dla przenośnych opcji nowej konsoli Xbox ogłoszonych przez Microsoft. Działa na systemie operacyjnym Windows, ROG Xbox Ally użytkownicy mogą płynnie przenosić się między komputerami stacjonarnymi, laptopami i komputerami przenośnymi.
Z Sprzedaż konsoli Xbox Series Xmicrosoft skupia się na komputerach PC i grach mobilnych. Wiele komputerów PC nie posiada napędów optycznych i przeszło już do ery cyfrowej. Jest również mało prawdopodobne, że jakikolwiek handheld z systemem Windows będzie obsługiwał Kartridże w stylu Switch 2. Z drugiej strony, Microsoft podobno ma inne konsole w fazie rozwoju. Mimo to nie byłoby szokiem, gdyby sequel Series X uruchamiał tylko cyfrowe gry Xbox.
Gracze PlayStation i Nintendo mogą nie uciec od trendów branżowych przez długi czas. Niektóre płyty PS5, takie jak Doom: The Dark Ageszawierają minimalną ilość danych i wymagają pobrania dużych plików do instalacji. Tymczasem Nintendo zachęca wydawców i graczy do wybierania ofert eShop lub Game-key Cards.