Jeden z pionierów autonomicznej jazdy wśród chińskich producentów pojazdów elektrycznych - XPeng - jest również pierwszym, który stworzył swój własny chip sztucznej inteligencji o nazwie Turing i przeszedł na system oparty wyłącznie na wizji dzięki postępom w uczeniu maszynowym. Jego system wspomagania kierowcy nosi nazwę XNGP dla XPeng Next Generation Pilot i jest zoptymalizowany pod kątem autonomicznej jazdy w ruchu miejskim.
Według szefa systemu autonomicznej jazdy XPeng, Candice Yuan, firma wprowadzi na rynek dedykowane robotaxi podobne do Tesli Cybercab w przyszłym roku i będzie wykorzystywać autonomię pojazdu na poziomie 4, podobną do nienadzorowanego FSD. Praca nad autonomicznym systemem jazdy poziomu 4, który nie wymaga udziału kierowcy, była w rzeczywistości łatwiejsza niż nad systemem XNGP poziomu 2+, na którym obecnie jeżdżą pojazdy firmy.
Wspomniała, że system poziomu 4 jest w stanie podejmować decyzje w ułamku sekundy, podobnie jak Tesla bez nadzoru FSD Tesli, który pilotuje Robotaxi w Austin. W przypadku autonomii L2 programiści musieli jednak wziąć pod uwagę, że ludzie są istotami emocjonalnymi i często mogą podejmować nielogiczne działania, które będą przeszkadzać w podejmowaniu algorytmicznych decyzji przez autonomiczne oprogramowanie. Yuan podał następnie kilka przykładów sytuacji, które system oparty na sztucznej inteligencji uważa za całkowicie bezpieczne, ale ludzki kierowca uważa za bliskie połączenia i przejmuje kontrolę:
Po pierwsze, kierowcy chcą wydajności. Na przykład, jeśli ADAS robi to, co należy, ale pojazd jest wolniejszy niż oczekuje kierowca, przejmie on kontrolę. Inny przykład - system może obliczyć, że sytuacja jest wystarczająco bezpieczna, aby jechać. Ale kierowca uważa, że jest zbyt wąsko lub zbyt blisko i przejmie kontrolę. Trzecim przykładem może być to, że jeśli pojazd przyspiesza zbyt szybko lub zbyt wolno, kierowca nie będzie czuł się komfortowo i ponownie przejmie kontrolę. W rezultacie wyższy poziom 2 autonomicznej jazdy dla pojazdów osobowych jest bardziej złożony w niektórych obszarach niż L4, który opracowaliśmy w Alibaba dla pojazdów bezzałogowych.
Kierowca dba o emocje i uczucia, więc musimy myśleć tak, jak on myśli. Musimy bardziej skupić się na doświadczeniu... Jeśli robotaxi pojedzie w złym kierunku, będzie kontynuował jazdę w tym kierunku, a następnie zawróci i podąży za nową nawigacją. Ale na poziomie 2, jeśli pojedzie Pan w złym kierunku, kierowca przejmie kontrolę. Tak więc ... nie wolno jechać w złym kierunku.
Z drugiej strony, system autonomicznej jazdy poziomu 4 stworzony przez XPeng uczy się na podstawie krótkich klipów wideo przedstawiających zarówno dobre, jak i złe praktyki jazdy, aby określić najlepszy sposób działania w danym scenariuszu, podobnie jak nienadzorowany FSD Tesli. XPeng powiedział, że ostatnie postępy w uczeniu maszynowym pozwoliły mu porzucić
LiDAR i wykorzystywać do samodzielnej jazdy wyłącznie kamery, w które wyposażone są jej pojazdy. Zewnętrzni producenci chipów nie byli jednak w stanie zapewnić dostosowania, którego system XNGP potrzebował do połączenia sprzętu pojazdu XPeng z domowym oprogramowaniem ADAS, więc producent samochodów musiał opracować własny, dostosowany chip AI.
Duży model językowy, który wykorzystuje system wizyjny XPeng, może być stosowany wszędzie, podobnie jak FSD Tesli, a XPeng czeka obecnie tylko na przyspieszenie publicznych systemów regulacyjnych, aby wdrożyć swój system autonomicznej jazdy w miejscach takich jak Europa, na przykład, gdzie niedawno rozpoczął zlokalizowaną produkcję pojazdów elektrycznych w celu uniknięcia ceł importowych.
Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon