Notebookcheck Logo

Kia pokonuje Teslę pod względem zachowania pojemności akumulatora w czasie, ponieważ używane pojazdy elektryczne wykazują niezwykłą żywotność

Model Y Performance ładowany za pomocą domowej ładowarki Tesla Wall Connector. (Źródło zdjęcia: Tesla)
Model Y Performance ładowany za pomocą domowej ładowarki Tesla Wall Connector. (Źródło zdjęcia: Tesla)
Według nowego badania, koncern Hyundai-Kia produkuje pojazdy elektryczne i hybrydowe typu plug-in z najdłużej działającymi akumulatorami. Ogólnie rzecz biorąc, używane samochody elektryczne przetestowane w badaniu wykazały niezwykłą trwałość akumulatorów w czasie.
E-Mobility

Wraz z rosnącą sprzedażą używanych pojazdów elektrycznych, test zachowania pojemności ich akumulatorów w czasie przyniósł dość niezwykłe wyniki, jeśli chodzi o długowieczność.

Prawie 80% z 723 przetestowanych samochodów elektrycznych i 643 pojazdów hybrydowych typu plug-in zdołało zachować ponad 90% pierwotnej pojemności akumulatora po kilku latach, po uśrednieniu zmiennych, takich jak poziom naładowania, warunki atmosferyczne, wiek pojazdu lub przebieg.

Są jednak marki pojazdów elektrycznych, które mają bardziej wytrzymałe ogniwa akumulatorowe z zaawansowanymi technologiami chłodzenia i zarządzania energią, które znalazły się na szczycie w badaniu, które obejmuje trzygwiazdkowy system testowy szwedzkiego ubezpieczyciela KVD w celu określenia stanu zdrowia akumulatorów (SoH).

Kia produkuje najwytrzymalsze i najdłużej działające akumulatory o największej pojemności w czasie, zarówno w swoich pojazdach elektrycznych, takich jak EV6oraz w hybrydach typu plug-in, takich jak SUV Sportage. Inny pojazd Kia zajął drugie miejsce w rankingu najlepszego zachowania pojemności akumulatora w czasie, a zaraz za nim uplasował się Model Y, mimo że samochody Tesli mają znacznie wolniejsze prędkości ładowania w porównaniu do Kia czy Hyundai Hyundai.

Drugie miejsce Tesli w rankingu najlepszych marek pojazdów elektrycznych pod względem stanu baterii jest ważne, ponieważ Model Y sprzedaje się w znacznie większych ilościach niż modele innych marek w Europie, gdzie przeprowadzono test żywotności baterii. Dzieje się tak pomimo znacznego spadku sprzedaży Tesli w tym roku z powodu aktywizmu politycznego Elona Muska oraz napływu BYD i innych chińskich marek.

Według Martina Reinholdssona z KVD istnieje kilka ważnych wskazówek, jeśli chodzi o wykorzystanie potencjału długowieczności akumulatora EV:

  • Proszę nie ładować akumulatora do pełna zbyt często: proszę starać się utrzymywać poziom naładowania akumulatora na poziomie od 20 do 80 procent w codziennym użytkowaniu i zachować 100-procentowy poziom naładowania na chwilę przed dłuższymi podróżami.
  • Unikaj ekstremalnego ciepła i zimna: chroń swój akumulator przed ekstremalnymi temperaturami, parkując go w chłodnym miejscu, gdy jest gorąco, podgrzewając samochód, gdy jest podłączony do zimna i używając wszelkich środków do wstępnego przygotowania akumulatora.
  • Szybkie ładowanie rzadko: używaj szybkiego ładowania, gdy jest to konieczne, ale nie zawsze; unikaj szybkiego ładowania lodowatego akumulatora i doładuj go ładowarką w domu przed wyjazdem.
  • Nie zostawiaj samochodu w pełni naładowanego: nie zostawiaj samochodu zaparkowanego na długo w pobliżu 0 lub 100 procent, a jeśli ma być zaparkowany na dłużej niż dwa tygodnie, pozostaw go na około 40-60 procent i wyłącz energochłonne funkcje.
  • Proszę ustawić limit naładowania: proszę korzystać z oprogramowania samochodu, ustawiając limit naładowania (na przykład 80 procent), planując ładowanie tak, aby było gotowe przed wyjazdem i aktualizując oprogramowanie.

Rynek używanych pojazdów elektrycznych nigdy nie był tak dynamiczny i zróżnicowany, a żywotność baterii używanych pojazdów staje się kluczowym wskaźnikiem zakupu. Kia udziela w Europie 7-letniej lub 150 000 km gwarancji "boot-to-bonnet", obejmującej akumulator i układ napędowy, podczas gdy podstawowa gwarancja Tesli wynosi cztery lata i 80 000 km, a 8-letnia gwarancja obejmuje tylko sam akumulator. W Stanach Zjednoczonych gwarancja Kia na akumulator wynosi jednak dziesięć lat.

Obaj producenci samochodów gwarantują jedynie, że bateria zachowa co najmniej 70% swojej pierwotnej pojemności w tym czasie, podczas gdy chińskie marki dążą obecnie do standaryzacji 15-letnich gwarancji na akumulatory przy zachowaniu 85% pojemności. Największy na świecie producent akumulatorów CATL udziela już 12-letniej gwarancji na baterie dla stacji wymiany NIO i 20-letniej dla niektórych jednostek magazynowania energii LFP, więc wydaje się, że chemia już istnieje.

Największy recykler akumulatorów EV w USA, Redwood Materials, ma określił obecne baterie EV jako dobre przez co najmniej 15 lat, więc ich potencjał długowieczności wykazany w nowym badaniu nie jest aż tak zaskakujący. Mimo to, oficjalne gwarancje na akumulatory muszą zostać znacznie wydłużone, jeśli rynek używanych pojazdów elektrycznych ma stać się tak dynamiczny, jak rynek pojazdów spalinowych.

Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 10 > Kia pokonuje Teslę pod względem zachowania pojemności akumulatora w czasie, ponieważ używane pojazdy elektryczne wykazują niezwykłą żywotność
Daniel Zlatev, 2025-10-22 (Update: 2025-10-22)