Usługa internetu satelitarnego SpaceX, Starlinkstarlink, obsługujący obecnie ponad 2 miliony aktywnych klientów w Stanach Zjednoczonych, oznacza znaczny wzrost bazy użytkowników w tym kraju.
Firma ogłosiła, że dodała ponad 600 000 klientów w Stanach Zjednoczonych w ciągu około roku, wskazując na udany nacisk na przyspieszenie wzrostu, który wydawał się zwalniać.
Ten skok z 1,4 miliona klientów w USA rok temu sugeruje, że ostatnie strategie mające na celu przyciągnięcie użytkowników mają wpływ.
W poście na stronie https://www.starlink.com/updates/network-updateświętując kamień milowy, SpaceX podkreślił wydajność usługi, stwierdzając: "W samych Stanach Zjednoczonych mediana prędkości pobierania wśród ponad 2 milionów aktywnych klientów Starlink w godzinach największego zapotrzebowania wynosi prawie 200 Mb / s od lipca 2025 r."
Firma nie określiła, co uważa za "aktywnego klienta" ani czy liczba ta obejmuje wielu użytkowników na pojedynczych kontach. Na całym świecie satelitarna usługa internetowa ma obecnie ponad 6 milionów klientów.
Aby zwiększyć liczbę subskrybentów w USA, SpaceX wprowadził kilka promocji. Obejmują one oferty darmowych anten Starlink dla klientów, którzy zgodzą się na 12-miesięczny plan serwisowy.
Ponadto firma wprowadziła bardziej przystępny cenowo plan "Residential Lite" w niektórych obszarach, w cenie 80 USD miesięcznie, co stanowi znaczną zniżkę w stosunku do standardowej miesięcznej opłaty w wysokości 120 USD.
Analityk branży satelitarnej Tim Farrar zauważył prawdopodobny efekt tych transakcji. "Wzrost w USA prawdopodobnie odzwierciedla niską cenę pakietu Lite i darmowe terminale przy rocznym zobowiązaniu" - powiedział. Wzrost ten trwał nawet wtedy, gdy dyrektor generalny SpaceX, Elon Musk, spotkał się z publiczną krytyką.
Podczas gdy liczby w USA rosną, ekspansja Starlink może nie być tak szybka wszędzie. Firma poinformowała, że jej baza klientów w Kanadzie osiągnęła ponad 500 000.
Farrar zwrócił jednak uwagę, że oznacza to wzrost o zaledwie 100 000 klientów w ciągu ostatniego roku. Gdzie indziej wzrost liczby abonentów wykazuje oznaki spowolnienia lub nawet spadku.
W Keniana przykład, Starlink odnotował pierwszy kwartalny spadek liczby abonentów między grudniem 2024 r. a marcem 2025 r. Trend ten odzwierciedla podobny spadek obserwowany w Rwandzie, co sugeruje potencjalne ograniczenia wzrostu na niektórych rynkach.
SpaceX ma ambitne plany modernizacji swojej sieci, dążąc do wprowadzenia gigabitowych prędkości w przyszłym roku. Ten skok wydajności zależy od satelitów Starlink trzeciej generacji, znanych jako V3. SpaceX zamierza rozpocząć wystrzeliwanie tych bardziej wydajnych satelitów w pierwszej połowie 2026 roku.
"Każdy z tych nowych satelitów został zaprojektowany tak, aby zapewnić ponad terabit na sekundę przepustowości łącza w dół (> 1000 Gb / s) i ponad 200 Gb / s przepustowości łącza w górę dla klientów na ziemi" - ogłosiła firma.
Satelity V3 mogą sprawić, że Starlink bezpośrednim konkurentem dla naziemnego internetu światłowodowego. W oczekiwaniu na to, SpaceX wypuściło już nową antenę o wydajności 1 999 USD, zaprojektowaną do obsługi tych przyszłych gigabitowych prędkości.
Rozmieszczenie większych i cięższych satelitów V3 zależy całkowicie od rakiety Starship firmy SpaceX.
Ten masywny pojazd został zaprojektowany do jednoczesnego wynoszenia na orbitę dziesiątek satelitów nowej generacji.
Program Starship napotkał jednak znaczące komplikacje. Rakieta nie zakończyła jeszcze pomyślnie pełnej misji kosmicznej, a ostatnie loty testowe zakończyły się eksplozją pojazdu.
Te powtarzające się awarie stawiają pod znakiem zapytania harmonogram wystrzelenia satelitów V3 i realizacji wizji gigabitowej sieci Starlink.