Linie lotnicze takie jak Hawaiian czy Qatar Airways, które subskrybują usługę Starlink Aviation firmy SpaceX, oferują najszybsze Wi-Fi podczas lotu, zgodnie z nowymi testami prędkości Internetu w samolotach.
Obecnie Internet podczas lotu w wielu liniach lotniczych, nawet tych, które są nagradzane w innych obszarach, takich jak obsługa klienta czy punktualność, jest dość wybrakowany.
Wynika to z różnorodności dostawców Wi-Fi podczas lotu, z którymi podpisali bieżące umowy, ponieważ nie mają solidnej konstelacji satelitów na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO) Starlink firmy SpaceX.
Prędkości pobierania Internetu w liniach lotniczych (Mb/s)
- Hawaiian Airlines 161,76 Mb/s
- Qatar Airways 120,6
- Spirit Airlines 84,73
- Air Canada: 78.61
- Delta Airlines: 54.13
- Breeze Airlines: 53.72
- American Airlines: 50.08
- Aeromexico: 44.75
- WestJet: 38.89
- Virgin Atlantic: 37.4
- United Airlines: 33.79
- SWISS Airlines: 28.39
- Singapore Airlines: 25.55
- EVA Air: 24,79
- Aer Lingus: 23,74
- Etihad Airways: 23,3
- ANA: 23,26
- KLM: 22,93
- JetBlue: 22,9
- British Airways: 22,57
- Air India: 21,41
- Malaysian Airlines: 27.95
- Finnair: 17,13
- Southwest Airlines: 17.06
- Air New Zealand: 15,42
- Japan Airlines: 14.38
- Zipair Tokyo: 13,13
- Turkish Airlines: 9.08
- Cathay Pacific: 7,28
- Lufthansa: 4,14 Mbps
Mediana prędkości pobierania Internetu przez linie lotnicze pokazuje dwóch wyraźnych zwycięzców - Hawaiian i Qatar Airline - z których oba korzystają ze Starlink jako dostawcy usług internetowych podczas lotu. Następny w kolejce jest Spirit, który korzysta z Boeinga Hughes, który jest właścicielem i operatorem ponad 70 satelitów na geostacjonarnej lub średniej orbicie okołoziemskiej.
Większość linii lotniczych w tym zestawieniu korzysta z usługi pokładowego Wi-Fi satelitarnego agregatora Panasonic, który zajmuje złoty środek pod względem wydajności. Lufthansa jest szczególnym przypadkiem, ponieważ wielu jej pasażerów jest podłączonych do naziemnej sieci naziemnej LTE Deutsche Telekom, która w znacznym stopniu obciąża jej dane.
Z drugiej strony, Qatar Airlines, a także Hawaiian, również korzystają z innych dostawców usług Wi-Fi na pokładzie niż SpaceX, ale to ich subskrypcja Starlink Aviation podnosi ich medianę prędkości pobierania na szczyt rankingu Internetu w samolocie.
Wysyłanie i ping to pozostałe dwa ważne elementy wydajności Wi-Fi podczas lotu, a linie lotnicze wyposażone w Starlink błyszczą według obu tych kryteriów. Niedawne badania wykazały jednak, że Internet linii lotniczych jest jednym z ostatnich kryteriów, według których pasażerowie je oceniają, co może dać niektórym przerwę, jeśli chodzi o modernizację pokładowego Wi-Fi.
Coraz więcej linii lotniczych decyduje się jednak na Starlink, a usługa internetowa SpaceX jest rozwijana skokowo, z V3 satelity oferujące 10-krotnie większą przepustowość mają zostać uruchomione w 2026 roku, więc może nie minąć dużo czasu, zanim Internet podczas lotu stanie się znacznie lepszy niż obecnie.