Notebookcheck Logo

Valve zaczęło blokować gry z treściami generowanymi przez SI, co może zagrozić takim grom jak MS Flight Simulator

Valve odrzuca aplikacje wykorzystujące generatywną sztuczną inteligencję ze swojego sklepu internetowego. (Źródło: Valve)
Valve odrzuca aplikacje wykorzystujące generatywną sztuczną inteligencję ze swojego sklepu internetowego. (Źródło: Valve)
Valve zaczęło odrzucać gry z generatywną sztuczną inteligencją. Firma twierdzi, że deweloperzy muszą wykazać, że posiadają niezbędne prawa autorskie do korzystania z tych materiałów.
AI Gaming Business

Generatywna sztuczna inteligencja wywołała globalne zjawisko w ciągu ostatnich kilku miesięcy, a produkty takie jak ChatGPT, DALL-E, Midjourney i Amper Music znalazły się wśród różnych form sztucznej inteligencji trafiających na pierwsze strony gazet. Chociaż większość wiadomości była pozytywna, pojawiły się obawy, że modele sztucznej inteligencji, na których szkolone są te i podobne usługi, często wykorzystują materiały chronione prawem autorskim, które mogą pojawiać się na różne sposoby w produkcie końcowym. Potencjalnie naraża to użytkowników tych usług na roszczenia dotyczące praw autorskich.

Niepewność w tym obszarze spowodowała, że Valve zajęło konserwatywne stanowisko w tej sprawie, co doprowadziło do aktywnego odrzucania gier wideo z treściami generowanymi przez sztuczną inteligencję w ciągu ostatniego tygodnia, o czym po raz pierwszy poinformował serwis https://kotaku.com/valve-ai-art-generator-steam-crypto-ban-metaverse-pc-1850590856 przez Kotaku. Deweloperzy, którzy pytali, dlaczego ich gry zostały odrzucone, zostali poinformowani przez Valve, że "nie mają wszystkich niezbędnych praw" do dystrybucji swojej gry na platformie lub do "wykorzystania technologii AI". Posunięcie to z pewnością zaskoczyło deweloperów i rodzi pytania dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji w tworzeniu gier.

W odpowiedzi na tę historię Valve wydało oświadczenie https://www.ign.com/articles/valve-reveals-its-thought-process-in-regard-to-games-being-shipped-with-ai-generated-content-on-steam w tej sprawie do IGN:

Nadal uczymy się o sztucznej inteligencji, sposobach jej wykorzystania w tworzeniu gier i jak uwzględnić ją w naszym procesie recenzowania gier przesłanych do dystrybucji na Steam. Naszym priorytetem, jak zawsze, jest próba wysłania jak największej liczby otrzymanych tytułów. Wprowadzenie sztucznej inteligencji może czasami utrudniać wykazanie, że deweloper ma wystarczające prawa do korzystania ze sztucznej inteligencji do tworzenia zasobów, w tym obrazów, tekstu i muzyki. W szczególności istnieje pewna niepewność prawna dotycząca danych wykorzystywanych do trenowania modeli AI. Obowiązkiem dewelopera jest upewnienie się, że posiada odpowiednie prawa do dostarczenia swojej gry.

Nie jest jasne, co posunięcie Valve oznacza dla istniejących tytułów w sklepie Steam, które opierają się na treściach generowanych przez sztuczną inteligencję, takich jak głośny i popularny Flight Simulator Microsoftu. Najnowsza odsłona Flight Simulator wykorzystuje Blackshark.ai, który na swojej stronie internetowej chwali się, że pomógł "zbudować ponad 1,5 miliarda fotorealistycznych budynków 3D" wykorzystywanych w grze. Chociaż nie wszystkie z 1,5 miliarda budynków wykorzystywanych w grze będą koniecznie naruszać prawa autorskie do projektu, można sobie wyobrazić, że niektóre z nich mogą to zrobić. To oczywiście oznaczałoby, że gra naruszyłaby obecne stanowisko Valve w sprawie wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w grach.

Inną godną uwagi grą wykorzystującą generatywną sztuczną inteligencję jest High on Life, która wykorzystuje Midjourney. Venturebeat podkreśla jednak, że na tym nie koniec że firmy zajmujące się grami, w tym Unity, Epic Games, Roblox i Ubisoft, zintegrowały narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji ze swoimi najnowszymi zestawami deweloperskimi. Wynika to z faktu, że wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w tworzeniu gier może z pewnością ułatwić, przyspieszyć i zmniejszyć koszty ogólne związane z zatrudnianiem programistów do ręcznego tworzenia treści. Generatywna sztuczna inteligencja jest również wykorzystywana przez twórców gier na inne sposoby, w tym do tworzenia narracji, dialogów i prawie w każdy inny sposób, w jaki generatywna sztuczna inteligencja jest wykorzystywana szerzej w celu ułatwienia zadań.

Ciekawie będzie zobaczyć, czy obecne podejście Valve do nadzorowania treści generowanych przez sztuczną inteligencję zacznie rozprzestrzeniać się również na innych wydawców gier. Pozwy dotyczące praw autorskich w związku z wykorzystaniem technologii generatywnej sztucznej inteligencji już zaczęły się pojawiać i mogą z łatwością rozprzestrzenić się również na treści w grach.

Kup Flight Simulator na konsolę Xbox Series X w sklepie Amazon.

Blackshark.ai chwali się, że MS Flight Simulator wykorzystuje ponad 1,5 miliarda generatywnych konstrukcji sztucznej inteligencji. (Źródło: Blackshark.ai)
Blackshark.ai chwali się, że MS Flight Simulator wykorzystuje ponad 1,5 miliarda generatywnych konstrukcji sztucznej inteligencji. (Źródło: Blackshark.ai)

Źródło(a)

IGN/Own

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 07 > Valve zaczęło blokować gry z treściami generowanymi przez SI, co może zagrozić takim grom jak MS Flight Simulator
Sanjiv Sathiah, 2023-07- 3 (Update: 2023-07- 3)