Wielu graczy uważa, że tryb PS5 tryb oszczędzania energii stanowi spojrzenie w przyszłość. Chociaż opcja ta nie jest tak atrakcyjna na istniejących konsolach, może stać się niezbędna dla podobno PS6 handheld. Digital Foundry przeprowadziło kompleksowe testy dwóch gier na PS5, które obsługują nowy tryb. Wyniki pokazują, że deweloperzy stosują różne podejścia, aby osiągnąć bardziej efektywną wydajność.
W Demon's Soulsoszczędność energii została osiągnięta dzięki prostym zmianom. Gra na PS5 normalnie działa w trybie kinowym 4K/30 fps lub alternatywnym 1440p/60 fps. Jednak tryb oszczędzania energii staje się jedynym dostępnym ustawieniem, nawet na PS5 Pro. W materiale filmowym na YouTube, poza okazjonalnymi spadkami, gracze widzą, że grafika pozostaje głównie na poziomie 1440p/30 fps.
Jeśli chodzi o zużycie energii, Digital Foundry zaobserwowało około 50-procentową redukcję mocy. Spadek wyniósł z około 200 watów do 100 watów na PS5, przy czym PS5 Pro jest nieco bardziej wydajny.
Days Gone Remastered pokazuje, że deweloperzy mogą oszczędzać energię na różne sposoby. W przeciwieństwie do Demon's Souls, gracze nadal mogą wybierać między trybem wydajności 1440p/60 fps lub opcją jakości 4K/30 fps. Mimo to, testerzy odkryli, że oprawa wizualna często nie dorównywała tym rozdzielczościom. Czasami zauważalne było renderowanie szachownicy. Przy wielu obiektach na ekranie, liczba klatek na sekundę spadała nawet do 45 fps w trybie wydajności, a sceneria stawała się rozpikselowana.
Gra tytuł survivalowy z otwartym światem był bardziej spragniony niż Demon's Souls w nowym trybie oszczędzania energii PS5. Digital Foundry zmierzyło spadek z 235 watów do 115 watów, podobny spadek procentowy.
Czy środki oszczędzania energii PS5 są wystarczające dla handhelda PS6?
Ogólnie rzecz biorąc, wyniki są zgodne z niektórymi wyciekła specyfikacja handhelda PS6. Według Moore's Law is Dead, urządzenie ograniczy użycie procesora do 8 wątków i zmniejszy prędkość taktowania pamięci GDDR6 o 50%. Mimo to Canis będzie potrzebował więcej zmian, aby uzyskać akceptowalną wydajność. Rozdzielczość poniżej 1440p, gdy nie jest zadokowana, byłaby pomocna. Postępy w skalowaniu i innych RDNA 5 również mogłyby przynieść znaczące korzyści.
Przenośne PS6 prawdopodobnie będzie miało znacznie niższy pobór mocy niż testowane gry na PS5. Mimo to, jako udany pierwszy krok, oprawa wizualna pozostała akceptowalna w wielu przypadkach, zużywając o połowę mniej energii.




