Game Developers Conference ostrzega, że główni gracze branżowi rezygnujący z udziału w wydarzeniu skutecznie sygnalizują deweloperom, że "nie zależy im" na rozwijaniu relacji w społeczności, według dyrektora wykonawczego ds. innowacji i rozwoju Mark DeLoura.
W wywiadzie dla The Game BusinessdeLoura wspomniał o zauważalnych nieobecnościach na GDC 2025, które odbyło się w dniach 17-21 marca w Moscone Center w San Francisco, gdzie juggernauci silnika Unity i Epic Games zmniejszyli swoją obecność, a Sony Interactive Entertainment całkowicie pominęło wystawę.
DeLoura, który wcześniej pracował dla Sony i zainicjował ich pierwsze stoisko GDC 25 lat temu w 2001 roku, okazał rozczarowanie i stwierdził:
Jako uczestnik byłem rozczarowany, że nie zobaczyłem Unity i Unreal na parkiecie wystawowym. Pracowałem z Sony i zainicjowałem stoisko Sony 25 lat temu... brak Sony na wystawie jest po prostu rozczarowujący. Naprawdę czuję, że jest tam tak wielu deweloperów, że trzeba mieć drzwi wejściowe.
Wspomniał również, że podczas gdy firmy takie jak te organizują własne wydarzenia, takie jak Unrea Fest firmy Epic lub konferencje Unity Unite, aby omówić tematy chronione NDA, pominięcie GDC grozi utratą kontaktu z niezależnymi programistami, którzy nie mają dostępu do informacji poufnych.
DeLoura dodał:
Oczywiście, te firmy będą miały swoje własne wydarzenia, mają swoje własne społeczności, które muszą wspierać, i mogą rozmawiać o rzeczach, które są bardziej NDAed na ich własnych wydarzeniach, których mogą nie chcieć robić na publicznym pokazie. Ale nie znajdzie pan niezależnego dewelopera, który nie zna jeszcze kogoś w pańskim sklepie, chyba że będzie pan tam z otwartymi drzwiami.
Kwestionując stojącą za tym logikę, stwierdził:
Czy nie taki jest cel konferencji? Poznawanie nowych ludzi. Pan chyba zdecydował, że nie chce poznawać nowych ludzi. Nie mogę tego zrozumieć. Oczywiście chodzi o coś więcej. Są koszty, itd. Ale deweloperzy czują ten klimat. Jeśli pana nie ma lub wydaje się, że pana nie ma, to czy są pewni, że panu na nich zależy? Tego właśnie nie rozumiem
Pośród tych obaw, GDC przygotowuje się do znaczącego przeglądu w 2026 roku, zmieniając nazwę na "GDC Festival of Gaming", aby lepiej zjednoczyć branżę.
Zaplanowane na 9-13 marca 2026 r. 37-letnie wydarzenie wprowadzi usprawnione typy przepustek, niższe ceny biletów zaczynające się od 199 USD za nową "przepustkę festiwalową"
DeLoura stwierdził w komunikacie prasowym z 23 października: "W czasach wielkich zmian możemy budować mury lub budować mosty - a GDC Festival of Gaming polega na budowaniu mostów"




