Notebookcheck Logo

Wyciekła pełna specyfikacja Xbox Magnus: 3 nm układ AMD może przewyższyć PS6 wydajnością zbliżoną do PC i dorównać jego funkcjom

Biały kontroler Xbox spoczywający na drewnianym biurku obok małej figurki kota (źródło zdjęcia: FOX ^.ᆽ.^= ∫ via Pexels)
Biały kontroler Xbox spoczywający na drewnianym biurku obok małej figurki kota (źródło zdjęcia: FOX ^.ᆽ.^= ∫ via Pexels)
Serwis Moore's Law Is Dead podzielił się nowymi szczegółami na temat procesora AMD Magnus APU, który ma zasilać następną konsolę Xbox. W odcinku przedstawiono jego dwuprocesorową konstrukcję 3 nm, ulepszoną grafikę RDNA 5 i wyższe cele wydajnościowe niż w przypadku PS6 Sony, a także pytania i odpowiedzi fanów dotyczące projektowania pamięci podręcznej, ray tracingu i parzystości funkcji.
Console Leaks / Rumors AMD Microsoft

Kanał YouTube Moore's Law Is Dead opublikował nowy odcinek Broken Silicon oferujący uporządkowane podsumowanie wszystkich znanych informacji na temat AMD Magnus APU, chipu, który powszechnie uważa się za podstawę nowej konsoli Microsoftu Microsoft Xbox nowej generacji. Wcześniejsze filmy ujawniały fragmenty danych, ale najnowszy odcinek łączy te przecieki z kilkoma nowymi szczegółami technicznymi.

Wyciek pełnej specyfikacji Xbox Magnus nowej generacji wyjaśniony

Zgodnie z aktualizacją, gospodarz podcastu Tom opisuje procesor Xbox Magnus APU jako konstrukcję dwuprocesorową, która łączy dwie matryce za pomocą zaawansowanego opakowania mostkowego. Pierwsza z nich to matryca SoC o powierzchni 144 mm², mieszcząca rdzenie CPU, NPU i główne komponenty I/O, wyprodukowana w procesie N3P TSMC. Druga to kość GPU o powierzchni 264 mm², prawdopodobnie wyprodukowana w węźle TSMC N3C lub N3P, zawierająca układ logiczny GPU i dodatkowy kontroler pamięci. Łącznie tworzy to 408 mm² 3 nm krzemu, co czyni Magnusa największym konsolowym APU w historii.

Tom zauważa, że projekt pokazuje najnowsze modułowe podejście AMD, w którym chipy GPU są współdzielone między stacjonarnymi kartami graficznymi RDNA 5 i platformą konsolową. Jak wyjaśnia, taki poziom parytetu sprzętowego powinien pomóc w ujednoliceniu potoków programistycznych na PC i Xbox, jednocześnie zmniejszając redundancję inżynieryjną AMD.

Część GPU obejmuje 70 jednostek obliczeniowych RDNA 5, z 68 włączonymi w ostatecznej konfiguracji detalicznej. Są one rozmieszczone w czterech silnikach shaderów, trzech zawierających dziewięć grup roboczych (po 18 jednostek CU) i jednym mniejszym silniku z ośmioma grupami roboczymi (16 jednostek CU), tworząc celowo nierówny układ. Według Toma, AMD podobno omawiało ten asymetryczny projekt podczas Hot Chips, potwierdzając, że RDNA 4 i nowsze mogą efektywnie współdzielić pamięć w nierównych klastrach shaderów bez spadku wydajności. APU Magnus wydaje się być jedną z pierwszych implementacji tej koncepcji w świecie rzeczywistym.

Każdy silnik shaderów zawiera dwie tablice, a procesor graficzny posiada 24 MB pamięci podręcznej L2, czyli około pięć razy więcej niż w przypadku Xbox Series X. Chociaż brakuje mu Infinity Cache, Tom zauważa, że powiększona pamięć L2 służy podobnemu celowi, utrzymując przepustowość i poprawiając stabilność klatek oraz wydajność ray-tracingu w połączeniu z wyższą wydajnością GDDR7.

Płyta główna Xbox Series X pokazująca APU AMD w centrum (źródło obrazu: iFixit)
Płyta główna Xbox Series X pokazująca APU AMD w centrum (źródło obrazu: iFixit)

Po stronie CPU, Magnus integruje trzy wysokowydajne rdzenie Zen 6, z których każdy ma taktować z częstotliwością bliską 6 GHz, wraz z ośmioma wydajnymi rdzeniami Zen 6C. Razem współdzielą one 12 MB pamięci podręcznej L3. Choć taka pula pamięci podręcznej może wydawać się skromna jak na 11-rdzeniową konfigurację, Tom twierdzi, że hybrydowy układ jest celowo zoptymalizowany pod kątem gier: kilka mocnych rdzeni obsługuje główne wątki gry, podczas gdy rdzenie wydajnościowe zarządzają zadaniami w tle. Ta asymetryczna struktura procesora odzwierciedla również trendy w nowoczesnych architekturach komputerów PC.

APU łączy się ze 192-bitowym interfejsem pamięci GDDR7, umożliwiając konfiguracje do 48 GB zunifikowanej pamięci, z czego 16 GB może być dedykowane pamięci VRAM, a 32 GB przydzielone jako pamięć systemowa. Ta zunifikowana pula dynamicznie dzieli przepustowość między CPU i GPU, przy czym Tom podkreśla, że wszystko poniżej 40 GB może ograniczyć żywotność w przyszłych cyklach rozwoju gier. Wbudowana jednostka NPU jest w stanie wykonać do 110 TOPS obliczeń przy poborze mocy 6 W, dzięki czemu jest w stanie obsługiwać funkcje Windows Copilot i akceleracji sztucznej inteligencji.

Zużycie energii szacuje się na 250-350 W, w zależności od docelowego zegara, co może wymagać trójbolcowego złącza zasilania podobnego do tego z PlayStation 3. Tom spekuluje, że Magnus ma trafić do produkcji w 2027 roku, co zbiegnie się z oczekiwaną premierą spodziewaną premierą PlayStation 6 Orion.

Płyta główna PlayStation 5 Pro przedstawiająca APU AMD (źródło obrazu: iFixit)
Płyta główna PlayStation 5 Pro przedstawiająca APU AMD (źródło obrazu: iFixit)

Według Toma, w oparciu o papierowe specyfikacje, Magnus może przewyższyć konsolę Sony o około 15-30 procent, a nawet do 35 procent, jeśli zostanie dostarczony z wyższymi zegarami i szybszą pamięcią GDDR7. Dodaje, że Xbox jest wewnętrznie ukierunkowany na granie w rozdzielczości 4K 144 Hz, w porównaniu do celu Sony 4K 120 Hz, co pokazuje zamiar Microsoftu zaoferowania wrażeń bardziej zbliżonych do PC. Tom ostrzega jednak, że ta dodatkowa wydajność może wiązać się z kosztami. Włączenie wielu chipletów, wyższy pobór mocy i zaawansowane opakowanie mogą spowodować wzrost cen detalicznych do przedziału od 1000 do 1500 USD, znacznie powyżej tradycyjnych konsol, ale wciąż konkurencyjnych w stosunku do wysokiej klasy gotowych komputerów do gier.

Tom podsumowuje, że aby Magnus odniósł sukces, muszą zostać spełnione trzy warunki: musi obsługiwać wsteczną kompatybilność wszystkich generacji Xbox, zapewniać wydajność w grach na Windows zbliżoną do wydajności SteamOS i być dostarczany z co najmniej 48 GB pamięci GDDR7. Jeśli uda się to osiągnąć, będzie to jego zdaniem "generacja pomostowa", hybryda PC-konsoli, która na nowo zdefiniuje to, czym może być Xbox.

RDNA 5 vs wydajność ray-tracingu Blackwell

Podczas odcinka kilka pytań widzów rozszerzyło dyskusję. Jeden z widzów zapytał, czy RDNA 5 może przewyższyć układy GPU Blackwell firmy Nvidia w obciążeniach związanych ze śledzeniem promieni, gdyby wydajność rastrowania była porównywalna. Tom potwierdził: "Tak, oczywiście ... RDNA 5 powinien pokonać Blackwella, który został wprowadzony na rynek w 2025 roku. Moje źródła w AMD twierdzą od 2022 roku, że RDNA 5 jest tam, gdzie AMD idzie w kierunku ray tracingu. RDNA 4 nie było nawet prawdziwą próbą, po prostu nadrabiali zaległości"

Dwie karty graficzne AMD Radeon z potrójnymi wentylatorami (źródło obrazu: AMD)
Dwie karty graficzne AMD Radeon z potrójnymi wentylatorami (źródło obrazu: AMD)

Widz zapytał później o możliwość 3D V-Cache dla konsol. Tom odrzucił tę możliwość, wyjaśniając, że dobrze zoptymalizowane gry konsolowe "nie potrzebują tak dużo pamięci podręcznej", a RDNA 5 już pięciokrotnie zwiększa pojemność L2 w porównaniu do obecnych projektów, aby zrównoważyć ograniczenia przepustowości.

PS6 Orion kontra Xbox Magnus: Który z nich ma lepsze funkcje?

Inny widz zapytał, czy Magnus odziedziczy funkcje PlayStation 6, takie jak uniwersalne narzędzie kompresji Sony. Tom odpowiedział, że parytet funkcji jest bardzo prawdopodobny:

"Zakładam, że większość funkcji PS6 znajdzie się w Magnusie, tak jak większość funkcji PS5 znalazła się w Series X. Różnica polega na tym, że Mark Cerny zaprojektował lepszy dom z tych samych klocków Lego" Przyznał, że zespół sprzętowy Sony przywiązuje większą wagę do niestandardowych komponentów, takich jak dysk SSD i kontroler we/wy, ale argumentował, że obie firmy ostatecznie pracują z podobnymi blokami konstrukcyjnymi AMD.

Podcast obejmuje również dodatkowe przecieki i wiadomości związane ze sprzętem, które można obejrzeć w połączonym filmie poniżej.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 10 > Wyciekła pełna specyfikacja Xbox Magnus: 3 nm układ AMD może przewyższyć PS6 wydajnością zbliżoną do PC i dorównać jego funkcjom
Anmol Dubey, 2025-10-22 (Update: 2025-10-22)