Jeden z dostawców cylindrycznych akumulatorów Tesla 4680 podpisał umowę na dostawę z jednym z największych producentów samochodów w Chinach.
Zgodnie z warunkami umowy, najwyższej klasy pojazdy elektryczne Chery otrzymają od LG Energy cylindryczne akumulatory o pojemności 8 GWh, co położy kres wyłączności Tesli na akumulatory z serii 46.
Kiedy Elon Musk ogłosił ogniwa 4680 podczas Battery Day w 2020 roku, zachwalał ich potencjał, aby były dwukrotnie tańsze przy drastycznym wzroście pojemności. Pięć lat później i dopiero teraz Tesla zaczęła spełniać niektóre części tej obietnicy.
Bateria 4680 okazała się twardym orzechem do zgryzienia, a szef największej na świecie firmy produkującej baterie CATL ostrzeżenie Muska, że marnuje on swój czas z tą koncepcją. Do tego stopnia, że Musk ostrzegł Teslę, że być może będzie musiał zrezygnować z pomysłu baterii 4680, jeśli nie będzie w stanie obniżyć kosztów na równi z innymi dostawcami, takimi jak Panasonic lub LG.
Pierwsza generacja baterii 4680, którą Tesla wyprodukowała i zainstalowała w niektórych partiach Modelu Y, była pełna problemów. Miała niższą gęstość energii i gorszą krzywą ładowania niż akumulatory od jej dostawców, a oczekiwane oszczędności kosztów produkcji nie sprawdziły się.
Tesla była w stanie dostarczyć tylko około połowy obiecanych redukcji kosztów i była to łatwa część, która wynikała po prostu z pakowania większej pojemności w większe ogniwa, które mogłyby również służyć bezpośrednio jako konstrukcja podwozia, z odpowiednim uderzeniem w pojazd naprawialność.
Bateria 4680 została następnie wskrzeszona dla Cybertruck w drugiej generacji o nazwie Cybercell, która przyniosła o 15% wyższą gęstość energii i nieco większe oszczędności kosztów produkcji, ale takie samo powolne ładowanie.
Po premierze Cybertrucka Tesla zoptymalizowała część krzywej ładowania i wprowadziła technologię suchą katodę która jest prawdziwą oszczędnością kosztów ogniw akumulatorowych 4680. Elon Musk twierdzi teraz, że Tesli udało się osiągnąć parytet z ogniwami produkowanymi przez jej dostawców i sprawił, że bateria 4680 stała się najtańszą w przeliczeniu na kWh.
Zastrzeżenie polega na tym, że nie jest jasne, czy te oszczędności kosztów są obliczane z uwzględnieniem hojnych dotacji rządu USA dla fabryk baterii dotacje ponieważ są one wypłacane tylko za lokalną produkcję i mogą wkrótce zostać złomowane przez administrację Trumpa.
W każdym razie, LG ma również w zanadrzu metodę produkcji suchych katod dla swoich akumulatorów z serii 46 i podpisało właśnie kontrakt na ich dostawę do największego chińskiego eksportera samochodów.
LG twierdzi, że jego cylindryczne akumulatory, które trafią do Chin, są lepsze pod względem gęstości energii, wydajności w niskich temperaturach i krzywej ładowania. Pozostaje to do przetestowania, ponieważ Chery zacznie je instalować w swoich pojazdach elektrycznych klasy premium dopiero od początku 2026 r. w ramach umowy o wartości 730 mln USD, która będzie obowiązywać przez sześć lat i może zostać rozszerzona na więcej modeli tej marki.