Notebookcheck Logo

Tesla Roadster 2 może "latać" dzięki zakazanej technologii Formuły 1

Nowa Tesla Roadster 2 może mieć swego rodzaju skrzydła. (Źródło zdjęcia: Tesla)
Nowa Tesla Roadster 2 może mieć swego rodzaju skrzydła. (Źródło zdjęcia: Tesla)
Elon Musk obiecał, że nadchodzący hipersamochód Tesla Roadster 2 będzie w stanie "latać" w jakiś sposób, aby osiągnąć przyspieszenie od 0 do 60 mil na godzinę w czasie poniżej jednej sekundy, a demo zaplanowano na później w 2025 roku. Okazuje się, że Tesla może wykorzystać do tego starą technologię Formuły 1.
E-Mobility

Elon Musk zapowiedział szalone przyspieszenie poniżej sekundy w nadchodzącym hipersamochodzie Tesla Roadster 2, a dyrektor generalny Rimac, producenta najszybszego na świecie samochodu elektrycznego Nevera Rbył sceptyczny że można to zrobić bez użycia jakiegoś rodzaju silników.

Elon rzeczywiście drażnił się, że Roadster 2 będzie wyposażony w technologię rakietową Starship firmy SpaceX, ale Tesla może planować osiągnięcie specyfikacji przyspieszenia 0,99 s 0-60 mph poprzez zastosowanie sztuczki dociskowej, która została zakazana zaraz po debiucie w Formule 1, ponieważ dawała nieuczciwą przewagę na torze wyścigowym "samochodowi kibica" Brabham BT46.

BT46 czerpał inspirację z wentylatorów montowanych w samochodach wyścigowych, takich jak "ssący" pojazd Chaparral 2J, który rządził północnoamerykańską serią samochodów sportowych Can-Am w 1970 roku, lub późniejszy Tyrrell 008. Oba samochody miały wentylator lub wentylatory napędzane przez dedykowany silnik lub przez główny silnik. Pozornie używane do chłodzenia, wentylatory miały również zasysać powietrze spod pojazdu przy dowolnej prędkości, aby cięższe powietrze nad nim mogło wywierać siłę docisku na pojazd i utrzymywać go na torze lepiej niż spoliery, tunele Venturiego lub inne akcesoria aerodynamiczne.

Tesla właśnie uzyskała patent na dokładnie taki "adaptacyjny układ aerodynamiczny pojazdu zapewniający siłę docisku", który składa się z wentylatorów i fartuchów mających na celu wytworzenie podciśnienia pod ultraszybkim pojazdem, takim jak Roadster 2.

System aerodynamiczny pojazdu z dwoma trybami pracy do modyfikowania siły docisku w różnych zakresach prędkości i warunkach jazdy. System składa się z wielu wentylatorów umieszczonych w ścieżkach przepływu powietrza i rozkładanych fartuchów, które wchodzą w interakcję z powierzchnią podłoża. W pierwszym trybie, kompletny zestaw fartuchów tworzy w pełni uszczelniony obszar pod pojazdem z centralnymi wentylatorami generującymi maksymalną siłę docisku przy niskich prędkościach na gładkich powierzchniach. W drugim trybie, podzbiór fartuchów (głównie bocznych) modyfikuje ograniczony obszar, podczas gdy wszystkie wentylatory działają w celu zapewnienia siły docisku w dynamicznych warunkach jazdy na nierównych powierzchniach. System zawiera mechanizm kontrolny do selektywnego rozmieszczania fartuchów i obsługi wentylatorów w zależności od warunków jazdy, optymalizując między maksymalnym dociskiem przy niskich prędkościach a poprawą osiągów w zróżnicowanym terenie przy wyższych prędkościach.

Kluczową frazą jest tutaj "w różnych zakresach prędkości", ponieważ w przeciwieństwie do tradycyjnych akcesoriów dociskowych, takich jak spojlery, kombinacja wentylatora i fartucha wywiera nacisk przez cały czas, a nie tylko przy wyższych prędkościach, poprawiając przyczepność, pokonywanie zakrętów i wszystkie inne aspekty ważne dla ustanawiania rekordów na torze wyścigowym w pojeździe, który może jechać od 0 do 60 mil na godzinę w ciągu sekundy.

Teraz, niezależnie od tego, czy samo pchnięcie będzie pochodzić z jakiegoś rodzaju silników zaprojektowanych przez SpaceX, czy "skrzydeł", jak to ujął Elon Musk, dopiero się okaże, ale Elon wyszedł z niedawnej prezentacji Roadstera 2 z zespołem projektowym pod wielkim wrażeniem, mówiąc, że "najbardziej epickie demo" planowane jest jeszcze w tym roku. Ostatnio drażnił się że Roadster 2 "poleci" w 2024 roku, obiecując demo na ten rok.

Hipersamochód poszedł na dalszy plan, podczas gdy Tesla opracowywała Cybercab i gruntowny lifting portofolio, który został już zakończony i odkurzony, a fani spoglądają w stronę Roadstera 2, który, jak na ironię, może być również wyposażony w wentylatory.

Kup Mattel Hot Wheels Tesla Roadster RC na Amazon

Patent na system aerodynamiczny Tesla Roadster 2. (Źródło zdjęcia: USPTO)
Patent na system aerodynamiczny Tesla Roadster 2. (Źródło zdjęcia: USPTO)

Źródło(a)

USPTO przez SetiPark (X)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 08 > Tesla Roadster 2 może "latać" dzięki zakazanej technologii Formuły 1
Daniel Zlatev, 2025-08- 6 (Update: 2025-08- 6)