Tesla opracowuje nową wersję swojego modelu Full Self-Driving (FSD)według dyrektora generalnego Elona Muska. W poście na X (dawniej Twitter) Musk ujawnił, że architektura FSD nowej generacji będzie zawierać "~ 10-krotne parametry" i "znaczną poprawę utraty kompresji wideo" Jeśli wewnętrzne testy przebiegną zgodnie z oczekiwaniami, aktualizacja może być gotowa do publicznego udostępnienia pod koniec września.
Tesla nie udostępniła specyfikacji technicznych, ale dziesięciokrotny wzrost prawdopodobnie umieściłby skalę nowego modelu w zakresie modeli AI na poziomie granicznym, potencjalnie poprawiając jego zdolność do przetwarzania i reagowania na złożone środowiska jazdy. System w pełni autonomicznej jazdy Tesli radzi sobie z takimi rzeczami jak nawigacja, zmiana pasa ruchu i parkowanie, ale nadal potrzebuje człowieka za kierownicą.
Ogłoszenie pojawia się w momencie, gdy Tesla staje w obliczu rosnącej kontroli nad swoją technologią autonomicznej jazdy. 1 sierpnia ława przysięgłych na Florydzie nakazała firmie wypłacenie 243 milionów dolarów odszkodowania za wypadek z 2019 roku, w którym Model S na Autopilocie przejechał znak stopu i uderzył w zaparkowanego SUV-a, zabijając jednego pasażera i raniąc drugiego. Ława przysięgłych uznała Teslę za odpowiedzialną w 33 procentach, mimo że firma twierdziła, że wina leżała wyłącznie po stronie kierowcy, co oznacza pierwszy poważny wyrok przeciwko Tesli w śmiertelnej sprawie Autopilota.
W międzyczasie Tesla stoi również w obliczu nowych kłopotów prawnych ze strony własnych akcjonariuszy. Nowy pozew zbiorowy złożony w Teksasie twierdzi, że firma wprowadziła inwestorów w błąd, zawyżając możliwości swojej technologii Full Self-Driving i robotaxi. Pozew oskarża Teslę o składanie "istotnie fałszywych i wprowadzających w błąd" oświadczeń na temat tego, jak skuteczne i legalne są jej autonomiczne funkcje.
Wszystko to dzieje się, gdy pilotażowy robotaxi Tesli, który po cichu pojawił się w Austin w czerwcu 2025 roku, już podnosi brwi. Wczesne filmy pokazują autonomiczne samochody zjeżdżające na niewłaściwe pasy ruchu, hamujące w nieprzewidywalny sposób, a nawet zatrzymujące się w połowie przejścia dla pieszych. NHTSA zwróciła się do Tesli z prośbą o więcej szczegółów, sugerując, że regulacyjna gorączka może nie być daleko w tyle.
Od lipca NHTSA prowadzi co najmniej 40 otwartych dochodzeń w sprawie wypadków związanych z Autopilotem i FSD Tesli. Tesla zazwyczaj reagowała na obawy za pomocą aktualizacji bezprzewodowych, zamiast wydawać pełne wycofania.
Pomimo kontrowersji, akcje Tesli wzrosły o 2% po poście Muska. Nie podano jednak jeszcze oficjalnego harmonogramu ani podziału technicznego nowego modelu FSD.