W Crosswind gracze eksplorują surowy świat rozproszonych wysp - zarówno na lądzie, jak i na morzu. Gra łączy w sobie klasyczną mechanikę przetrwania z piracką atmosferą i systemem walki inspirowanym tytułami pokroju Souls. Aktualna wersja alfa gry zawiera trzy różne biomy, każdy z unikalnymi wrogami i zasobami, wraz z wczesnymi frakcjami NPC i trzema sterowalnymi statkami. Oprócz walki wręcz i z użyciem prochu, gracze mogą brać udział w bitwach morskich i wypróbować wczesną mechanikę abordażu. W grze zawarto już pewną zawartość fabularną, a w ostatecznej wersji planowana jest pełna kampania, zawierająca elementy nadprzyrodzone i postacie historyczne. Według twórców, wersja alfa oferuje około 30 godzin rozgrywki.
Jedną z wyróżniających się cech Crosswind jest system walki. W przeciwieństwie do popularnych gier survivalowych, takich jak Valheim czy Sons of the Forest, które opierają się na bardziej podstawowej mechanice walki, Crosswind przyjmuje precyzyjne, inspirowane Soulsami podejście. Zarówno broń, jak i wrogowie poruszają się według jasnych schematów, a sukces zależy od wyczucia czasu, sprytnych uników i starannie rozmieszczonych ataków. System walki wręcz uzupełnia broń prochowa, taka jak pistolety i muszkiety. Broń ta ma dużą siłę rażenia, ale wolno się przeładowuje, co czyni z niej potężne narzędzie wymagające strategii i precyzji.
Crosswind zapewnia również wyzwanie na morzu. Gracze ręcznie sterują swoimi statkami, strzelają z dział pokładowych i muszą przechytrzyć wrogów poprzez inteligentne pozycjonowanie. Precision trafienia bezpośrednio wpływają na wydajność statku - uszkodzony ster ogranicza sterowanie, utracone żagle zmniejszają prędkość, a trafienie w magazyn prochu może wywołać niszczycielską eksplozję. Gdy wrogi statek zostanie poważnie uszkodzony, gracze mogą rozpocząć manewr abordażowy, aby dokończyć robotę - choć ta funkcja jest nadal stosunkowo podstawowa w obecnej wersji alfa.
Społeczność reaguje z optymizmem
Wczesne reakcje w oficjalnym wątku Crosswind na r/pcgaming były w dużej mierze pozytywne. Gracze szczególnie chwalą połączenie klasycznej mechaniki przetrwania z bogatą piracką atmosferą. Komentarze takie jak "Skull and Bones, jakiego chcieliśmy" sugerują, że Crosswind może wypełnić długotrwałą lukę w gatunku - ponieważ poza lekkim Sea of Thieves, świeżych gier o tematyce pirackiej było niewiele. System walki również zbiera dobre opinie, choć niektórzy gracze zauważają, że wciąż można go ulepszyć. Kilka obaw dotyczy konkretnych mechanik: niektórzy kwestionują, czy crafting jest naprawdę potrzebny lub czy budowanie bazy pasuje do pirackiego motywu. Pojawiają się również pytania o to, jak rozbudowana będzie rozgrywka wieloosobowa.
Testy alfa będą dostępne do lipca
Oczekuje się, że pierwsza faza alfa potrwa co najmniej cztery tygodnie, choć deweloperzy z Crosswind Crew mogą ją przedłużyć w oparciu o opinie graczy. Zainteresowani gracze mogą zapisać się do playtestów bezpośrednio przez oficjalną stronę gry na Steamie. Dostęp jest przyznawany ręcznie, ale osoby, które nie zostaną zaakceptowane od razu, pozostaną w puli na przyszłe rundy testowe. Na oficjalnym serwerze Discord https://discord.com/invite/crosswindgracze mogą aktywnie przyczyniać się do rozwoju gry - raporty o błędach są zdecydowanie zalecane i, według zespołu, pomogą przyspieszyć wprowadzanie poprawek. Nie ma jeszcze oficjalnych informacji na temat cen lub daty premiery.