Podczas gdy Waymo chwali się, że ukończył dziesięciomilionową płatną autonomiczną jazdę, dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, potwierdził, że jego domowa platforma robotaxi, która zostanie uruchomiona w czerwcu, będzie miała podobną strukturę.
Według Muska, usługa nie tylko zacznie powoli z około dziesięcioma pilotażowymi Model Y ale będą one również ograniczone do "najbezpieczniejszych" z punktu widzenia jazdy obszarów w mieście Austin, gdzie rozpocznie się program pilotażowy. Brzmi to bardzo podobnie do geofencing regionu, w którym będą działać robotaxis, podobnie do tego, co robi Waymo, mimo że Musk często lekceważył podejście Waymo.
Podczas ostatniego kwartalnego wezwania do zapłaty zachwalał "uogólnione" rozwiązanie AI Tesli, które może szybciej dostosowywać się do scenariuszy jazdy i nie wymaga mapowania określonego obszaru, jak inne firmy robotaxi. Teraz okazuje się, że Tesla jednak wykona wstępne mapowanie i geofencing.
"W rzeczywistości zamierzamy wdrożyć nie w całym regionie Austin, ale tylko w tych częściach, które są najbezpieczniejsze" - powiedział Musk."Więc będziemy go geofence ... Nie będzie jeździł po skrzyżowaniach, chyba że będziemy bardzo pewni, że dobrze sobie poradzi" - potwierdził.
Podczas gdy robotaxis Model Y będzie bez kierowcy, operatorzy będą w pogotowiu na wypadek, gdyby coś poszło nie tak, ponownie coś, co robi Waymo. Tesla już rozpoczęła szkolenie policję i służby ratownicze w Austin, jak reagować na robotaxis bez kierowcy, ponieważ z wyglądu platforma będzie raczej konwencjonalna i niewiele będzie się różnić od tego, co robią inni w tej dziedzinie, przynajmniej na początku.
Główną zaletą jest oczywiście to, że Tesla będzie to robić za pomocą standardowych pojazdów Model Y, które według Muska są o 20%-25% tańsze w przeliczeniu na jednostkę niż zmodyfikowane samochody Waymo, które są wyposażone w LiDAR i dodatkowe czujniki.
Były dyrektor generalny Waymo, John Krafcik, jest jednak innego zdania, twierdząc, że oszczędności kosztów produkcji pojazdów, które Tesla będzie wdrażać jako robotaxis, nie są warte ryzyka pod względem bezpieczeństwa. W dłuższej perspektywie, argumentował, LiDAR i dodatkowe czujniki mają"trywialny wpływ na koszt w przeliczeniu na milę w okresie użytkowania robotaxi, zapewniając jednocześnie ogromne wymierne korzyści w zakresie bezpieczeństwa"
Okaże się jednak, czyje podejście okaże się właściwe na dłuższą metę, ponieważ Tesla dopiero rozpocznie swoją podróż robotaxi w przyszłym miesiącu w Austin z ograniczoną liczbą samochodów i na ogrodzonym obszarze.
Proszę nabyć uniwersalną ładowarkę do pojazdów elektrycznych Tesla z podwójną wtyczką na Amazon