Nowy chiński pociąg dużych prędkości osiągnął ostatnio 453 km/h (281 mph) podczas jazdy testowej, według państwowej China Central Television (CCTV). Oznacza to ważny krok w kierunku obsługi pasażerów z prędkością 400 km/h (250 mph). Certyfikacja zazwyczaj wymaga bufora około 10% powyżej planowanej prędkości serwisowej. prędkość 453 km/h (281 mph) jest znacznie wyższa.
Jest to prędkość, którą niemieckie pociągi dużych prędkości mogą osiągnąć tylko w teorii. Pociąg testowy, obsługiwany przez DB Systemtechnik, niedawno prawie ustanowił nowy rekord z wagonem pośrednim Velaro Novo przy prędkości 405 km/h (251 mph). Warunki wietrzne były jednak niesprzyjające, więc pociąg pozostał poniżej niemieckiego rekordu (406,9 km/h). Jak poinformował nas Siemens Mobility, w teście nie wykorzystano napędzanego wózka Velaro Novo.
Przy prędkości 400 km/h (250 mph) CR450 byłby najszybszym pociągiem w regularnej eksploatacji. Podczas jazdy testowej Transrapid, jako Shanghai Maglev Train, osiągnął tylko 300 km / h. Chiński pociąg jest jednak wciąż daleki od regularnej eksploatacji, ponieważ certyfikacja wymaga wielu kilometrów jazd próbnych. Według CCTV, na testy zaplanowano 600 000 kilometrów (niecałe 373 000 mil). Testy mają zostać przeprowadzone głównie między Chengdu i Chongqing w przyszłym roku. Dopiero wtedy CR450 będą brane pod uwagę do użytku.
Nowe pociągi CR450 są również szybsze. Według CCTV, pociąg CR450 osiąga 350 km/h (218 mph) w zaledwie 4:40 minut. Jego poprzednik, pociąg Fuxing, potrzebował na to 6:20 minut. To sprawia, że CR450 dobrze nadaje się do kategorii pociągów, które wymagają częstszych postojów.
Jak donosi dobrze poinformowane konto Bluesky JR Urbane Network, powołując się na chińskie źródła, istnieją również pogłoski, że China może dążyć do pobicia rekordu świata z nowym pociągiem. Poprzednim rekordzistą jest francuski TGV z prędkością nieco ponad 570 km/h (355 mph), który został osiągnięty za pomocą wagonów silnikowych. Z drugiej strony CR450 to zespół trakcyjny z rozproszoną trakcją. Jeśli rekordowy przejazd rzeczywiście miałby miejsce, pociąg wieloczłonowy byłby wówczas rekordzistą dla koncepcji koło-szyna