Nowy Tesla Model Y z 2026 roku jest wyposażony w ulepszoną kabinę "4D" radar, który według inżynierów będzie wykorzystywany do bardziej szczegółowego wykrywania obecności pasażerów, jeśli chodzi o funkcje bezpieczeństwa.
Nowy radar w Modelu Y, który znajduje się pod podsufitką, może, według https://www.youtube.com/watch?v=vQ6e4-1uuGA według głównego inżyniera Tesli, Larsa Moravy'ego, mierzyć rozmiar, wzrost, wagę, a nawet tętno pasażerów pojazdu.
Można je wykorzystać do bardziej zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa, takich jak wykrywanie, kiedy zwierzęta domowe lub dzieci pozostają same w samochodzie bez włączonego odpowiedniego trybu. Radar może być wykorzystywany do wykrywania zmian we wzorcu oddychania i tętna pasażerów, a następnie wysyłania poleceń do komputera samochodowego, aby otworzyć okno lub włączyć klimatyzację, a także wysłać powiadomienie do właściciela samochodu w aplikacji Tesla na telefonie. W pewnym momencie nowy Model Y może nawet być w stanie zadzwonić pod numer 911, jeśli nie ma reakcji na alerty.
Te funkcje bezpieczeństwa pasażerów są obecnie wdrażane we wszystkich samochodach Tesla wyposażonych w radar kabinowy. Może nie jest to fantazyjny radar 4D nowego Modelu Y, ale jego poprzednik od 2022 roku leżał uśpiony za podsufitką lusterka wstecznego. To samo dotyczy odświeżonego Modelu 3, Cybertrucka, a nawet Modelu S i Modelu X, które miały zainstalowany radar kabinowy od 2021 roku.
Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania 2025.14.12 wszystkie te pojazdy Tesli otrzymają tak zwaną funkcję wykrywania pozostawionych dzieci. Tesla może jeszcze nie wezwać władz do kogoś, kto zapomniał o swoim dziecku w samochodzie, ale będzie migać światłami awaryjnymi i emitować dźwięki ostrzegawcze w regularnych odstępach czasu, dopóki ktoś nie przyjdzie i nie odblokuje pojazdu z dzieckiem w środku.
Powiadomienie wysyłane do aplikacji może być również mile widziane przez Teslę, mimo że wielu producentów samochodów wdrożyło już tak zwane systemy wykrywania obecności dziecka (CPD), które są coraz częściej wymagane przez organy regulacyjne. Na przykład program testów zderzeniowych Euro NCAP, który niedawno przyznał Modelowi 3 5-gwiazdkową ocenę bezpieczeństwa, bierze teraz pod uwagę obecność niektórych funkcji CPD w celu uzyskania najwyższej oceny.
Tesla, podobnie jak Hyundai i inni, wykorzystuje radar w kabinie zamiast czujników ultradźwiękowych do celów CPD, ponieważ może on przejść przez siedzenia i inne przeszkody, aby wykryć drobne fizyczne zmiany w stanie pasażera, takie jak oddychanie. Radar może również odróżnić dorosłych od dzieci lub zwierząt domowych, nawet jeśli siedzą na tylnej kanapie.
Okaże się, czy i kiedy Tesla doda inne funkcje CPD, o których mówili jej inżynierowie, takie jak włączanie klimatyzacji lub dzwonienie pod numer 911, jeśli nie ma reakcji na światła awaryjne, sygnały dźwiękowe lub powiadomienia aplikacji.