Square Enix dąży do zautomatyzowania 70% swoich zadań związanych z kontrolą jakości i debugowaniem w procesie tworzenia gier do końca 2027 roku, po ogłoszeniu powszechnych zwolnień w swoich zachodnich biurach.
Firma wyjaśniła swoją nową inicjatywę na stronie w najnowszym raporcie z postępów średnioterminowego planu biznesowego "Square Enix Reboots and Awakens", którego celem jest rozwiązanie problemów takich jak niska sprzedaż gier takich jak Final Fantasy XIV.
Square Enix współpracuje z Laboratorium Matsuo-Iwasawa na Uniwersytecie Tokijskim, składającym się z zespołu naukowców z laboratorium i inżynierów Square Enix. Ostatecznym celem jest przyspieszenie i obniżenie kosztów kontroli jakości.
Testowanie QA tradycyjnie obejmuje ręczne testowanie gier pod kątem błędów, usterek i problemów, co jest wyczerpujące w tytułach takich jak Final Fantasy i Dragon Quest. W raporcie Square Enix wyraźnie stwierdzono: "Zautomatyzować 70% zadań związanych z kontrolą jakości i debugowaniem w procesie tworzenia gier do końca 2027 roku"
Oznacza to, że system debugowania SI mógłby automatycznie generować scenariusze testowe, symulować zachowanie graczy oraz izolować błędy i problemy w grach wideo. Podczas gdy podobne narzędzia istnieją w silnikach takich jak Unreal Engine 5, Square Enix wydaje się być zdeterminowane, aby pójść o krok dalej.
Ta strategia rozwoju nie obyła się jednak bez poświęceń, gdyż tego samego dnia Square Enix zwolniło ponad 100 pracowników w swoich brytyjskich, amerykańskich i europejskich biurach, nazywając to "fundamentalną restrukturyzacją" swojego zagranicznego oddziału wydawniczego i "najlepszą pozycją dla długoterminowego rozwoju grupy"
Firma nie stwierdziła jednak wyraźnie, że redukcja zatrudnienia była związana z QA AI. Mimo to spekulacje sugerują, że firma może wkrótce zastąpić znaczną część swojego personelu testowego sztuczną inteligencją.
Square Enix nie jest jednak jedyną firmą, która stawia na sztuczną inteligencję. W ankiecie przeprowadzonej we wrześniu 2025 roku przez CESA zapytano 54 firmy o sztuczną inteligencję, a 51% potwierdziło, że używa generatywnej sztucznej inteligencji do tworzenia grafiki, koncepcji fabularnych i kodowania. Dodatkowe 31% potwierdziło, że używa sztucznej inteligencji do tworzenia silników gier.
Square Enix twierdzi, że sztuczna inteligencja pomoże firmie konkurować w branży, w której tworzenie gier AAA kosztuje wykładniczo więcej na przestrzeni lat ze względu na rosnące koszty licencji, pracy i kontroli jakości, ponieważ poprzeczka jest coraz wyższa. Należy jednak zauważyć, że sama firma radzi sobie w tym kwartale znacznie lepiej finansowo, częściowo dzięki Dragon Quest III HD-2D Remake.
Pomimo entuzjazmu, automatyzacja QA wydaje się być zakładem o wysokiej stawce dla firmy, ponieważ grozi to wyobcowaniem talentów, które mogą być trudne do zastąpienia w przypadku niepowodzenia. Morale pracowników w firmie jest już napięte, a nadchodzące lata pokażą, czy "restart" Square Enix naprawdę się opłaci.
Przedsprzedaż Final Fantasy Remake Intergrade & Remake Twin Pack na Amazon





