Kiedy krytycy zarzucają Nintendo brak innowacji, często wskazują na poleganie na tych samych IP. Zamiast tworzyć nowych gier na Switch 2 z odrębnymi postaciami, firma może nadal powtarzać stare franczyzy. Były deweloper Nintendo, Ken Watanabe, twierdzi jednak, że firma wspiera kreatywność.
Watanabe pracował dla Nintendo w latach 2005-2015 nad takimi projektami jak New Super Mario Bros. Wii i Splatoon. W rozmowie z Bloombergwyjaśnił, dlaczego gigant gier nie znajduje potrzeby eksperymentowania z nowymi właściwościami. Według Watanabe, "Kiedy Nintendo chce zrobić coś nowego, chodzi przede wszystkim o mechanikę rozgrywki - o stworzenie nowego sposobu gry. Jeśli chodzi o skórkę lub opakowanie, tak naprawdę nie przejmują się tym. Po prostu wybierają to, co najlepiej pasuje do nowej rozgrywki"
Jak zauważa artykuł GamesRadar https://www.gamesradar.com/platforms/nintendo/ex-nintendo-developer-says-the-company-doesnt-make-new-ip-often-because-theres-no-real-need-when-its-more-about-creating-a-new-way-to-play-instead-of-fussing-over-the-skin-or-wrapper/ zauważa, że jedną z ostatnich demonstracji podejścia Nintendo jest Donkey Kong Bananza. Znane postacie powracają w grze Switch 2, ale gracze mogą wchodzić w interakcje ze światami w sposób, który nie był możliwy w poprzednich tytułach. Zniszczalne woksele pozwalają graczom rozbijać przeszkody podczas eksploracji otoczenia. Nintendo wybrało Donkey Konga jako najbardziej odpowiedniego bohatera do zadawania tych obrażeń.
Negacjoniści mogliby zaprzeczyć, że firma jest bardziej zainteresowana minimalizacją ryzyka. Splatoon był rzadkim przykładem nowego IP pojawiającego się na scenie. Łatwiej jest zachęcić kupujących franczyzami Nintendo, które mają lojalnych zwolenników. Nowe gry na Switch 2 bazują na starszych tytułach Metroid Prime, Kirby, Pokémoni Splatoon.
Nawet jeśli te gry wydają się znajome, Watanabe wierzy, że styl innowacji firmy utrzyma się. Tak długo, jak kupujący będą akceptować te same postacie, Nintendo nie będzie widziało powodu do zmiany kursu.