Notebookcheck Logo

Boston-Waszyngton: Nowe szybkie pociągi jeżdżą płynniej, ale nadal są powolne

NextGen Acela z elektrowozem i czwartym wózkiem w wariancie Jacobs. (Źródło zdjęcia: Amtrak)
NextGen Acela z elektrowozem i czwartym wózkiem w wariancie Jacobs. (Źródło zdjęcia: Amtrak)
Pod koniec sierpnia pociągi Acela Express zostaną wyposażone w nowe szybkie pociągi firmy Alstom. Zostały one zaprojektowane z myślą o płynniejszej jeździe, zwłaszcza na zakrętach, ponieważ odcinki dużych prędkości są rzadkością na wschodnim wybrzeżu USA.
E-Mobility Public Transport

Po długich opóźnieniach, Amtrak uruchomi nowych szybkich pociągów na trasie Northeast Corridor między Bostonem (MA) a Waszyngtonem (DC). Nowe składy Acela będą poruszać się z prędkością do 160 mil na godzinę (mph), czyli nieco poniżej 260 km/h, co czyni je o 10 mph szybszymi niż pociągi pierwszej generacji, nadal znane jako Acela Express, które mają ponad 25 lat.

Amtrak oficjalnie nazywa nowe pociągi NextGen Acela, które są oparte na platformie Avelia Liberty firmy Alstom. Jak zawsze, będą one obsługiwane przez dwa wagony silnikowe z przodu i z tyłu. Dwa końce wagonów mają również wspólny wózek, znany jako wózki Jacobsa, co oznacza, że pociągi mogą być skracane lub wydłużane tylko przy ogromnym wysiłku, co rzadko ma miejsce w przypadku kolei dużych prędkości.

Nowe pociągi Acelas mają na celu poprawę ogólnej jakości usług. Obejmuje to 27% więcej miejsc siedzących w każdym składzie, w tym osiem miejsc dla wózków inwalidzkich. Siedzenia oferują teraz również porty USB, choć tylko USB-A. Co więcej, nowy pociąg posiada również ulepszony system przechylania. Podobnie jak jego poprzednik, pociąg może pochylać się na zakrętach, ale teraz oczekuje się, że będzie jechał płynniej przy nowym limicie 160 mil na godzinę. Zwiększa to potencjał wzrostu prędkości na całej trasie Northeast Corridor, która jest w większości bardzo kręta i ma tylko bardzo krótkie odcinki, które można pokonywać z dużą prędkością. Do tej pory średnia prędkość wynosiła zaledwie 70 mph (112 km/h).

Jednak Amtrak nie ogłosił jeszcze żadnych ulepszeń czasowych. Można je również osiągnąć dzięki większej liczbie pociągów ekspresowych, ponieważ Amtrak ma teraz więcej taboru. Dalsze informacje na temat nowej Aceli spodziewane są przed 28 sierpnia.

Tak więc pociągi nadal nie będą szczególnie szybkie. Tak czy inaczej, kolej dużych prędkości jest inaczej definiowana w USA, gdzie prędkość nieco poniżej 180 km/h lub 110 mph jest wystarczająca. Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) definiuje kolej dużych prędkości jako 255 km/hale w pewnych okolicznościach dopuszcza wyjątki na poziomie 200 km/h. W Korei Południowej jest to co najmniej 300 km/h.

Amtrak oczywiście widzi to inaczej. W swoim własnym marketingu w 2020 roku firma określiła go jako najszybszy pociąg na półkuli zachodniej. Bardzo idiosynkratyczna definicja, zwłaszcza że Maroko osiągnęło już wtedy 320 km/h

Nowe stoliki dla pasażerów. (Źródło zdjęcia: Amtrak)
Nowe stoliki dla pasażerów. (Źródło zdjęcia: Amtrak)
USB-A między siedzeniami. (Źródło zdjęcia: Amtrak)
USB-A między siedzeniami. (Źródło zdjęcia: Amtrak)
Jest też wagon restauracyjny (źródło zdjęcia: Amtrak)
Jest też wagon restauracyjny (źródło zdjęcia: Amtrak)
 

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 08 > Boston-Waszyngton: Nowe szybkie pociągi jeżdżą płynniej, ale nadal są powolne
Andreas Sebayang, 2025-08-11 (Update: 2025-08-11)