Nasz kolega Silvio Werner był w stanie wypróbować Anno 117 przez zaledwie 30 minut na targach CES 2025, a jego artykuł podglądowy Angespielt: Anno 117: Pax Romana bringt Winkel, Sumpf und Wahlfreiheit (w języku niemieckim) podkreśla, co zasadniczo się zmieniło. My natomiast zainstalowaliśmy wersję próbną nowej gry budowlanej Anno 117: Pax Romana, która jest obecnie darmowa do wtorku za pośrednictwem Steam, i mogliśmy pobawić się nią dłużej. Niestety, nie można zapisać swoich postępów i trzeba ciągle zaczynać od nowa. Oznacza to również, że postępów nie można przenieść do wersji płatnej.
The
XMG Pro 16 (E25) z RTX 5070 Ti posłużył jako system testowy. Zamiast głośnego trybu overboost w XMG, zdecydowaliśmy się na nieco mniej wydajny tryb entuzjastyczny do naszych pomiarów, mimo że GPU działa wtedy przy "tylko" 130 zamiast 140 W.
Od 2009 roku Blue Byte w Moguncji odpowiada za serię Anno, która wciąż jest wydawana przez Ubisoft, firmę, która obecnie boryka się z problemami finansowymi. W związku z tym, po zainstalowaniu około 46 GB, trzeba będzie również zarejestrować konto Ubisoft Connect.
Następnie możemy wreszcie rozpocząć grę. W menu głównym przeklikujemy się przez szereg opcji graficznych. Oprócz rozdzielczości możemy również wybrać technologię upscalingu (DLSS, FSR, XeSS), a w ustawieniach zaawansowanych indywidualnie skonfigurować jakość tekstur, antyaliasing itp. Generowanie klatek nie jest obecnie oferowane.
Benchmarki
Gramy w Anno w natywnej rozdzielczości laptopa wynoszącej 2560 x 1600 pikseli przy maksymalnej jakości. Pierwszą rzeczą, którą zauważamy, jest to, że wyświetlacze gry wychodzą poza krawędź ekranu, przynajmniej w naszym systemie, co oznacza, że nie widzimy prawidłowo interfejsu. Jednak ponowne uruchomienie gry rozwiązało ten problem.
Bez upscalera AI uzyskujemy około 40 klatek na sekundę na początku gry. Później, gdy na ekranie pojawia się więcej budynków i duża liczba postaci niezależnych, liczba klatek na sekundę może nieco spaść. Jest to dość wymagające jak na grę strategiczną. Kiedy przybliżamy akcję i przyglądamy się starannie wykonanym detalom, gra działa szybciej niż wtedy, gdy oddalamy obraz i obserwujemy zgiełk naszego miasta.
Anno 117 | Natywna | DLSS Max Quality | DLSS Ultra Performance |
---|---|---|---|
2.560 x 1.600 | 40 fps | 47 fps | 79 fps |
1.920 x 1.080 (FHD) | 63 kl/s | 81 kl/s | 113 kl/s |
W przypadku Nvidia DLSS liczba klatek na sekundę wzrasta w zależności od wybranego ustawienia jakości. Przy maksymalnej jakości zaobserwowaliśmy około 47 klatek na sekundę, podczas gdy wybranie Ultra Performance dało nawet 79 klatek na sekundę. Nie zauważyliśmy żadnych błędów obrazu wynikających z użycia sztucznej inteligencji, a jakikolwiek wzrost opóźnień jest mało prawdopodobny w tym gatunku gier.
Istnieje jednak zauważalna różnica w jakości pomiędzy opcjami DLSS. Poniżej znajdą Państwo dwa obrazy porównawcze DLSS przy najwyższym poziomie powiększenia, jeden przy maksymalnej jakości i jeden przy ultra wydajności. Ten drugi wygląda na znacznie mniej ostry, tekstury wydają się "wyprane", deszcz jest jaśniejszy i jest mniej szczegółów.
Oto trzy kolejne obrazy porównawcze, tym razem również w ustawieniach natywnych, ale w rozdzielczości Full HD. Można zauważyć, że opcja DLSS Ultra Performance jest mniej atrakcyjna, na przykład w wodzie po lewej stronie obrazu. Warto zatem przełączyć się na wyższe poziomy DLSS pod względem jakości obrazu, pod warunkiem, że Państwa komputer sobie z tym poradzi.
Wnioski
Ogólnie rzecz biorąc, (jeszcze nie w pełni zoptymalizowane) demo Anno 117 wydaje się być dość wymagające. Nawet nasz RTX 5070 Ti osiąga tylko około 40 klatek na sekundę w natywnej rozdzielczości 2560 x 1600 w obszarze startowym. Gdy później miasta przybiorą znacznie większe rozmiary, a współczynnik zgiełku znacznie wzrośnie, wartość ta prawdopodobnie spadnie jeszcze bardziej.
Na szczęście obecne techniki skalowania SI mogą wyczarować znacznie więcej klatek z gry, zwłaszcza w tym gatunku, ponieważ opóźnienia odgrywają mniejszą rolę.