Notebookcheck Logo

Demo Anno 117 - oto jak niemiecka gra strategiczna działa na RTX 5070 Ti

Epokowa strategia budowania Anno 117 (źródło obrazu: zrzut ekranu zwiastuna Steam)
Epokowa strategia budowania Anno 117 (źródło obrazu: zrzut ekranu zwiastuna Steam)
Dzisiejszy wtorek jest ostatnim dniem na wypróbowanie wersji demonstracyjnej nadchodzącego hitu budowlanego z Niemiec. Tak więc zasznurowaliśmy nasze pionierskie buty na wyspę i wyruszyliśmy z naszym RTX 5070 Ti, aby powrócić z kilkoma wstępnymi testami porównawczymi.
Gaming Geforce Intel Laptop / Notebook Benchmark Nvidia

 

Nasz kolega Silvio Werner był w stanie wypróbować Anno 117 przez zaledwie 30 minut na targach CES 2025, a jego artykuł podglądowy Angespielt: Anno 117: Pax Romana bringt Winkel, Sumpf und Wahlfreiheit (w języku niemieckim) podkreśla, co zasadniczo się zmieniło. My natomiast zainstalowaliśmy wersję próbną nowej gry budowlanej Anno 117: Pax Romana, która jest obecnie darmowa do wtorku za pośrednictwem Steam, i mogliśmy pobawić się nią dłużej. Niestety, nie można zapisać swoich postępów i trzeba ciągle zaczynać od nowa. Oznacza to również, że postępów nie można przenieść do wersji płatnej.

The

XMG Pro 16 (E25) z RTX 5070 Ti posłużył jako system testowy. Zamiast głośnego trybu overboost w XMG, zdecydowaliśmy się na nieco mniej wydajny tryb entuzjastyczny do naszych pomiarów, mimo że GPU działa wtedy przy "tylko" 130 zamiast 140 W.

 

 

Anno 117: Pax Romana
Anno 117: Pax Romana
Nasz system testowy: XMG Pro 16 (E25) z RTX 5070 Ti
Nasz system testowy: XMG Pro 16 (E25) z RTX 5070 Ti
Użyliśmy trybu entuzjasty
Użyliśmy trybu entuzjasty

Od 2009 roku Blue Byte w Moguncji odpowiada za serię Anno, która wciąż jest wydawana przez Ubisoft, firmę, która obecnie boryka się z problemami finansowymi. W związku z tym, po zainstalowaniu około 46 GB, trzeba będzie również zarejestrować konto Ubisoft Connect.

Demo Anno 117 ma rozmiar 46 GB.
Demo Anno 117 ma rozmiar 46 GB.
Oprócz Steam, należy również zarejestrować się w Ubisoft.
Oprócz Steam, należy również zarejestrować się w Ubisoft.

Następnie możemy wreszcie rozpocząć grę. W menu głównym przeklikujemy się przez szereg opcji graficznych. Oprócz rozdzielczości możemy również wybrać technologię upscalingu (DLSS, FSR, XeSS), a w ustawieniach zaawansowanych indywidualnie skonfigurować jakość tekstur, antyaliasing itp. Generowanie klatek nie jest obecnie oferowane.

Menu wyświetlacza z wyborem rozdzielczości
Menu wyświetlacza z wyborem rozdzielczości
Menu grafiki zawiera funkcje skalowania w górę i wstępne ustawienia jakości
Menu grafiki zawiera funkcje skalowania w górę i wstępne ustawienia jakości

Benchmarki

Gramy w Anno w natywnej rozdzielczości laptopa wynoszącej 2560 x 1600 pikseli przy maksymalnej jakości. Pierwszą rzeczą, którą zauważamy, jest to, że wyświetlacze gry wychodzą poza krawędź ekranu, przynajmniej w naszym systemie, co oznacza, że nie widzimy prawidłowo interfejsu. Jednak ponowne uruchomienie gry rozwiązało ten problem.

Bez upscalera AI uzyskujemy około 40 klatek na sekundę na początku gry. Później, gdy na ekranie pojawia się więcej budynków i duża liczba postaci niezależnych, liczba klatek na sekundę może nieco spaść. Jest to dość wymagające jak na grę strategiczną. Kiedy przybliżamy akcję i przyglądamy się starannie wykonanym detalom, gra działa szybciej niż wtedy, gdy oddalamy obraz i obserwujemy zgiełk naszego miasta.

Anno 117 Natywna DLSS Max Quality DLSS Ultra Performance
2.560 x 1.600 40 fps 47 fps 79 fps
1.920 x 1.080 (FHD) 63 kl/s 81 kl/s 113 kl/s

W przypadku Nvidia DLSS liczba klatek na sekundę wzrasta w zależności od wybranego ustawienia jakości. Przy maksymalnej jakości zaobserwowaliśmy około 47 klatek na sekundę, podczas gdy wybranie Ultra Performance dało nawet 79 klatek na sekundę. Nie zauważyliśmy żadnych błędów obrazu wynikających z użycia sztucznej inteligencji, a jakikolwiek wzrost opóźnień jest mało prawdopodobny w tym gatunku gier.

Natywna liczba klatek na sekundę przy 2.560 x 1.600
Natywna liczba klatek na sekundę przy 2.560 x 1.600
FPS DLSS w maksymalnej jakości
FPS DLSS w maksymalnej jakości
FPS DLSS w Ultra Performance
FPS DLSS w Ultra Performance
Natywna liczba klatek na sekundę w rozdzielczości 1.920 x 1.080 (Full HD)
Natywna liczba klatek na sekundę w rozdzielczości 1.920 x 1.080 (Full HD)
FPS FHD, DLSS w maksymalnej jakości
FPS FHD, DLSS w maksymalnej jakości
FPS FHD, DLSS w Ultra Performance
FPS FHD, DLSS w Ultra Performance

Istnieje jednak zauważalna różnica w jakości pomiędzy opcjami DLSS. Poniżej znajdą Państwo dwa obrazy porównawcze DLSS przy najwyższym poziomie powiększenia, jeden przy maksymalnej jakości i jeden przy ultra wydajności. Ten drugi wygląda na znacznie mniej ostry, tekstury wydają się "wyprane", deszcz jest jaśniejszy i jest mniej szczegółów.

Maksymalna jakość DLSS
Maksymalna jakość DLSS
DLSS Ultra Performance
DLSS Ultra Performance

Oto trzy kolejne obrazy porównawcze, tym razem również w ustawieniach natywnych, ale w rozdzielczości Full HD. Można zauważyć, że opcja DLSS Ultra Performance jest mniej atrakcyjna, na przykład w wodzie po lewej stronie obrazu. Warto zatem przełączyć się na wyższe poziomy DLSS pod względem jakości obrazu, pod warunkiem, że Państwa komputer sobie z tym poradzi.

Natywne Full HD
Natywne Full HD
Wydajność Full-HD DLSS Ultra
Wydajność Full-HD DLSS Ultra
Maksymalna jakość Full-HD DLSS
Maksymalna jakość Full-HD DLSS

Wnioski

Ogólnie rzecz biorąc, (jeszcze nie w pełni zoptymalizowane) demo Anno 117 wydaje się być dość wymagające. Nawet nasz RTX 5070 Ti osiąga tylko około 40 klatek na sekundę w natywnej rozdzielczości 2560 x 1600 w obszarze startowym. Gdy później miasta przybiorą znacznie większe rozmiary, a współczynnik zgiełku znacznie wzrośnie, wartość ta prawdopodobnie spadnie jeszcze bardziej.

Na szczęście obecne techniki skalowania SI mogą wyczarować znacznie więcej klatek z gry, zwłaszcza w tym gatunku, ponieważ opóźnienia odgrywają mniejszą rolę.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 09 > Demo Anno 117 - oto jak niemiecka gra strategiczna działa na RTX 5070 Ti
Christian Hintze, 2025-09-16 (Update: 2025-09-16)