Gry na Linuksa osiągnęły nowy kamień milowy na Steam. Na podstawie dobrowolnej ankiety Valve Steam Hardware and Software Survey za październik 2025 r., Linux i SteamOS stanowią obecnie łącznie nieco ponad trzy procentlinux i SteamOS stanowią teraz razem nieco ponad trzy procent wszystkich ankietowanych użytkowników Steam, co jest najwyższym wynikiem w historii.
Chociaż trzy procent może wydawać się skromne, sygnalizuje to stały wzrost gier opartych na Linuksie, na czele z Steam Deck i rosnącą liczbą komputerów przenośnych i mini PC, które są dostarczane z systemami operacyjnymi open source, takimi jak Bazzite i HoloISO.
Post autorstwa @SlashdotMedia na X podkreślił kamień milowy, zwracając uwagę na oficjalne dane ankietowe i rosnące uznanie Linuksa jako realnej platformy do gier.
Dla szerszego ekosystemu sprzętowego liczba ta może oznaczać punkt zwrotny, w którym obsługa Linuksa stanie się wymiernym czynnikiem wydajności, a nie refleksją.
Zmiana ta zaczyna wpływać na rozwój sprzętu w całej branży. Optymalizacja sterowników GPU, dostrajanie oprogramowania układowego i zarządzanie energią SoC dla platform Linux są coraz częściej traktowane jako główne priorytety inżynieryjne. Oczekuje się, że wraz ze wzrostem popularności, dostawcy podzespołów i producenci komputerów PC będą rozszerzać oficjalną walidację sterowników, optymalizację termiczną i kalibrację baterii dla środowisk Mesa i Proton.
Ten kamień milowy odzwierciedla również stopniowy spadek wykorzystania systemu Windows 10 i szerszą akceptację międzyplatformowych ekosystemów oprogramowania. Dla recenzentów sprzętu i konstruktorów komputerów PC, Linux nie jest już niszą, ale ugruntowaną częścią krajobrazu wydajności, która zasługuje na spójne testy porównawcze i długoterminowe wsparcie.




