Notebookcheck Logo

Test ogniw akumulatorowych Tesla 4680 vs 2170 ujawnia mniejszą gęstość energii w wyprodukowanym w Teksasie Modelu Y

Giga Texas montuje 4680 sztuk Modelu Y (zdjęcie: Tesla)
Giga Texas montuje 4680 sztuk Modelu Y (zdjęcie: Tesla)
Tych nabywców Modelu Y, którzy ustawili się w kolejce po wyprodukowany w Austin egzemplarz z "rewolucyjnym" ogniwem 4680, może czekać rozczarowanie. Rozbiórka i analiza jednego z takich ogniw zwróciła niższą gęstość energii niż w Modelu Y z baterią 2170. Mimo to, Tesla korzysta z niższej ceny za pakiet.
E-Mobility

Po przeprowadzonym na stronie teście platformy akumulatorów 4680 Model Y cell-to-chassis który ujawnił, że wymiana poszczególnych ogniw baterii jest prawie niemożliwa, teraz te same ogniwa zostały przetestowane pod kątem gęstości energii i składu chemicznego, potwierdzając nieco rozczarowujące wyniki z poprzednich testów 4680. Okazuje się, że promowany przez Teslę akumulator 4680 ma mniejszą gęstość energii niż wypróbowane i prawdziwe ogniwa 2170, które Tesla masowo umieszcza w swoich pojazdach elektrycznych.

Analiza zwróciła 244 Wh/kg gęstości energii dla prawie nowego ogniwa baterii Modelu Y 4680, w porównaniu do 269 Wh/kg dla wszechobecnych ogniw Panasonic 2170, które Tesla wykorzystuje w swoich pojazdach dalekiego zasięgu tutaj w USA. To pasuje do ostatnich rewelacji, że głównym powodem Tesla używa 4680 baterii w tej chwili jest cięcie kosztów produkcjia nie inne korzyści ogłoszone w Dniu Baterii kilka lat temu

Na przykład pakiet 4680 Modelu Y jest o 3 600 USD tańszy w produkcji niż ten z 2170 ogniwami, ale nawet wtedy Tesla jest dopiero w połowie drogi z potencjałem redukcji kosztów nowej technologii. Musi jeszcze opanować i skalować metodę suchego powlekania katody, która pozwoliłaby obniżyć koszt pakietu o 5 500 USD w porównaniu z baterią 2170

Na razie bateria, która znajduje się w Modelu Y zmontowanym w fabryce w Austin, jest tańsza w produkcji niż egzemplarze wyposażone w 2170, ponieważ większe ogniwa pozwalają na zwiększenie efektywności produkcji, co skutkuje lżejszym pakietem. Analiza ogniw Tesli 4680 wykazała, że mają one grubsze ściany niż ich odpowiednik 2170, ponieważ technologia cell-to-chassis faktycznie wykorzystuje puszki jako pakiety strukturalne dla pojazdu. To jeden mały powód jego niższej gęstości energii, zrównoważony przez zastosowanie znacznie grubszej katody w ogniwie 4680, niestety nadal wykonanej wolniejszą i kosztowną metodą mokrego powlekania

Grubsza katoda tylko skoki 4680 pojemność o 15% w porównaniu do jednego w komórce 2170, choć, ponieważ używa mniej niklu w swoim składzie chemicznym. Zamiast tego jest więcej drogiego, ale mniej wydajnego kobaltu z powodów, które mogą mieć związek z ostatnich wyzwań w dostawie niklu. Innym dużym powodem lepszej gęstości energii ogniw Panasonic 2170 jest to, że mają one 10% krzemu w swojej anodzie, podczas gdy jednostka 4680 nie ma żadnego.

W sumie jednak, jeśli rozliczanie wszystkich tych różnic strukturalnych i składu chemicznego, 4680 i 2170 ogniwa baterii, że Tesla używa mają dość podobne dostosowane gęstości energii. Po prostu ogniwo 4680 nie wykorzystuje obecnie w pełni swojego potencjału, ale dzięki korzyściom kosztowym, które sprawiają, że marże zysku Tesli nienaruszone

Tesla może mieć inne wersje Modelu Y z baterią 4680 w pracach, choć, jak to zostało właśnie przyznane trzy Certyfikaty zgodności dla 2023 Model Y przez EPA. Obejmują one AWD Model Y Long Range, a także AWD Model Y Performance i AWD Model Y, zbyt. Nie zapominajmy, że ogniwo 4680 pozyskane do tej analizy zostało wyprodukowane latem, a metody produkcji mogą zostać ulepszone również dla nowych wersji 2023 Modelu Y.

Kup ładowarkę 50A ChargePoint Home Flex EV na Amazon

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2022 11 > Test ogniw akumulatorowych Tesla 4680 vs 2170 ujawnia mniejszą gęstość energii w wyprodukowanym w Teksasie Modelu Y
Daniel Zlatev, 2022-11-19 (Update: 2022-11-19)