Ten procesor graficzny Intela za 100 USD zwiększa liczbę klatek na sekundę w Cyberpunk 2077 do 150 FPS, a Borderlands 4 do 120 FPS dzięki RTX 3060 i aplikacji Steam za 7 USD

Połączenie dwóch układów GPU w celu zwiększenia wydajności w grze to dawno zapomniana metoda z przeszłości, ale dzięki nowoczesnym narzędziom do generowania klatek, konfiguracja z dwoma GPU może powrócić. Lossless Scaling to jedna z takich aplikacji do generowania klatek dostępna na Steam i jest to naprawdę przydatne narzędzie, które wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego w celu poprawy wydajności. Najlepsze jest to, że działa ono z grami, które nie mają wbudowanego rozwiązania do generowania klatek. YouTuber ETA PRIME niedawno zaprezentował konfigurację z dwoma GPU w komputerze do gier, dedykując jedną z nich wyłącznie do odciążenia zadania generowania klatek.
YouTuber wykorzystał następujące komponenty w swoim komputerze do gier: Procesor Intel Core i5-11400F https://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-11400F-desktop-processor.544169.0.htmlprocesor GPU Nvidia GeForce RTX 3060 z 12 GB pamięci VRAM oraz kartę graficzną Intel Arc A380 z 6 GB pamięci VRAM. Konfiguracja posiadała również 16 GB pamięci.
Po krótkim procesie konfiguracji, który obejmował ustawienie RTX 3060 jako domyślnego GPU do gier i uruchomienie aplikacji do bezstratnego skalowania, YouTuber rozpoczął testy. Po pierwsze, ETA PRIME przetestował Borderlands 4 w rozdzielczości 1440p ze średnimi ustawieniami i DLSS ustawionym na zrównoważony. Bez generowania klatek, RTX 3060 miał trudności z utrzymaniem wysokiej liczby klatek na sekundę, często spadając poniżej 60 FPS. Jednak z kartą Arc A380 dedykowaną do generowania klatek za pomocą bezstratnego skalowania, wydajność znacznie wzrosła.
Używając stałego mnożnika 2x, system przekroczył 120 FPS bez zauważalnego opóźnienia wejściowego, jak twierdzi YouTuber. Nawet podczas eksperymentowania ze skalowaniem 3x, wrażenia pozostały stabilne, choć 2x okazało się być najlepszym rozwiązaniem.
Następnym tytułem był Cyberpunk 2077, testowany w rozdzielczości 1440p na ustawieniach ultra z DLSS ustawionym na jakość. Sam RTX 3060 osiągnął średnią około 48 FPS. Po włączeniu bezstratnego skalowania w Arc A380, generowane klatki zwiększyły wydajność do 150 FPS.
Co imponujące, typowe problemy z elementami HUD i celownikiem, które nękały wcześniejsze wersje aplikacji, zostały prawie wyeliminowane, dzięki czemu rozgrywka była płynna i spójna wizualnie, jak twierdzi YouTuber.
ETA PRIME przetestowała również Oblivion Remastered. Przy wysokich ustawieniach 1440p sam RTX 3060 nie zawsze był w stanie utrzymać 60 FPS. Przy bezstratnym skalowaniu ustawionym na 2x, średnia wydajność komfortowo przekroczyła 100 FPS, po raz kolejny demonstrując skuteczność dodatkowego GPU do generowania klatek.
To, co czyni tę konfigurację szczególnie godną uwagi, to wydajność Arc A380. Pomimo tego, że jest to karta budżetowa, która nie wymaga zewnętrznego zasilania, była w stanie poradzić sobie z generowaniem klatek przy około 70-80% wykorzystania, pobierając tylko około 34 W. Tymczasem wykorzystanie RTX 3060 utrzymywało się na poziomie od 90 do 100%.
Chociaż ta metoda z dwoma GPU nie zastępuje modernizacji do nowoczesnego GPU z wyższej półki, oferuje innowacyjny sposób na wyciśnięcie większej wydajności ze sprzętu ze średniej półki, a wielu użytkowników w komentarzach zdawało się z tym zgadzać.
Jeden z komentujących stwierdził, że jego "1050 Ti zyskał nowe życie", podczas gdy inny wspomniał, że posiada kartę RTX 1660 Tiktórą teraz planuje sparować z kartą RTX 2070 Super.
Jeśli są Państwo ciekawi procesu konfiguracji i chcą sami go wypróbować, mogą Państwo obejrzeć poniższy film.