Ten kosztujący 1500 dolarów handheld Strix Halo uruchamia Cyberpunk 2077 na SteamOS w rozdzielczości 1080p Ultra, 45 W, uzyskując 71 FPS - oto jak wypada w porównaniu z wydajnością systemu Windows 11

GPD Win 5 GPD Win 5 podobno działa dobrze z systemem Windows 11, z którym jest dostarczany, i może obsługiwać różne gry niezależne i AAA. To rodzi pytanie, w jaki sposób najnowszy AMD Strix Halo-powered handheld działałby z lżejszą, skoncentrowaną na grach dystrybucją Linuksa, taką jak SteamOS.
To jest dokładnie to, co YouTuber ETA Prime postanowił znaleźć w swoim najnowszym filmie. Zaczęli od zainstalowania oficjalnej głównej gałęzi SteamOS Hollow 3.8 na GPD Win 5, pierwszej wersji, która w pełni uruchamia się na nowych procesorach AMD Strix Halo i Strix Point Strix Point APU.
Według ETA Prime, wersja ta została wybrana, ponieważ rozwiązuje długotrwałe zawieszenie rozruchu, które wcześniej uniemożliwiało uruchomienie SteamOS na tych układach. Dzięki zaktualizowanemu łańcuchowi rozruchowemu w wersji 3.8, GPD Win 5 działa teraz natywnie ze SteamOS, oferując pełne wykrywanie kontrolera, łączność Wi-Fi i Bluetooth oraz funkcjonalność na poziomie systemu porównywalną z Steam Deck.
Jednostka testowa jest wyposażona w Procesor AMD Ryzen AI Max 385 APU sparowany z 30-CU Radeon 8050S iGPU. Jest on wyposażony w 32 GB pamięci, którą ETA Prime ręcznie skonfigurowała tak, aby przydzielić 16 GB do użytku systemowego i 16 GB dla iGPU. SteamOS poprawnie rozpoznaje platformę w ustawieniach systemowych jako "Hollow 3.8" i wymienia APU jako model 385.
Wydajność gry Strix Halo GPD Win 5 na SteamOS 3.8
Jednym z ograniczeń SteamOS na urządzeniach innych niż Deck pozostaje kontrola TDP ze standardowej nakładki wydajności. Jak pokazał ETA Prime, limity mocy nie pojawiają się w natywnym menu na Win 5, więc zainstalowali Decky Loader wraz z wtyczką SimpleDeckyTDP. Dzięki tej konfiguracji, handheld może być skonfigurowany w zakresie od 4 W do 120 W.
W praktyce ETA Prime utrzymuje moc między 20 a 45 W dla gier przenośnych, zauważając, że tryb "Wydajność" Windows 11 na GPD Win 5 domyślnie wynosi około 45 W i może wzrosnąć do 65 W na baterii. W przypadku SteamOS, YouTuber generalnie utrzymywał tytuły AAA w przedziale od 25 do 45 W.
W ich testach, Marvel's Spider-Man 2 był pierwszym tytułem na liście. Przy 1080p, ustawieniach Medium, FSR Balanced i TDP na poziomie 25 W, gra generowała średnio około 71 FPS bez generowania klatek. Przełączenie na ustawienia "Wysokie" może zapewnić podobną wydajność, zwiększając moc do około 35 W, wspomniał YouTuber.
Następną grą był Cyberpunk 2077. Przy rozdzielczości 1080p, ustawieniach Steam Deck i TDP na poziomie 25 W, średnia liczba klatek na sekundę wyniosła około 74. Przy 1080p, ustawieniach Ultra, jakości FSR i TDP 45 W, gra działała średnio przy około 71 FPS. Zaobserwowano, że układy Ryzen Max dobrze skalują się z mocą, przy 45 W komfortowo podtrzymując rozgrywkę w rozdzielczości 1080p Ultra. Widzieliśmy też, że po przekroczeniu 45 W, układ Strix Halo wydajność zaczyna spadać.
Borderlands 4 przy 1080p, średnich ustawieniach, FSR Balanced i TDP na poziomie 45 W nadal spadał czasami poniżej 60 FPS. Dla porównania, ten sam tytuł działa około 13 FPS szybciej w systemie Windows 11 przy podobnych ustawieniach, co sugeruje, że może nie być jeszcze w pełni zoptymalizowany pod SteamOS.
Na koniec, Hollow Knight: Silksong, niezależny tytuł 2D, został przetestowany przy TDP wynoszącym 6 W, z liczbą klatek na sekundę ograniczoną do 60 FPS. Całkowity pobór mocy wyniósł około 10,5 W, co oznacza prawie osiem godzin pracy.
YouTuber przetestował również takie tytuły jak The Witcher 3: Wild Hunt, Elden Ring i Doom: The Dark Ages w swoim filmie, do którego link znajduje się poniżej.
Wydajność SteamOS vs Windows 11 w grach
Porównując wydajność w grach pomiędzy SteamOS i Windows 11 na GPD Win 5wyniki pokazują mieszany obraz. W Borderlands 4windows 11 utrzymuje zauważalną przewagę, uzyskując średnio około 13 FPS więcej przy identycznych ustawieniach średnich 1080p i TDP 45 W, co sugeruje silniejszą optymalizację sterowników po stronie Windows.
Wgrze Marvel's Spider-Man 2 oba systemy operacyjne utrzymują zbliżony poziom 70-74 FPS przy ustawieniach Medium i mocy 25-28 W, choć test Windows 11 nie precyzuje, czy FSR był ustawiony na Balanced.
Wytrzymałość baterii również pozostaje praktycznie taka sama, zapewniając około dwóch godzin pracy w grach AAA przy 25 W na obu systemach operacyjnych. Ogólnie rzecz biorąc, podczas gdy SteamOS 3.8 zapewnia konkurencyjną wydajność w większości scenariuszy, Windows 11 nadal cieszy się skromną przewagą w bardziej wymagających tytułach ze względu na dojrzały stos sterowników i szerszą optymalizację na poziomie gry.
Pokazuje to, że chociaż SteamOS i inne dystrybucje Linuksa zyskują na popularności, to deweloperzy wciąż mają wiele do zrobienia, aby osiągnąć równą wydajność z Windows 11 w grach.







