Wielu analityków jest zdezorientowanych co do planów Microsoftu dotyczących gier i konsol na wyłączność. Jednak kierunek jego rywala również stał się ostatnio mniej jasny. A ogłoszenie o pracę sugerowało, że PlayStation wprowadzi więcej tytułów na wyłączność na inne platformy. Teraz dyrektor wykonawczy Sony dał najmocniejszą jak dotąd wskazówkę, że marka będzie przywiązywać większą wagę do gier międzyplatformowych.
Konto w mediach społecznościowych Genki_JPN zarejestrowało ostatnie komentarze starszego wiceprezesa Sony, Sadahiko Hayakawy. Wyjaśnił on, że "w branży gier odchodzimy od modelu biznesowego skoncentrowanego na sprzęcie na rzecz biznesu platformowego, który rozszerza społeczność i zwiększa zaangażowanie". Szczególnie w tłumaczeniu z języka japońskiego wypowiedzi te są często błędnie interpretowane. Niemniej jednak, wielu fanów jest teraz pewnych, że więcej Gier na wyłączność PlayStation pojawi się na Xbox, PC i być może Switch 2.
Dla niektórych obserwatorów decyzja o helldivers 2 na konsolę Xbox była prekursorem innych gier międzyplatformowych. Microsoft już skorzystał na wprowadzeniu własnych tytułów na PS5. Forza Motorsport i Indiana Jones and the Great Circle to dwie historie sukcesu. Z drugiej strony, mając mniej powodów do zakupu Xbox Series X lub S, sprzedaż konsol spadła.
To, co dezorientuje fanów PlayStation, to fakt, że sprzedaż sprzętu tej marki utrzymuje się na wysokim poziomie. Sony właśnie ogłosiło, że nabywcy kupili ponad 80 milionów konsol PS5. Uważa się również, że PS6 jest w fazie rozwojuz możliwym towarzyszącym handheldem. Jednak marketing nowych systemów bez gier na wyłączność PlayStation byłby znaczącą zmianą strategii.
Sony może uważać, że jej marka jest wystarczająco rozpoznawalna, aby sprzedawać sprzęt PS5 i PS6 niezależnie od tego. Wielu nabywców kupuje konsole, ponieważ są one wygodniejsze w użyciu niż komputery PC. Mimo to, niektórzy gracze stacjonarni trzymają konsole PlayStation, aby grać w tytuły własne, a nie w gry międzyplatformowe.
Przyszłość opisana przez Hayakawę wiąże się z przywiązywaniem większej wagi do "tworzenia" Zauważył, że 60% przychodów Sony pochodzi nie tylko z gier, ale także z muzyki i filmów. PlayStation Productions zaatakowało już wiele sieci kin swoimi filmami. Nintendo ma podobną strategię z filmami i parkami rozrywki, ale musi jeszcze wydać większość gier na wyłączność na konkurencyjnych platformach.