Pomimo konkurencji ze strony Epic Games Store i usług subskrypcyjnych, dominacja Steam nie wykazuje żadnych oznak spowolnienia. W niedzielę, 12 października, platforma gier PC firmy Valve ustanowiła kolejny rekord pod względem liczby jednoczesnych graczy. Debiut popularnych gier Steam, takich jak Battlefield 6 zachęcił ponad 41 milionów graczy do zalogowania się jednocześnie.
Steam pojawił się w 2003 roku jako sposób na wygodniejsze pobieranie, granie i aktualizowanie własnych tytułów Valve. Przyjęcie projektów innych firm kilka lat później przygotowało grunt pod przyszłą ekspansję. Według SteamDB, w 2008 roku Steam osiągnął liczbę 1 miliona graczy. Pandemia Pandemia COVID sprawiła, że w 2020 roku Steam przekroczył 24 miliony graczy, a do 2025 roku przekroczył próg 40 milionów.
Stallwarts jak Counter-Strike 2 i Dota 2 przyciągają łącznie co najmniej 2 miliony graczy dziennie. Nowy Battlefield 6 może być odpowiedzialny za ustanowienie najnowszego rekordu, z liczbą graczy Steam wynoszącą ponad 747 000 graczy w dniu premiery. Mimo to, wielu niezależnych deweloperów, którzy gromadzą się na rynku, ma kluczowe znaczenie dla utrzymania świeżości wyboru gier Steam.
Funkcje społecznościowe Steam sprawiają, że gracze powracają
Jednym z czynników sukcesu Steam jest to, że wspiera on poczucie społeczności. Każda gra łączy się z forum dyskusyjnym, na którym gracze dzielą się wskazówkami lub próbują rozwiązać problemy techniczne. Niektóre tytuły obsługują Warsztat Steam, aby ułatwić dostęp do stworzonych przez użytkowników modów i treści. Na dobre i na złe, system recenzji i ocen stał się również powszechnym sposobem oceny odbioru nowej gry.
Valve ma swoich krytyków, którzy wskazują na brak moderacji za zachowanie na forach i fałszywe recenzje. Jednak firma uległa presji ze strony procesorów płatności, by cenzurować gry z dojrzałą zawartością. Niemniej jednak pojawienie się usług subskrypcyjnych, takich jak Xbox Game Pass, nie wpłynęło na liczbę graczy Steam. Masowe anulowanie subskrypcji po podwyżce cen usługi Microsoftu również nie zaszkodzi firmie. Wielu lojalnych graczy PC woli raczej gromadzić bibliotekę zakupów, nawet zmagając się z ograniczeniami Ograniczeniami DRM.