
Recenzja Moza R5 Racing Bundle: Stare, ale przede wszystkim złote
Pakiet startowy do wyścigów symulatorów, który robi wrażenie
Zestaw Moza R5 Racing Bundle jest już dość stary i ma teraz znacznie większą konkurencję niż w momencie premiery. W tym zestawie są pewne kompromisy, ale sam rozstaw osi zapewnia doskonałe wrażenia z wyścigów symulacyjnych.Vineet Washington (tłumaczenie DeepL / Ninh Duy) Opublikowany 🇺🇸 🇫🇷 ...
Werdykt - Starszy rozstaw osi nadal utrzymuje się w 2025 roku, ale pedały pozostawiają więcej do życzenia
Jeśli chodzi o zwykłe wyścigi symulacyjne na PC, które nie wymagają autentycznego wyczucia przepustnicy i hamulca, Moza R5 jest solidnym konkurentem nawet w 2025 roku. Biorąc jednak pod uwagę, że inne zestawy na rynku oferują znacznie lepsze wrażenia z pedałowania, zestaw R5 staje się nieco trudny do sprzedania. Nie oznacza to, że wydajność rozstawu osi jest słaba. Zapewnia on doskonałe wrażenia z jazdy, godne zamontowania na platformie wyścigowej. Szkoda tylko, że Moza nie sprzedaje samego rozstawu osi R5. Ale na szczęście pakiet jest często przeceniony, dzięki czemu można zaoszczędzić pieniądze na ulepszenia.
Za
Przeciw
Cena i dostępność
Zestaw Moza R5 Racing Bundle zawiera kierownicę R5, kierownicę ES i pedały SR-P Lite. Zestaw kosztuje 599 USD, ale ponieważ ma już kilka lat, często jest przeceniany. W momencie publikacji jest on wymieniony za 440 USD na Amazon i 439 USD na stronie internetowej Moza. Dostępne są również różne akcesoria i ulepszenia dla kierownicy i pedałów.
W cenie od 440 do 500 USD konkuruje z pakietem Asetek Initium i pakietem Turtle Beach VelocityOne Race KD3, choć ten ostatni ma mniejszy moment obrotowy wynoszący 3,2 Nm. Mamy sprawdziliśmy ofertę Turtle Beach i stwierdziliśmy, że jest to solidny wstęp do wyścigów symulatorów.
Zestaw Moza R5 Racing to budżetowy sprzęt do symulacji wyścigów, który działa od razu po wyjęciu z pudełka, ale wymaga kilku niezbędnych ulepszeń.
Specyfikacje
Moment obrotowy rozstawu osi R5 | 5,5 Nm bezpośrednie sprzężenie zwrotne siły napędu |
Montaż | Zacisk biurkowy i montaż na platformie symulacyjnej (sprzęt w zestawie) |
Platforma | Tylko PC |
Obrót | 2700 stopni |
Rozmiar kierownicy | 11 cali |
Materiał kierownicy | Stop aluminium + skóra z mikrofibry |
Przyciski na kierownicy | 22 |
Typ łopatki | Mechaniczna |
Technologia pedałów | Czujnik Halla |
Oprogramowanie | Moza Pit House |
Unboxing i akcesoria
Umieszczony w jednym pudełku zestaw Moza R5 Racing Bundle oferuje proste rozpakowanie. W pudełku znajduje się wszystko, czego potrzeba, aby rozpocząć grę, a także instrukcja obsługi i kilka naklejek. Opakowanie zawiera:
- Rozstaw osi Moza R5
- Kierownica ES
- Pedały SR-P Lite (przepustnica + hamulec)
- Zacisk stołowy
- Adapter zasilania i kable
- Zestaw narzędzi
- Instrukcja obsługi
- Naklejki
Jakość wykonania, konstrukcja i funkcje
Moza jest obecna w przestrzeni wyścigów symulacyjnych już od jakiegoś czasu i ma swój własny, unikalny design. Model R5 ma taką samą konstrukcję jak modele R9 i R12, ale jest bardziej kompaktowy. Jego rozmiar i waga sprawiają, że jest znacznie wygodniejszy w montażu na biurku za pomocą dołączonego wytrzymałego stalowego zacisku. Sam zacisk ma kąt 15 stopni, który ustawia kierownicę bardziej ergonomicznie. Problem z zaciskiem, poza tym, że nie można go regulować, polega jednak na tym, że śruby dość mocno wystają i czasami uderzają w nogi. Zacisk ma wystarczająco dużo miejsca na różne rozmiary stołów i piankową wyściółkę, aby nie porysować stołu.
Jeśli chodzi o sam rozstaw osi, całkowicie czarna obudowa wykonana jest ze stopu aluminium lotniczego, który wygląda solidnie. W dolnej części znajdują się cztery otwory na śruby, umożliwiające montaż na biurku lub platformie symulacyjnej. Na górze znajdują się również dwa otwory na śruby do montażu akcesoriów na desce rozdzielczej. Z tyłu znajduje się przycisk zasilania, wejście DC, złącze USB typu B dla kabla PC i pięć portów akcesoriów. Z przodu znajduje się wał silnika i mechanizm szybkozłącza, a Moza twierdzi, że rozstaw osi R5 jest kompatybilny z większością kierownic i systemów pedałów.
Jeśli chodzi o kierownicę ES, jest to 11-calowe koło z ramą ze stopu aluminium i skórą z mikrofibry. Znajdują się na niej 22 przyciski i dwie łopatki z tyłu. Niestety, są to mechaniczne łopatki sprężynowe, a nie magnetyczne, co również pokazuje wiek pakietu R5. Kierownica posiada matrycę LED dla licznika obrotów.
Wreszcie, system pedałów obejmuje przepustnicę i hamulec z miejscem na sprzęgło (sprzedawane oddzielnie). Są one regulowane w tym sensie, że można je przesuwać bliżej lub dalej, a także odłączyć w celu indywidualnego montażu w zestawie, ale są obciążone sprężyną z czujnikami Halla. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w sekcji poświęconej wydajności. Na spodzie znajdują się gumowe podkładki zapobiegające ślizganiu się na dywanie lub drewnianej podłodze, a ogólna jakość wykonania jest solidna.
Wydajność i oprogramowanie
Zaczynając od rozstawu osi i kierownicy, Moza R5 ma wystarczający moment obrotowy, aby zapewnić całkiem realistyczne wrażenia z jazdy. Przetestowaliśmy go z Assetto Corsa Competizione, Forza Horizon 5, Dirt Rally 2.0, Project Cars 3 i F1 2025 na PC. Wszystkie gry działały od razu po wyjęciu z pudełka i po pewnym dostrojeniu i dostosowaniu w ustawieniach gry, a wrażenia z jazdy były doskonałe. Rozstaw osi pozostaje cichy przez cały czas i wysyła dokładne wibracje do kierownicy w zależności od warunków drogowych w grze. Ze względu na moment obrotowy 5,5 Nm zapewnia bardziej dynamiczny zakres efektów, co przekłada się na precyzyjne i realistyczne wyczucie terenu, po którym się poruszasz. To z kolei przekłada się na bardziej wciągające wrażenia z wyścigów na torze lub poza nim.
Kierownica ma mnóstwo przycisków, a większość z nich jest łatwo dostępna. Standardowy zestaw jest kompatybilny tylko z PC, ale Moza ma kierownicę ESX, która czyni ją kompatybilną z Xbox. Użytkownicy PlayStation będą musieli szukać gdzie indziej i tak jest w przypadku większości sprzętu wyścigowego Moza. Łopatki na kierownicy są głośne, klikalne, ale responsywne i łatwo dostępne. Są jednak nieco gąbczaste. Nawet po aktywacji występuje spory skok. Istnieje przystawka ES Formula Wheel, której można użyć, aby uzyskać bardziej wyścigowy styl F1. Wymaga ona odkręcenia kilku elementów mocujących, ale jest łatwa w montażu. W zestawie znajduje się też mnóstwo naklejek umożliwiających zmianę nazwy przycisków.
Pedały SR-P Lite dołączone do zestawu są niedostateczne, ale nie na tyle, by odciążyć użytkownika od zwykłego symulatora wyścigów. Jeśli jednak szukają Państwo bardziej autentycznego wrażenia z wyścigów, konieczne będzie uaktualnienie do pedałów SR-P z czujnikiem ogniwa obciążnikowego. Wiąże się to z dodatkową inwestycją przekraczającą cenę 600 dolarów. Standardowe pedały są niezwykle liniowe i bardzo łatwo się je naciska. Nie ma różnicy między przepustnicą a hamulcem pod względem ciśnienia aktywacji. Napięcie sprężyny nie może być regulowane, w przeciwieństwie do tańszego systemu VelocityOne Race KD3 od Turtle Beach, choć ma on mniejszy moment obrotowy.
Jeśli chodzi o oprogramowanie Moza Pit House, można dokonać szczegółowych regulacji rozstawu osi, aby spersonalizować każdy aspekt sprzężenia zwrotnego. Jest ono łatwe w użyciu i zrozumiałe, a także umożliwia tworzenie, importowanie i eksportowanie profili. Obrót i diody LED w kierownicach można również dostosować w zależności od różnych zakresów obrotów i kolorów.
Przezroczystość
Wyboru urządzeń do recenzji dokonuje nasza redakcja. Próbka testowa została udostępniona autorowi przez producenta bezpłatnie do celów recenzji. Na tę recenzję nie miały wpływu osoby trzecie, a producent nie otrzymał kopii tej recenzji przed publikacją. Nie było obowiązku publikowania tej recenzji. Jako niezależna firma medialna, Notebookcheck nie podlega władzy producentów, sprzedawców detalicznych ani wydawców.