Notebookcheck Logo

CheckMag | Oppo Find X9 Pro z zestawem Hasselblad: Test aparatu i porównanie zdjęć z Vivo X200 Ultra

Oppo Find X9, z zestawem Hasselblad i bez niego, walczy z Vivo X200 Ultra w naszym teście porównawczym aparatów (źródło zdjęcia: Alexander Fagot, Notebookcheck)
Oppo Find X9, z zestawem Hasselblad i bez niego, walczy z Vivo X200 Ultra w naszym teście porównawczym aparatów (źródło zdjęcia: Alexander Fagot, Notebookcheck)
Oppo Find X9 Pro pojawił się w Europie. Przetestowaliśmy, jak nowy aparat Hasselblad radzi sobie z opcjonalnym telekonwerterem i zestawem aparatu oraz bez nich, zwłaszcza w porównaniu z Vivo X200 Ultra. Dowiedzieliśmy się również, czy jest jeszcze miejsce na ulepszenia na krótko przed oficjalną premierą.
Android Camera Smartphone

Wylądował. Oppo zaprezentowało swój najnowszy flagowy aparat Hasselblad podczas imprezy premierowej w Barcelonie 28 października 2025 roku. Mieliśmy okazję wypróbować pierwszy Dimensity 9500-w Europie, w tym część zestawu aparatu z telekonwerterem. Zastrzeżenie: Notebookcheck otrzymał urządzenie testowe jako pożyczkę, a Oppo pokryło koszty podróży i zakwaterowania w Barcelonie, ale nie miało wpływu na redakcję tego artykułu. Więcej szczegółów na temat europejskiej premiery Oppo Find X9 Pro i bardziej przystępnego cenowo Find X9 można znaleźć znajdą Państwo tutaj. Omówiliśmy również Chińska premiera kilka tygodni temu i omówiliśmy kluczowe specyfikacje techniczne.

Nie jest to pełna recenzja Notebookcheck, która pojawi się później. Podczas krótkiego czasu, który spędziłem z nowym flagowcem Oppo w Wiedniu, a później w Barcelonie, skupiłem się głównie na tylnych kamerach i porównaniu z Vivo X200 Ultra. Chociaż flagowiec Vivo nie jest bezpośrednim konkurentem Oppo Find X9 Pro z kilku powodów, służy jako solidny punkt odniesienia wśród chińskich flagowców z aparatami.

Dwa aspekty aparatu Oppo Find X9 Pro są szczególnie interesujące. W idealnych warunkach może automatycznie robić zdjęcia o rozdzielczości ponad 12 megapikseli w trybie standardowym przy użyciu wszystkich trzech kamer. W praktyce robiłem zdjęcia w rozdzielczości 12 MP, około 25 MP i około 50 MP. To automatyczne ustawienie można jednak całkowicie wyłączyć w menu. Ci, którzy chcą zagwarantować sobie zdjęcia o rozdzielczości 50 lub 200 MP, mogą przełączyć się na dedykowany tryb Hi-Def Hasselblada, co jest nadal powszechne w wielu flagowych aparatach. Aparat Samsung Galaxy S25 Ultra może również robić zdjęcia o rozdzielczości 50 lub 200 MP, ale nie domyślnie w zwykłym trybie fotograficznym. Według Oppo, zoptymalizowany potok Lumo w Find X9 Pro nadal utrzymuje bardzo wysoką wydajność pomimo tej automatyzacji.

Tryb automatyczny wysokiej rozdzielczości można wyłączyć w ustawieniach.
Tryb automatyczny wysokiej rozdzielczości można wyłączyć w ustawieniach.
W galerii zdjęć obrazy o rozdzielczości 50 MP są oznaczone jako 8K Ultra HD.
W galerii zdjęć obrazy o rozdzielczości 50 MP są oznaczone jako 8K Ultra HD.
Nie trzeba dodawać, że rozmiar obrazu wzrasta. Tutaj jest to 20 MB w porównaniu do około 6 MB przy 12 MP.
Nie trzeba dodawać, że rozmiar obrazu wzrasta. Tutaj jest to 20 MB w porównaniu do około 6 MB przy 12 MP.

Opcjonalny teleobiektyw Hasselblad 3,28x

Oppo oferuje również opcjonalny zewnętrzny teleobiektyw Hasselblad dla Oppo Find X9 Pro, który zamienia wbudowany teleobiektyw 70 mm z 200-megapikselowym czujnikiem 1/1,56 cala w optyczny teleobiektyw 230 mm, co odpowiada 10-krotnemu zoomowi. Według Oppo, 13-elementowy obiektyw Hasselblad z powłoką przeciwodblaskową zapewnia bardzo wysoką jakość optyczną. Mocuje się go do czarnej aramidowej obudowy za pomocą blokowanego mocowania obiektywu, podczas gdy wspornik w kształcie litery L umożliwia zamontowanie zewnętrznego obiektywu na statywie. Dostępny jest również magnetyczny uchwyt ręczny ze spustem migawki, ale nie był on dołączony do naszego pakietu testowego. Przetestowałem jednak szczegółowo obiektyw wraz z futerałem ochronnym i mocowaniem obiektywu i poczyniłem kilka bardzo interesujących obserwacji, które omówię poniżej.

12, 25 lub 50 megapikseli: Automatyczny wybór

Wracając do zdjęć 8K Ultra HD. Według Oppo, automatyczny system decyduje, w jakiej rozdzielczości zostanie wykonane każde zdjęcie. Wynik zależy głównie od jasności otoczenia i temperatury telefonu. Nie jest jasne, czy inne czynniki odgrywają rolę, ale podczas testów zauważyłem, że nawet w świetle dziennym lub podczas fotografowania przez okno telefon często odmawiał robienia zdjęć w rozdzielczości 50 MP. Jako opcja pośrednia często tworzy zdjęcia o rozdzielczości od 25 do 30 MP, a przy słabym oświetleniu domyślnie ustawia 12 MP, jak zwykle. Proces ten nie jest niestety zbyt przejrzysty. W większości przypadków nie wiadomo, jaką rozdzielczość uzyskamy przed naciśnięciem spustu migawki, co uważam za mniej niż idealne rozwiązanie.

Zdjęcie 70 mm z Oppo Find X9 Pro z domyślnym 12 MP.
Zdjęcie 70 mm z Oppo Find X9 Pro z domyślnym 12 MP.
Ta sama scena w rozdzielczości 50 MP i jakości 8K Ultra HD.
Ta sama scena w rozdzielczości 50 MP i jakości 8K Ultra HD.

Co tak naprawdę oferuje 50 megapikseli w praktyce?

Oczywiście chciałem sprawdzić, czy 4-krotnie wyższa rozdzielczość oferuje widoczną przewagę w rzeczywistym użytkowaniu. W końcu zdjęcie w lewym górnym rogu zajmuje ponad trzy razy więcej pamięci wewnętrznej niż zdjęcie 12 MP obok niego. Jednak porównanie kadrowania pozostawia nas nieco zdziwionych. Każdy, kto oczekuje wyraźnie zauważalnej poprawy jakości zdjęć 50 MP, prawdopodobnie będzie rozczarowany. W poniższym porównaniu kadrowania widoczne są niewielkie korzyści, ale różnica nie jest dramatyczna, przynajmniej nie w tym zestawie zdjęć.

Porównanie daje (nie)pewność: Po lewej kadr ze zdjęcia 12MP, po prawej z obrazu 50MP.
Porównanie daje (nie)pewność: Po lewej kadr ze zdjęcia 12MP, po prawej z obrazu 50MP.

Druga próba z głównym aparatem 23 mm

W drugiej próbie z głównym aparatem 23 mm i dużą ilością światła dziennego, Oppo Find X9 Pro po raz kolejny odmówił zrobienia zdjęcia 50 MP przy użyciu trybu automatycznego w zwykłej aplikacji aparatu. Zamiast tego możemy jedynie porównać ujęcie 25/30 MP ze zdjęciem 12/14 MP. Nawiasem mówiąc, wartości 14/30 MP pochodzą z galerii zdjęć.

Zdjęcie 23 mm z Oppo Find X9 Pro z domyślną rozdzielczością 12 megapikseli.
Zdjęcie 23 mm z Oppo Find X9 Pro z domyślną rozdzielczością 12 megapikseli.
Ta sama scena w rozdzielczości 30 megapikseli.
Ta sama scena w rozdzielczości 30 megapikseli.

Różnica w kadrowaniu również nie jest duża. Tekst wydaje się dość rozmyty na obu zdjęciach, choć jest nieco bardziej czytelny na zdjęciu 30 MP. Oba zdjęcia zostały wykonane z ręki. Użycie statywu mogłoby dać lepsze rezultaty, ale prawdopodobnie nie jest to praktyczna opcja dla większości użytkowników.

To porównanie również rodzi pytania: Po lewej stronie znajduje się kadr ze zdjęcia 12 MP, po prawej ze zdjęcia 30 MP.
To porównanie również rodzi pytania: Po lewej stronie znajduje się kadr ze zdjęcia 12 MP, po prawej ze zdjęcia 30 MP.

Porównanie zdjęć z Vivo X200 Ultra

Vivo X200 Ultra nie jest idealnym porównaniem ze względu na różne ogniskowe. Ale ze względu na potrójną konfigurację aparatu, główny czujnik 1/1,28 cala (LYT-818 w Vivo vs. nowszy LYT-828 w Oppo) i teleobiektyw 200 MP (1/1,4-calowy ISOCELL HP9 w Vivo vs. 1/1,56-calowy ISOCELL HP5 w Oppo), nadal jest w pewnym stopniu porównywalny. Jeśli chodzi o ultraszerokokątny aparat, Vivo Ultra powinien mieć wyraźną przewagę dzięki 1/1,28-calowemu LYT-818 w porównaniu do mniejszego 1/2,75-calowego ISOCELL JN5 w Oppo. Pozostawiłem włączony znak wodny na wszystkich zdjęciach z Oppo Find X9 Pro, ale nie na tych z Vivo X200 Ultra, który jest moim codziennym kierowcą. Oba telefony podczas testów korzystały z najnowszego oprogramowania i zostały ustawione w domyślnych trybach fotografowania z domyślnymi ustawieniami i stylami: "Original" na Oppo i "Vivid" na Vivo. Celowo nie korzystałem z trybów Pro lub Master, mimo że prawdopodobnie pozwoliłyby one obu flagowym aparatom działać jeszcze lepiej

Porównanie głównych kamer

Główny aparat Oppo 23 mm.
Główny aparat Oppo 23 mm.
Czujnik Vivo 28 mm przycięty z ultraszerokiego kąta.
Czujnik Vivo 28 mm przycięty z ultraszerokiego kąta.
Oppo 47 mm przycięcie czujnika z głównego aparatu.
Oppo 47 mm przycięcie czujnika z głównego aparatu.
Kadrowanie Vivo 50 mm z głównego aparatu 35 mm.
Kadrowanie Vivo 50 mm z głównego aparatu 35 mm.
Główny aparat Oppo 23 mm.
Główny aparat Oppo 23 mm.
Główny aparat Vivo 35 mm.
Główny aparat Vivo 35 mm.

Na pierwszej parze zdjęć powyżej, główny aparat 23 mm w trybie 12 MP konfrontuje się z kadrowaniem czujnika z ultraszerokokątnego Vivo przy 28 mm. Od razu widać, że Find X9 Pro w lewym dolnym rogu ma lekki odcień magenty, więc balans bieli Vivo jest zauważalnie dokładniejszy. Niestety, ten magenta problem wystąpił jeszcze kilka razy w przypadku Find X9 Pro. Tekst na plakacie reklamowym wygląda ostrzej w kadrze Find X9, ale nie jest to niespodzianką, ponieważ to porównanie zestawia zdjęcie 23 mm z pełną rozdzielczością czujnika z kadrem 12 MP z ultraszerokokątnego aparatu 14 mm w Vivo X200 Ultra.

Po lewej: kadrowanie Oppo 23 mm ze zdjęcia 12 MP. Po prawej: Kadrowanie Vivo z 28-milimetrowego sensora.
Po lewej: kadrowanie Oppo 23 mm ze zdjęcia 12 MP. Po prawej: Kadrowanie Vivo z 28-milimetrowego sensora.

Podświetlenie

W poniższym przykładzie, zdjęcia zostały zrobione pod słońce, z Vivo X200 Ultra przy użyciu głównego aparatu 35 mm. Na Find X9 Pro można zobaczyć zarówno oryginalną wersję 23 mm, jak i kadr z aparatu 35 mm dla porównania. Obraz Vivo wykazuje zauważalnie silniejszy kontrast i pokazuje więcej szczegółów w znaku w lewym dolnym rogu. Oppo pokazuje łagodne lub bardziej wyraźne flary obiektywu, podczas gdy Vivo ma ich mniej. Wolę jednak, jak oświetlone słońcem liście wyglądają na zdjęciach zrobionych flagowym telefonem Oppo. Nowy czujnik LYT-828 jest reklamowany z większym zakresem dynamicznym w porównaniu do LYT-818. I rzeczywiście, ciemniejsze obszary na zdjęciu są lepiej doświetlone niż w przypadku LYT-818 w Vivo. W rezultacie ogólny obraz wydaje się nieco bardziej płaski, przynajmniej w SDR.

Bardzo szerokie porównanie

Oppo 15mm
Oppo 15mm
Vivo 14mm
Vivo 14mm
Oppo 15mm
Oppo 15mm
Vivo 14mm
Vivo 14mm
Oppo 15mm
Oppo 15mm
Vivo 14mm
Vivo 14mm
Oppo 15mm
Oppo 15mm
Vivo 14mm
Vivo 14mm

Stworzyłem kolejne porównanie kadrowania z dwoma poniższymi zdjęciami. Na zdjęciu najstarszego kościoła w Wiedniu ultraszerokokątny obiektyw Oppo Find X9 Pro bardzo dobrze radzi sobie z Vivo w jakości 50 MP. Flagowy aparat Zeiss nadal wydaje się nieco ostrzejszy, ale w świetle dziennym mniejszy czujnik Find X9 Pro działa imponująco. Scena pod mostem pokazuje podobny wzór. Zdjęcie Vivo wygląda na nieco ostrzejsze, może nawet nieco przeostrzone, mimo że obraz Oppo ma 25 MP. W ujęciu schodów Oppo zapewnia nieco cieplejszy obraz, podczas gdy Vivo X200 Ultra pokazuje nieco więcej szumów w powiększeniu, co jest zaskakujące, biorąc pod uwagę jego większy czujnik.

Oppo po lewej, Vivo po prawej.
Oppo po lewej, Vivo po prawej.
Oppo po lewej, Vivo po prawej.
Oppo po lewej, Vivo po prawej.

Porównanie teleobiektywów

Oppo 70mm
Oppo 70mm
Vivo 85mm
Vivo 85mm
Oppo 140mm 2x sensor crop
Oppo 140mm 2x sensor crop
Vivo 135mm crop
Vivo 135mm crop

W porównaniu sceny ulicznej z Ringturm w tle, zdjęcie 50 MP z teleobiektywu 70 mm Oppo Find X9 Pro jest porównywane ze zdjęciem 12 MP z teleobiektywu 85 mm Vivo X200 Ultra. Oczekiwana przewaga ostrości w porównaniu kadrowania jest mniej zauważalna niż oczekiwano, choć nadal jest widoczna. Tekst na znaku jednokierunkowym wygląda bardziej naturalnie po lewej stronie (Oppo) niż po prawej (Vivo). Ogólnie rzecz biorąc, obraz Vivo ponownie wydaje się mieć nieco wyższy kontrast.

Dwie osoby w drugim porównaniu wyglądają bardziej jak karykatury niż prawdziwe osoby, ale jest to powszechny problem ze smartfonami i staje się jeszcze bardziej wyraźny przy przetwarzaniu AI przy wyższych poziomach powiększenia. Ściana w tle pokazuje kolejną różnicę, ponieważ flagowiec Vivo ujawnia więcej szczegółów tekstury, podczas gdy Oppo rozmywa większość z nich, prawdopodobnie z powodu silniejszej redukcji szumów. Interesujące jest również to, jak różne kolory plecaka pojawiają się w powiększeniu. Niestety nie pamiętam już, która wersja jest dokładniejsza.

Oppo po lewej, Vivo po prawej.
Oppo po lewej, Vivo po prawej.
Oppo po lewej, Vivo po prawej.
Oppo po lewej, Vivo po prawej.

Zdjęcia nocne

W nocy lub w innych sytuacjach słabego oświetlenia, większy czujnik za ultraszerokokątnym obiektywem 14 mm flagowego modelu Vivo ma wreszcie wyraźną przewagę i rejestruje więcej szczegółów w słabym oświetleniu. Uważam również, że zakres dynamiczny jest zauważalnie lepszy na zdjęciach Vivo.

W przypadku teleobiektywu 70 mm i 85 mm różnica w rozmiarze czujnika jest mniej zauważalna, być może dlatego, że Oppo może nadrobić trochę zaległości dzięki przysłonie f/2.1 w porównaniu do obiektywu f/2.3 w Vivo X200 Ultra. Find X9 Ultra radzi sobie pod tym względem całkiem dobrze, choć w niektórych przypadkach występuje nieco więcej flar obiektywu. Vivo również nieco bardziej podkreśla kolory, ale można to dostosować do osobistych preferencji za pomocą różnych profili kolorów, które są dostępne w obu flagowcach.

Oppo 70mm
Oppo 70mm
Vivo 85mm
Vivo 85mm
Oppo 70mm
Oppo 70mm
Vivo 85mm
Vivo 85mm

W przypadku głównych aparatów, flagowy aparat Hasselblad ponownie oferuje zarówno natywną ogniskową 23 mm, jak i kadr 35 mm, aby uzyskać lepsze porównanie z aparatem 35 mm flagowego aparatu Zeiss. Niezwykłe w tym porównaniu jest to, że Vivo pokazuje tym razem magentowy odcień. Niebo nad mostem wydaje się tutaj nieco zbyt czerwone, podczas gdy Oppo Find X9 Pro zapewnia dokładniejszy obraz.

Oppo 23mm
Oppo 23mm
Oppo 35mm crop
Oppo 35mm crop
Vivo 35mm
Vivo 35mm
Oppo 23mm
Oppo 23mm
Oppo 35mm crop
Oppo 35mm crop
Vivo 35mm
Vivo 35mm

Porównanie teleobiektywów

Na koniec wykonałem dwa zdjęcia makro teleobiektywem. Jeśli chodzi o zdjęcie fortepianu w pomieszczeniu, odległość od obiektu była mniej więcej taka sama w obu przypadkach. Jednak w przypadku lampy aparat Zeiss mógł ustawić ostrość tylko na światło ze znacznie większej odległości, dlatego (zakurzona) szklana kula jest nadal widoczna.

Oppo 70mm
Oppo 70mm
Vivo 85mm
Vivo 85mm
Oppo 70mm
Oppo 70mm
Vivo 85mm
Vivo 85mm

200-megapikselowe zdjęcia

Ponieważ Oppo Find X9 Pro wyróżnia się na tle większości aparatów w smartfonach trybem automatycznym 8K Ultra HD i nie wykazuje zauważalnego opóźnienia podczas robienia zdjęć 50 MP, byłem dość rozczarowany, że specjalny tryb Hasselblad Hi-Res, który umożliwia robienie zdjęć 200 MP za pomocą teleobiektywu, jest niezwykle powolny. Udokumentowałem ten proces na poniższym filmie. Zdjęcie jest w rzeczywistości budowane w kilku segmentach jeden po drugim. Według specyfikacji ISOCELL HP5, sensor Samsunga powinien być w stanie wykonać 7,5 zdjęcia w pełnej rozdzielczości na sekundę, więc problem najwyraźniej leży gdzie indziej

Nawet w przypadku Vivo X200 Ultra zrobienie zdjęcia w rozdzielczości 200 MP nie jest tak szybkie jak w przypadku 12 MP, ale proces ten zajmuje mniej niż sekundę. W Oppo Find X9 Pro zajmuje to znacznie ponad 5 sekund. Bez statywu nie jest to już praktyczne. Poniższe zdjęcia porównawcze wykonaliśmy częściowo ustabilizowane, opierając telefon na poręczy mostu. Oba okazały się rozczarowująco rozmyte, ponieważ Find X9 Pro jest znacznie bardziej rozmyty niż X200 Ultra.

Oppo 70mm 200 megapikseli, bez statywu.
Oppo 70mm 200 megapikseli, bez statywu.
Vivo 85mm 200 megapikseli, bez statywu.
Vivo 85mm 200 megapikseli, bez statywu.

Biorąc pod uwagę, że rozmiary zdjęć wynoszą odpowiednio 50 MB i 80 MB, jakość jest rozczarowująca w obu przypadkach. W tej chwili naprawdę trzeba używać statywu, w przeciwnym razie nie ma to większego sensu. Zdjęcie z Oppo Find X9 Pro pokazuje również fioletowe obwódki kolorów (aberracja chromatyczna), których nie ma w Vivo X200 Ultra, co oznacza, że flagowiec Vivo ma lepszy teleobiektyw.

200-megapikselowy kadr: Oppo po lewej, Vivo po prawej.
200-megapikselowy kadr: Oppo po lewej, Vivo po prawej.

Problematyczny zestaw kamery

Gdy wykonałem pierwsze zdjęcia porównawcze z telekonwerterem i bez niego, zauważyłem, że większość zdjęć porównawczych 10x bez zewnętrznego obiektywu wykazywała silny odcień magenty lub wyraźne błędy balansu bieli. Oto kilka przykładów z wczesnych etapów testu.

Oppo Find X9 Pro z 10-krotnym zoomem i teleobiektywem.
Oppo Find X9 Pro z 10-krotnym zoomem i teleobiektywem.
Oppo Find X9 Pro z 10-krotnym zoomem bez teleobiektywu.
Oppo Find X9 Pro z 10-krotnym zoomem bez teleobiektywu.
Oppo Find X9 Pro z 10-krotnym zoomem i teleobiektywem.
Oppo Find X9 Pro z 10-krotnym zoomem i teleobiektywem.
Oppo Find X9 Pro z 10-krotnym zoomem bez teleobiektywu.
Oppo Find X9 Pro z 10-krotnym zoomem bez teleobiektywu.

Zauważyłem ten efekt za każdym razem, gdy zdjąłem obiektyw i przełączyłem się w aplikacji aparatu z "trybu telekonwertera Hasselblad" na zwykły tryb fotografowania. Główny i ultraszerokokątny aparat są zakryte przez mocowanie obiektywu, ale teleobiektyw 70 mm pozostaje odkryty i nadal można go używać. Powoduje to jednak nieprzyjemne efekty, które uchwyciłem również na poniższym filmie. Mogą Państwo zobaczyć, jak kamera nagle nakłada kolor balustrady wzdłuż kanału Dunaju z oczywistym odcieniem meganta.

Mocowanie obiektywu ma wadę konstrukcyjną

Kilka godzin później prawdopodobnie znalazłem przyczynę problemu. Moim zdaniem mocowanie obiektywu jest źle zaprojektowane. W przeciwieństwie do odpowiednika dla Vivo X300 Pro (patrz poniżej), obejmuje on wszystkie czujniki i kamery z wyjątkiem teleobiektywu. Należy zdjąć mocowanie obiektywu podczas fotografowania głównym lub ultraszerokokątnym aparatem, a także podczas korzystania z teleobiektywu bez telekonwertera, ponieważ zakrycie czujnika "True Color" prawdopodobnie powoduje te dziwne efekty.

Mocowanie obiektywu przymocowane do obudowy obejmuje nie tylko dwie kamery, ale także tak zwaną kamerę "True Color".
Mocowanie obiektywu przymocowane do obudowy obejmuje nie tylko dwie kamery, ale także tak zwaną kamerę "True Color".
W Vivo X300 Pro mocowanie obiektywu nie obejmuje żadnego aparatu. Nie ma czujnika spektralnego.
W Vivo X300 Pro mocowanie obiektywu nie obejmuje żadnego aparatu. Nie ma czujnika spektralnego.

Odcień magenta: Test z i bez mocowania obiektywu

Przetestowałem swoją teorię na poniższym filmie. Z zamontowanym mocowaniem obiektywu mogę odtworzyć magentowy odcień. Bez uchwytu obiektywu problem nie występuje.

Efekt ten pojawia się niestety nie tylko w aplikacji aparatu. Zdjęcia wyglądają również zupełnie nienaturalnie, jeśli nie zdejmie się mocowania obiektywu po zdjęciu zewnętrznego obiektywu, jak pokazuje poniższy przykład. Dla mnie sprawia to, że zewnętrzny obiektyw jest jeszcze bardziej uciążliwy niż jest. Za każdym razem trzeba zdejmować sam obiektyw, ale także mocowanie obiektywu, część, która może się dość łatwo zgubić. Trudno mi zrozumieć, dlaczego to mocowanie nie ma wycięć dla innych kamer, aby można je było przymocować na stałe.

Oppo Find X9 Pro z magentowym odcieniem spowodowanym mocowaniem obiektywu.
Oppo Find X9 Pro z magentowym odcieniem spowodowanym mocowaniem obiektywu.
Oppo Find X9 Pro bez mocowania obiektywu pokazuje dokładne kolory.
Oppo Find X9 Pro bez mocowania obiektywu pokazuje dokładne kolory.

Co poprawia zewnętrzny obiektyw? Porównanie z Vivo X200 Ultra

Pomijając tę kwestię, głównym pytaniem jest, co właściwie oferuje zewnętrzny obiektyw. Krótka odpowiedź: wiele. 10-krotny zoom, a zwłaszcza 20-krotny zoom stają się naprawdę użyteczne w Oppo Find X9 i Find X9 Pro tylko dzięki temu akcesorium. Jak pokazują poniższe zdjęcia porównawcze, 10-krotny zoom bez zewnętrznego obiektywu na Oppo Find X9 Pro nie wygląda już bardzo naturalnie. Vivo X200 Ultra nadal radzi sobie dość dobrze z 10-krotnym zoomem bez zewnętrznego obiektywu, ale zmaga się również z 20-krotnym. To wyraźnie pokazuje przewagę zoomu optycznego nad zoomem cyfrowym, który opiera się na sztucznej inteligencji i często pogarsza sytuację

Oppo Find X9 Pro z telekonwerterem z 10-krotnym zoomem
Oppo Find X9 Pro z telekonwerterem z 10-krotnym zoomem
Oppo Find X9 Pro bez telekonwertera z 10-krotnym zoomem
Oppo Find X9 Pro bez telekonwertera z 10-krotnym zoomem
Vivo X200 Ultra 10-krotny zoom (bez telekonwertera)
Vivo X200 Ultra 10-krotny zoom (bez telekonwertera)
Oppo Find X9 Pro bez telekonwertera z 10-krotnym zoomem
Oppo Find X9 Pro bez telekonwertera z 10-krotnym zoomem
Oppo Find X9 Pro z telekonwerterem z 10-krotnym zoomem
Oppo Find X9 Pro z telekonwerterem z 10-krotnym zoomem
Vivo X200 Ultra 10-krotny zoom (bez telekonwertera)
Vivo X200 Ultra 10-krotny zoom (bez telekonwertera)
Oppo Find X9 Pro z telekonwerterem z 20-krotnym zoomem
Oppo Find X9 Pro z telekonwerterem z 20-krotnym zoomem
Oppo Find X9 Pro bez telekonwertera z 20-krotnym zoomem
Oppo Find X9 Pro bez telekonwertera z 20-krotnym zoomem
Vivo X200 Ultra 20-krotny zoom (bez telekonwertera)
Vivo X200 Ultra 20-krotny zoom (bez telekonwertera)

W naszym porównaniu kadrowania na przykładzie Vienna Urania, różnice stają się jeszcze wyraźniejsze. Nic nie zastąpi prawdziwego zoomu optycznego. Jednak większy czujnik teleobiektywu Vivo X200 Ultra i być może jego nieco lepsze algorytmy zoomu mogą lepiej zrekompensować brak zoomu optycznego niż Oppo Find X9 Pro.

porównanie kadrowania z 10-krotnym zoomem: Po lewej: Oppo z zewnętrznym obiektywem. Środek: Vivo bez zewnętrznego obiektywu. Po prawej: Oppo bez zewnętrznego obiektywu.
porównanie kadrowania z 10-krotnym zoomem: Po lewej: Oppo z zewnętrznym obiektywem. Środek: Vivo bez zewnętrznego obiektywu. Po prawej: Oppo bez zewnętrznego obiektywu.
porównanie kadrowania z zoomem 20x: Po lewej: Oppo z zewnętrznym obiektywem. Środek: Vivo bez zewnętrznego obiektywu. Po prawej: Oppo bez zewnętrznego obiektywu.
porównanie kadrowania z zoomem 20x: Po lewej: Oppo z zewnętrznym obiektywem. Środek: Vivo bez zewnętrznego obiektywu. Po prawej: Oppo bez zewnętrznego obiektywu.

40-krotny zoom staje się nieco użyteczny z zestawem Hasselblad

Zasadniczo aplikacja aparatu pozwala na 120-krotny zoom, co oczywiście nie zapewnia przyzwoitych zdjęć. Przy 40-krotnym zoomie sprawdziliśmy, jak duża jest różnica z zewnętrznym obiektywem i bez niego. Porównanie kadrowania nie jest tu nawet konieczne, ponieważ różnica jest ogromna. Zdjęcia te zostały również wykonane z ręki bez stabilizacji, a użycie statywu z pewnością przyniosłoby lepsze rezultaty.

Oppo Find X9 Pro: 40-krotny zoom bez zewnętrznego obiektywu.
Oppo Find X9 Pro: 40-krotny zoom bez zewnętrznego obiektywu.
Oppo Find X9 Pro: 40-krotny zoom z zewnętrznym obiektywem.
Oppo Find X9 Pro: 40-krotny zoom z zewnętrznym obiektywem.

Mniej światła z telekonwerterem

W naszym teście zauważyliśmy, że telekonwerter powoduje zauważalną utratę światła, której tak naprawdę nie da się uniknąć. Oppo nie podaje danych na ten temat, ale utrata wynosi prawdopodobnie około 2 do 3 stopni, skutecznie zmniejszając przysłonę do około f/6,9, sądząc po tym, jak tryb automatyczny aparatu dostosowuje czułość ISO lub czas otwarcia migawki, jak w poniższym przykładzie. Prawdopodobnie nie zaleca się korzystania z telekonwertera przy słabym oświetleniu, ponieważ można spodziewać się zwiększonego poziomu szumów lub rozmytych zdjęć. Co ciekawe, powyższy obraz 40x z telekonwerterem nadal okazał się zauważalnie jaśniejszy, choć kosztem czasu otwarcia migawki.

Podczas korzystania z zewnętrznego obiektywu, czas otwarcia migawki i/lub wartości ISO zmieniają się znacząco, wskazując na utratę światła.
Podczas korzystania z zewnętrznego obiektywu, czas otwarcia migawki i/lub wartości ISO zmieniają się znacząco, wskazując na utratę światła.

porównanie wideo 4K120 z Vivo X200 Ultra

Wideo nie było głównym celem tego testu kamery, ale dołączyłem krótkie porównanie panoramowania na plaży w Barcelonie. Oba zostały nakręcone w 4K120 i bez Dolby Vision lub 10-bit Log. Oppo Find X9 Pro obsługuje oba, podczas gdy Vivo X200 Ultra nie. Ten ostatni niestety produkuje bardzo niestabilny materiał 4K120, co zauważyłem już kilka razy. Z drugiej strony, nowy flagowiec Oppo zapewnia bardzo płynne panoramowanie. Oba filmy zostały nakręcone bez użycia gimbala.

Sporadyczny problem z magentą nawet bez mocowania obiektywu?

Czasami Oppo Find X9 Pro ma problemy z balansem bieli nawet bez zamocowanego obiektywu. Problematyczne zdjęcie poniżej zostało zrobione z 16 piętra hotelu W przy plaży w Barcelonie o wschodzie słońca, bez mocowania obiektywu. Karmazynowy odcień zniknął po lekkim przesunięciu. Nie potrafimy powiedzieć, dlaczego ten problem pojawia się czasami, nawet gdy czujnik multispektralny nie jest zakryty. Odbicia od okna mogły spowodować problemy w tym przypadku. Oppo zdecydowanie musi wprowadzić tutaj ulepszenia

Problemy z balansem bieli za oknem z 16 piętra hotelu W w Barcelonie o wschodzie słońca.
Problemy z balansem bieli za oknem z 16 piętra hotelu W w Barcelonie o wschodzie słońca.
Kilka sekund później, w nieco innej pozycji, Oppo Find X9 Pro robi zdjęcie z dokładnym odwzorowaniem kolorów.
Kilka sekund później, w nieco innej pozycji, Oppo Find X9 Pro robi zdjęcie z dokładnym odwzorowaniem kolorów.

Werdykt i więcej zdjęć zrobionych Oppo Find X9 Pro

Te kilka dni z Oppo Find X9 Pro i moim stałym towarzyszem, Vivo X200 Ultra, były świetną zabawą. Niestety nie mogłem przetestować wszystkich specjalnych funkcji aparatu, takich jak ulepszony tryb Hasselblad XPan, który oferuje widok otoczenia w stylu CinemaScope. Brakuje również zdjęć selfie i portretowych, ale oba zostały przeanalizowane przez innych recenzentów.

Tryb XPan w Oppo Find X9 Pro generuje obrazy w stylu CinemaScope
Tryb XPan w Oppo Find X9 Pro generuje obrazy w stylu CinemaScope

Trzy aparaty Oppo Find X9 Pro zapewniają bardzo dobre zdjęcia w wielu sytuacjach, a czasem nawet dorównują ultra telefonom konkurencyjnych marek. W porównaniu do Vivo X200 Ultra, kompromisy ujawniają się głównie w przypadku ultraszerokokątnego aparatu w nocy i zdjęć z zoomem 10x lub wyższym. Tryb 200 MP jest prawie bezużyteczny w momencie pisania tego tekstu. Dopiero okaże się, czy aktualizacje oprogramowania naprawią sporadyczne problemy z balansem bieli, zarówno z zestawem aparatu, jak i bez niego. filmy 4K120 są nagrywane z imponującą płynnością.

Nowy tryb automatyczny Hi-Def dla zdjęć brzmi obiecująco w teorii, ale jak dotąd nie przyniósł prawie żadnych widocznych korzyści. Algorytm często wydaje się czarną skrzynką i nie zawsze można przewidzieć wynik. To, czy warto kupić nie do końca tani obiektyw zewnętrzny, to zupełnie inna kwestia. Nie można go po prostu podłączyć lub odłączyć i zacząć robić zdjęcia. Ponieważ nie ma połączenia z telefonem, trzeba ręcznie wybrać tryb telekonwertera i przełączyć się z powrotem po jego odłączeniu.

Konfiguracja staje się również nieco chwiejna przy większych powiększeniach, więc zalecany jest statyw. Ogólnie rzecz biorąc, obiektyw Hasselblad zapewnia bardzo dobre zbliżenia, przynajmniej do około 20x. Jeśli więc lubią Państwo patrzeć daleko w dal, telekonwerter może być zdecydowanie przydatny. Osobiście uważam również, że dedykowany przycisk aparatu z boku jest bardzo praktyczny, podobnie jak w Vivo X200 Ultra. Dziękuję mojemu koledze Hannesowi Brecherowi za jego dodatkową wiedzę! Wreszcie, oto kilka wrażeń z plaży w Barcelonie, z telekonwerterem i bez niego.

Zdjęcie: Alexander Fagot, Notebookcheck
Zdjęcie: Alexander Fagot, Notebookcheck
Zdjęcie: Alexander Fagot, Notebookcheck
Zdjęcie: Alexander Fagot, Notebookcheck
Zdjęcie: Alexander Fagot, Notebookcheck
Zdjęcie: Alexander Fagot, Notebookcheck

Źródło(a)

Własne, Oppo

Wszystkie zdjęcia: Alexander Fagot, Notebookcheck

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 10 > Oppo Find X9 Pro z zestawem Hasselblad: Test aparatu i porównanie zdjęć z Vivo X200 Ultra
Alexander Fagot, 2025-10-29 (Update: 2025-10-29)