Sztuczna inteligencja mogła właśnie osiągnąć punkt zwrotny w swoim podboju treści pisanych.
Nowy raport Graphite, firmy zajmującej się optymalizacją wyszukiwarek (SEO), pokazuje, że około 52% wszystkich treści pisanych w Internecie zostało wygenerowanych przez jakąś formę sztucznej inteligencji. Badanie, w którym przeanalizowano ponad 65 000 adresów URL w latach 2020-2025, pokazuje, że liczba artykułów napisanych przez sztuczną inteligencję szybko wzrosła po uruchomieniu ChatGPT w listopadzie 2022 r., ale może wyrównać się na poziomie nieco ponad połowy wszystkich treści pisanych.
Treści pisane generowane przez sztuczną inteligencję na krótko wyprzedziły artykuły tworzone przez ludzi między końcem 2024 r. a początkiem 2025 r., po czym spadły poniżej połowy. Według badania liczba artykułów generowanych przez sztuczną inteligencję wynosi obecnie 52% wszystkich artykułów w Internecie.
Dobrą wiadomością jest to, że wyszukiwarki takie jak Google wydają się skutecznie wyłapywać "AI slop" (lub treści stworzone przez AI) w swoich rankingach; tylko 14% treści, które znalazły się w rankingu wyszukiwań Google, zostało uznanych za wygenerowane przez AI. Podobnie, sztuczna inteligencja wydaje się faworyzować treści pisane przez ludzi podczas generowania własnych treści. Według Graphite, ChatGPT cytował artykuły stworzone przez człowieka w 82% przypadków.
W dużej mierze badanie pokazuje, że obawy o dominację sztucznej inteligencji nad treściami pisanymi są (przynajmniej jak dotąd) w dużej mierze bezpodstawne. Podczas gdy sztuczna inteligencja tworzy większość treści pisanych w sieci WWW, jest to niewielki margines, a większość wyszukiwarek dobrze sobie z tym radzi. Inne badania wykazały, że ludzie w dużej mierze postrzegają podsumowania AI i inne treści generowane przez AI jako mniej niż przydatne, preferując artykuły napisane przez ludzi z krwi i kości.
(Przy pisaniu tego artykułu nie korzystano ze sztucznej inteligencji)