W niedawnym wywiadzie, architekt sprzętu PlayStation Mark Cerny ujawnił, że RDNA 5, architektura GPU następnej generacji AMD, zawiera komponenty opracowane we współpracy z Sony dla jej nadchodzącej konsoli, którą najprawdopodobniej będzie playStation 6.
Potwierdzenie to wiąże się z Projektem Amethyst, wspólnym wysiłkiem AMD i Sony w celu stworzenia narzędzi sztucznej inteligencji do gier. Zaprezentowany pod koniec 2024 roku projekt ma na celu skalowanie w górę oparte na sztucznej inteligencji, ray tracing i generowanie klatek.
W ramach inicjatywy obie firmy opracowują modele konwolucyjnych sieci neuronowych (CNN) do przetwarzania obrazu, zaprojektowane do działania na konsolach, komputerach PC i w chmurze. Są to te same modele uczenia maszynowego, które są często wykorzystywane w wizji komputerowej, które doskonale nadają się do nadawania sensu obrazom, co czyni je naturalnymi do zadań takich jak skalowanie w górę i generowanie klatek.
Pierwszym ważnym rezultatem jest FSR 4, najnowszy temporalny upscaler AMD, który posłuży również jako podstawa dla nadchodzącej aktualizacji PSSR na PS5 Pro.
Został on zaprojektowany jako "zamiennik typu drop-in", umożliwiając twórcom ulepszanie istniejących gier bez konieczności przebudowywania potoków renderowania, co jest posunięciem podobnym do DLSS. Zespół kontroli jakości Sony pomógł w szybkim dostrojeniu modeli Amethyst, podobno oszczędzając lata na rozwoju. Praca ta kształtuje teraz potok graficzny PS6 i zasila szerszą mapę drogową GPU AMD.
Cerny powiedział, że RDNA 5 to nie tylko kolejny krok AMD, ale także "prace inżynieryjne, które wkładamy w konsolę nowej generacji", wskazując na wieloletni cykl rozwoju, który prawdopodobnie wskazuje na premierę PS6 około 2027 lub 2028 roku.
SoC konsoli nowej generacji Sony jest już podobno w fazie przedkrzemowej walidacji, zawierając procesor Zen 5 i procesor graficzny UDNA, prawdopodobnie następcę RDNA 5. A handheld z podobną architekturą podobno również znajduje się w fazie rozwoju, co sugeruje ujednolicony potok renderowania oparty na sztucznej inteligencji w przyszłym sprzęcie PlayStation.
Choć nieoficjalne, szczegóły te odzwierciedlają rosnący nacisk Sony i AMD na wspólne narzędzia do skalowania w górę i współprojektowanie sprzętu.
Strategia Sony wydaje się obejmować wysyłkę sprzętu PS5 Pro w celu zapoznania studiów z akcelerowanymi ML przepływami pracy przed podobno intensywną erą PlayStation 6. Cerny opisał tę inicjatywę jako prace przygotowawcze, stwierdzając: "To, co staram się tutaj zrobić, to przygotować się na następną generację konsol. Moje ramy czasowe są więc wieloletnie"
Co ciekawe, AMD wyjaśniło również, że prace prowadzone z Sony nie są zastrzeżone, co oznacza, że część technologii może przynieść korzyści szerszemu ekosystemowi gier na PC i konsole.
W celu głębszego technicznego zanurzenia się w tym, co to wszystko może oznaczać dla grafiki konsolowej, Digital Foundry również wypowiedziało się na temat rozwijającego się partnerstwa AMD-Sony w swoim ostatnim odcinku. Wideo mogą Państwo obejrzeć poniżej.