Według Elona Muska, komputer Tesla FSD nowej generacji ma 10-krotnie wyższą wydajność w przeliczeniu na dolara w porównaniu do chipów AI firmy Nvidia i nawet 3-krotnie wyższą wydajność w przeliczeniu na wat.
W niektórych parametrach, układ Tesla AI5 bije na głowę obecny układ AI4 aI4, który można znaleźć w Modelu Y z 2026 r., 40-krotnie i jest ogólnie 10 razy szybszy niż obecny sprzęt Tesli, na którym działa FSD 14.
Układ AI5 będzie produkowany dla Tesli w odlewniach Samsung i TSMC odpowiednio w Teksasie i Arizonie, a jego produkcja rozpocznie się w 2026 roku.
Wcześniej wyciekły informacje o chipie AI5 specyfikacje określały jego wydajność w zakresie 2000-2500 TOPS (bilionów operacji na sekundę), czyli około 5 razy więcej niż obecny komputer HW4, ale Elon Musk powiedział, że od tego czasu spędził większość weekendów pracując z zespołem AI, aby ulepszyć architekturę AI5.
Zamiast produkować niezwykle złożone chipy AI, tak jak robi to Nvidia w przypadku produktów końcowych, takich jak DGX Spark Znalezionych na Amazonie, Tesla postawiła na usunięcie niepotrzebnych komponentów i funkcji, ponieważ musi zaspokoić potrzeby tylko jednego klienta, jak twierdzi Elon:
Jeśli nie są Państwo pewni, ile danych będzie przechodzić między każdym blokiem logicznym na chipie, to w pewnym sensie kończy się to gigantycznymi autostradami biegnącymi wszędzie. To bardzo trudny problem projektowy. NVIDIA wykonała niesamowitą pracę, radząc sobie z niemal niemożliwym do spełnienia zestawem wymagań. Ale w naszym przypadku stawiamy na radykalną prostotę.
Zamiast mieć dedykowany podsystem graficzny, jak w komputerze HW4 w Modelu Y z 2026 roku, Tesla uczyniła cały układ AI5 procesorem graficznym do przeprowadzania wnioskowania AI i udało jej się wyeliminować takie rzeczy, jak procesor sygnału obrazu (ISP).
"W wyniku tych usunięć możemy faktycznie zmieścić AI5 w połowie siatki i z dobrym marginesem na ślady od pamięci do akceleratorów Tesla Trip, rdzeni procesora ARM i bloków PCI-X" - radzi Elon.
Krótko mówiąc, Tesla robi ze swoim chipem AI5 to, co firmy zaczęły robić z implementacją sztucznej inteligencji w ogóle. Zamiast wybierać drogie modele języka ogólnego, opracowują rozwiązania dostosowane do konkretnych zadań, które nie wymagają miliardów parametrów we wszechmocnym LLM, takim jak ChatGPT.
Ponieważ Tesla ma tylko jednego klienta - siebie - i wie, że będzie używać chipu AI5 tylko w swoich autonomicznych samochodach i autonomicznym humanoidzie Optimus może opracować cały stos sprzętowy, aby zoptymalizować go pod kątem krytycznych punktów w swoim oprogramowaniu. Jednak nawet z AI4 Tesla obiecała, że samochody z FSD 14.2 będą czuć się bez wysiłku, jeśli chodzi o samodzielną jazdę, ponieważ aktualizacja wprowadzi rozumowanie.
Dzięki rozumowaniu, system będzie dosłownie myślał o tym, które miejsce parkingowe wybrać, więc powie: to jest wejście, ale w rzeczywistości prawdopodobnie nie ma miejsca parkingowego tuż przy wejściu, jeśli jest ono pełne - jeśli parking jest dość pełny, prawdopodobieństwo wolnego miejsca parkingowego tuż przy wejściu jest bardzo niskie. W rzeczywistości jednak po prostu wysadzi Pana/Panią przy wejściu do sklepu, a następnie znajdzie miejsce parkingowe. Ale będzie bardzo sprytny, jeśli chodzi o znalezienie miejsca parkingowego. Wykryje puste miejsca znacznie lepiej niż człowiek. Ma 360-stopniową wizję. I będzie - tak, jak powiedziałem, po prostu - będzie używać rozumowania do rozwiązywania problemów.
Nie jest jednak jasne, czy wersja FSD 14.2 będzie mogła działać na starszych pojazdach. Tesla twierdzi, że wyda wersję FSD 14 Lite dla samochodów z komputerem HW3 w drugim kwartale, ale pozostała mamą na temat funkcji, które zostaną wykluczone. Do tego czasu może już rozpocząć prace nad skalowaniem produkcji chipów AI5 przed premierą Cybercab w okresie kwiecień-czerwiec. Wszelkie nadwyżki chipów AI5, które wyprodukuje Tesla, trafią do centrów danych FSD, aby dołączyć tam do sprzętu Nvidii.