Valve ogłosiło Steam Machine 12 listopada i choć ujawnił specyfikację, ceny wciąż pozostają niejasne. Hybrydowy komputer PC trafi do sprzedaży w przyszłym roku, a ceny mają zostać ujawnione bliżej premiery. Niezależnie od tego, Valve było w stanie spakować przyzwoitą ilość mocy w stosunkowo niewielkiej obudowie i twierdzi, że rozgrywka w 4K 60 FPS z FSR. Choć nie do końca udało się spełnić te zapewnienia, ten YouTuber stworzył własną maszynę Steam, która działa całkiem dobrze, ma mniej więcej ten sam rozmiar i przyjazną dla budżetu cenę.
Kanał ETA Prime na YouTube opublikował film (link poniżej) pokazujący budowę komputera mini-ITX próbującego zbliżyć się jak najbardziej do specyfikacji Valve dla Steam Machine. YouTuber zakupił kilka używanych części w serwisie eBay, a także kartę graficzną Radeon z AliExpress i umieścił to wszystko w zestawie ASRock Deskmeet X300 Mini PC(kup na Amazon). Obudowa mierzy 218,3 x 219,3 x 168 mm, czyli jest nieco większa niż Steam Machine, która ma wymiary 152 x 162,4 x 156 mm.
Budowa
Procesor to Ryzen 5 5600 oparty na architekturze Zen 3. Podczas gdy liczba rdzeni jest taka sama jak w przypadku procesora Zen 4 w Steam Machine, ten ostatni bazuje na nowszej architekturze Zen 4. Ryzen 5 5600 to jednak procesor do komputerów stacjonarnych, który może pobierać do 65 W w porównaniu do 30 W TDP w ofercie Valve.
Jeśli chodzi o GPU, ETA Prime chciała pozyskać desktopowego Radeona RX 6600, ale skończyło się na karcie z biosem, która w rzeczywistości była RX 6600M, choć nadal z 8 GB pamięci VRAM (tak samo jak w Steam Machine). Jest ona oparta na architekturze RDNA 2 i jest w stanie pobierać do 100 W, co stawia ją w niekorzystnej sytuacji w stosunku do opartego na RDNA 3 GPU 28 CU w Steam Machine, który jest w stanie pobierać do 110 W. Mówi się, że jest to GPU na poziomie Radeona RX 7600M.
Po zainstalowaniu 16 GB (tyle samo co w Steam Machine) pamięci RAM DDR4 i 1 TB pamięci masowej NVMe, ETA Prime wykorzystała dołączony zasilacz o mocy 500 W i zainstalowała najnowszą wersję SteamOS.
Testy wydajności
Zaczynając od Elden Ring, wersja DIY uruchomiła grę przy maksymalnych ustawieniach 1440p i zablokowanych 60 FPS. Spider-Man 2 był w stanie działać przy średnich ustawieniach 1440p przy użyciu FSR (zrównoważony) i generował średnio 70-75 FPS. Włączenie funkcji generowania klatek FSR i przejście na wysokie ustawienia pozwoliło uzyskać ponad 100 FPS. Cyberpunk 2077 na wysokich ustawieniach (1440p) utrzymywał się powyżej 60 FPS. Witcher 3 podobna historia miała miejsce w przypadku ustawienia Ultra, które zapewniało ponad 60 FPS przy użyciu FSR. Doom: The Dark Ages przy 1440p, średnich ustawieniach i FSR, odnotował od 60 do 70 FPS. Borderlands 4 pokazał trochę ghostingu z generowaniem klatek FSR, ale nadal był bardzo grywalny.
Szacunkowa cena vs Steam Machine
Podczas gdy ETA Prime nie podzieliła się dokładnymi cenami za części, które otrzymali i ogólną ceną za kompilację, wyniosłaby ona około 600-650 USD. W tej cenie, posiadanie pełnego doświadczenia Windows i możliwość uruchamiania nowoczesnych tytułów AAA w rozdzielczości 1440p jest świetnym wynikiem. Oczywiście, FSR i generowanie klatek jest silnym czynnikiem przyczyniającym się do ostatecznej wydajności. Valve oświadczyło, że Steam Machine będzie zdolna do 4K 60 FPS i będzie wyceniona podobnie do PC o tej samej specyfikacji. Biorąc to pod uwagę, znany przeciek niedawno podzielił się że cena Steam Machine może wynieść poniżej 600 USD w oparciu o szacunkowe zestawienie materiałów (BOM). Jeśli więc Steam Machine będzie w stanie zapewnić lepszą wydajność niż ta konstrukcja DIY za mniej więcej tę samą cenę, będzie to duży hit.
Źródło(a)
ETA Prime na YouTube






