Notebookcheck Logo

Jazda próbna Mercedesem CLA EQ: Jak jeździ nowy 800-woltowy elektryczny sedan?

Mercedes-Benz CLA EQ (źródło zdjęcia: Mercedes-Benz)
Mercedes-Benz CLA EQ (źródło zdjęcia: Mercedes-Benz)
Wraz z nowym CLA, Mercedes oferuje sportowego sedana, którego elektryczna wersja stara się przekonać klientów swoją 800-woltową platformą, dużą baterią i bagażnikiem. Przeprowadziliśmy jazdę próbną nowym CLA 350 4Matic EQ.
E-Mobility

Wraz z nowym CLA EQ, Mercedes zaprezentował nową generację pojazdów elektrycznych. Początkowo nowy w pełni elektryczny CLA będzie dostępny tylko jako sedan, ale na początku 2026 roku pojawi się Shooting Brake. Opcje silników spalinowych pojawią się później. Podczas naszej trzygodzinnej jazdy testowej wypróbowaliśmy nowe CLA 350 4Matic EQ w mieście i na autostradzie. Samochód posiada wersję wyposażenia Progressive w połączeniu z 17-calowymi kołami, akumulatorem 85 kWh i mocą do 349 KM.

Pierwsze wrażenie: Nareszcie frunk

Pierwsze wrażenie z Mercedesa EV było pozytywne, a niemiecki producent samochodów w końcu dołączył rozsądnej wielkości bagażnik. Z naszego własnego doświadczenia wynika, że jest on idealny do transportu kabla do ładowania, który w przeciwnym razie zajmuje niepotrzebnie miejsce w bagażniku. Po wejściu do samochodu pierwszą rzeczą, którą można zauważyć, jest to, że siedzimy nieco wyżej, niż można by się spodziewać, patrząc na samochód z zewnątrz. Jest to spowodowane akumulatorem zamontowanym w podwoziu, ale chcielibyśmy ustawić siedzenie nieco niżej.

Wnętrze sprawia bardzo dobre i solidne wrażenie, choć w dolnych partiach szybko można znaleźć twardy plastik. Plusem jest brak wykończenia na wysoki połysk w konsoli środkowej. Kierowca może szybko wyłączyć ostrzeżenie o ograniczeniu prędkości, naciskając i przytrzymując znak drogowy na ekranie dotykowym. Obsługa ekranów za pomocą touchpadów na kierownicy jest problematyczna i skutkowała kilkoma błędnymi wejściami. Fani rozbudowanego oświetlenia ambientowego z pewnością będą zadowoleni z tego elektrycznego samochodu, chociaż niezliczona ilość podświetlanych gwiazd na desce rozdzielczej po stronie pasażera powinna przypaść Państwu do gustu. Niestety, panoramiczny szklany dach nie posiada osłony przeciwsłonecznej.

Wrażenia z jazdy: Dobre przyspieszenie, irytujący dźwięk EV

"Dźwięk jazdy" jest szczególnie zauważalny od samego początku, ale na szczęście można go wyłączyć. Naszym zdaniem różne profile dźwiękowe brzmią bardzo sztucznie i nie przyczyniają się do wrażeń z jazdy, ponieważ dość szybko stają się irytujące. Z drugiej strony, przyspieszenie jest bardzo przyzwoite, a oficjalne 4,9 sekundy do 100 km / h (62 mph) wydaje się realistyczne. Elektryczny Mercedes CLA szybko osiąga również prędkość maksymalną 210 km/h (130 mph). Inne pozytywne aspekty obejmują niski poziom hałasu we wnętrzu, nadal mogliśmy rozmawiać bez podnoszenia głosu przy prędkościach powyżej 160 km / h (100 mph). Standardowe fotele są wygodne, ale nie zapewniają zbyt dużego podparcia bocznego.

Podwozie koncentruje się na komforcie, a samochód dobrze pochłania nierówności drogi. Jednak Mercedes EV jest stosunkowo gąbczasty przy wyższych prędkościach i mógłby być bardziej bezpieczny i stabilny. Co więcej, podwozie jest zbyt miękkie w zakrętach, więc zdecydowanie nie czuje się sportowo pod tym względem. W mieście hamulce również nie do końca nas przekonały. Tuż przed całkowitym zatrzymaniem zawsze pojawia się lekki wstrząs. Nawet po zatrzymaniu musieliśmy trzymać nogę na hamulcu przez około 2 sekundy, aż włączy się funkcja automatycznego wstrzymania.

Zasięg, wydajność i ładowanie

Byliśmy pozytywnie zaskoczeni wydajnością na miejskich drogach. W popołudniowych godzinach szczytu w Zagłębiu Ruhry (sucho, 16°C) z dużą ilością zatrzymywania się i ruszania, zużyliśmy około 13 kWh na 100 km, co jest przyzwoitym wynikiem. To z pewnością sprawia, że zasięg 600 km (373 mil) jest realny w mieście. Podczas naszej stosunkowo krótkiej jazdy po niemieckiej autostradzie, podczas której osiągnęliśmy prędkość maksymalną 210 km/h, CLA EQ zużył 20 kWh na 100 km. Bardziej defensywny styl jazdy z pewnością pozwoli zaoszczędzić trochę więcej energii.

Technologia 800 V pozwala na ładowanie z prędkością do 320 kW, co oznacza, że według Mercedesa pojazd elektryczny ładuje się od 10 do 80% w 22 minuty. Nie mogliśmy jednak przetestować tych możliwości szybkiego ładowania podczas naszej krótkiej przejażdżki. Ładowanie prądem przemiennym odbywa się z mocą do 11 kW, ale opcjonalna ładowarka 22 kW jest dostępna za dodatkowe 654 euro.

Problem polega na tym, że nowego CLA EQ nie można ładować na stacjach 400 V w momencie pisania tego tekstu. Odpowiednia opcja będzie dostępna na początku przyszłego roku. ładowanie 400 V jest opcjonalnym dodatkiem do nowego Mercedesa GLC EQ i kosztuje 654 euro. System nawigacji jest świadomy tego ograniczenia i unika tych stacji ładowania. Tak czy inaczej, bez tej opcji nie można korzystać z wielu ładowarek 50 kW w supermarketach lub większości stacji ładowania Tesli w Niemczech.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 10 > Jazda próbna Mercedesem CLA EQ: Jak jeździ nowy 800-woltowy elektryczny sedan?
Andreas Osthoff, 2025-10-24 (Update: 2025-10-24)