Notebookcheck Logo

Hyundai reveals Ioniq 5 N with 650 hp boost, software cornering magic, and fresh, aggressive styling

Hyundai Ioniq 5 N doczekał się kilku odważnych i funkcjonalnych zmian w przedniej części nadwozia. (Źródło zdjęcia: Hyundai)
Hyundai Ioniq 5 N doczekał się kilku odważnych i funkcjonalnych zmian w przedniej części nadwozia. (Źródło zdjęcia: Hyundai)
Hyundai pokonał Forda, Volkswagena i Toyotę na rynku elektrycznych hot-hatchów, wprowadzając na rynek model Ioniq 5 N o mocy do 650 KM. Dzięki wszystkim ulepszeniom, jakie Hyundai wprowadził w układzie napędowym, Ioniq 5 N osiąga 100 km/h (62 mph) w zaledwie 3,4 sekundy. Nowy, bardziej sportowy Ioniq 5 N jest szerszy i niższy niż standardowy Ioniq 5 i ma kilka nowych inteligentnych rozwiązań, które wykorzystują wiedzę Hyundaia na temat wyścigów rajdowych, aby wykorzystać masę pojazdu elektrycznego do poprawy dokładności i prędkości pokonywania zakrętów.
E-Mobility Launch

Choć może nie jest to najmniejszy samochód w okolicy, nowy, efektowny Ioniq 5 N firmy Hyundai jest tak bliski wysokowydajnemu elektrycznemu hot hatchowi, jaki widzieliśmy w rzeczywistości, chociaż Renault 5 EV ma się pojawić w ciągu najbliższego roku. Debiutujący na tegorocznym Goodwood Festival of Speed, Hyundai dokonał kilku kluczowych zmian w swoim skromnym elektrycznym crossoverze, aby nadać mu kształt wyczynowego hot hatcha. Co ciekawe, Hyundai zdecydował się również na włączenie symulowanej ośmiobiegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów w Ioniq 5 N, aby wrażenia z jazdy były bardziej wciągające niż w przypadku zwykłego pojazdu elektrycznego.

Włączenie symulowanej ośmiobiegowej skrzyni biegów może dać wyobrażenie o tym, do czego Hyundai dąży w Ioniq 5 N - nie chodzi o pełne osiągi, ale o dużo osiągów z potężną frajdą z jazdy.

Na początek Hyundai zmodernizował dwusilnikowy elektryczny układ napędowy, aby generował 226 KM na przednią oś i 282 KM na tylną oś, co daje łącznie 609 KM, z możliwością zwiększenia mocy do 650 KM za pomocą przycisku N Grin Boost. Cała ta moc eAWD skutkuje czasem 0-100 km/h (0-62 mph) wynoszącym zaledwie 3,4 sekundy, podczas gdy prędkość maksymalna wzrasta do przyzwoitych 260 km/h (~162 mph).

Hyundai nie tylko zmodernizował silniki i akumulator w Ioniq 5 i dodał "N" do etykiety. Zamiast tego koreańska marka wprowadziła szereg zmian w podwoziu, układzie kierowniczym, układzie hamulcowym i oprogramowaniu, aby powiązać to wszystko razem. Na przykład Hyundai wzmocnił podwozie, a także silnik, kolumnę kierownicy i mocowania akumulatora pojazdu, aby cały pakiet był sztywniejszy i bardziej responsywny. Układ kierowniczy został również zmodernizowany do układu R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering) z "wyższym przełożeniem układu kierowniczego i ulepszonym sprzężeniem zwrotnym momentu obrotowego", aby zapewnić większą przyjemność z jazdy i wyścigów torowych.

Wraz z ulepszonym sprzętem, Hyundai wprowadził wiele sztuczek programowych, w tym Pedał N Hyundaia, który wykorzystuje silniki w pojeździe do zmiany momentu obrotowego i masy w całym samochodzie, umożliwiając szybkie, responsywne skręcanie i ostre prowadzenie. Z mniej poważnej strony, Ioniq 5 N wykorzystuje również swoje silniki elektryczne i inteligentne oprogramowanie, aby włączyć funkcję N Drift Optimizer, która pomaga kierowcom kopać pojazd na boki, gdy zajdzie taka potrzeba. Biorąc pod uwagę, że jest to pojazd elektryczny, Ioniq 5 N posiada również e-LSD (elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu) na tylnej osi oraz regulowany, w pełni zmienny rozdział momentu obrotowego w celu zapewnienia mocnego dostarczania mocy.

Hyundai twierdzi, że Ioniq 5 N może naładować swój akumulator o pojemności 86 kWh z 10% do 80% w zaledwie 18 minut, dzięki szybkiemu ładowaniu prądem stałym o mocy 350 kW. Hyundai nie potwierdził jeszcze żadnych cen ani regionalnej dostępności modelu Ioniq 5 N, ale z pewnością będzie on kosztował sporo grosza, a niektóre witryny szacują, że będzie kosztował nawet 63 000 USD.

Kup ładowarkę do pojazdów elektrycznych EMPORIA 48 Amp Level 2 Indoor/Outdoor na Amazon.

Na kierownicy Ioniqa 5 N dodano duże logo N, a także przycisk N Grin Boost i łopatki zmiany biegów. (Źródło zdjęcia: Hyundai)
Na kierownicy Ioniqa 5 N dodano duże logo N, a także przycisk N Grin Boost i łopatki zmiany biegów. (Źródło zdjęcia: Hyundai)
Te duże wycięcia są nie tylko estetyczne - pomagają utrzymać akumulator i silniki w niskiej temperaturze pod ciśnieniem. (Źródło zdjęcia: Hyundai)
Te duże wycięcia są nie tylko estetyczne - pomagają utrzymać akumulator i silniki w niskiej temperaturze pod ciśnieniem. (Źródło zdjęcia: Hyundai)
Łącznie Ioniq 5 N jest o 20 mm niższy i 50 mm szerszy niż standardowy Ioniq 5. (Źródło zdjęcia: Hyundai)
Łącznie Ioniq 5 N jest o 20 mm niższy i 50 mm szerszy niż standardowy Ioniq 5. (Źródło zdjęcia: Hyundai)
Wnętrze Ioniqa 5 N jest raczej stonowane, funkcjonalne, choć dla wszystkich graczy przygotowano gustowne oświetlenie ambientowe. (Źródło zdjęcia: Hyundai)
Wnętrze Ioniqa 5 N jest raczej stonowane, funkcjonalne, choć dla wszystkich graczy przygotowano gustowne oświetlenie ambientowe. (Źródło zdjęcia: Hyundai)

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 07 > Hyundai prezentuje Ioniq 5 N o mocy 650 KM i odświeżonej, agresywnej stylistyce
Julian van der Merwe, 2023-07-14 (Update: 2023-07-14)