Na ulicach dzielnicy Binjiang w Hangzhou pojawił się nowy futurystyczny dodatek: Hangxing No. 1, napędzany sztuczną inteligencją robot do kontroli ruchu drogowego. Robot ten, opracowany pod kierownictwem jednostki taktycznej policji drogowej w Hangzhou, oficjalnie rozpoczął swoją jazdę próbną w poniedziałek, 1 grudnia, na ruchliwym skrzyżowaniu przy Binsheng Road.
Wyposażony w kamery i czujniki o wysokiej rozdzielczości, Hangxing No. 1 został zaprojektowany, aby pomagać funkcjonariuszom poprzez kierowanie przepływem pieszych i pojazdów. Według Zhang Wanzhe z brygady policji drogowej Binjiang, robot wykonuje standardowe gesty poleceń drogowych - takie jak "idź prosto" i "zatrzymaj się" - które zostały wyćwiczone bezpośrednio na podstawie ruchów prawdziwych funkcjonariuszy. Może on również wydawać cyfrowe dźwięki gwizdka i jest w pełni zintegrowany z istniejącymi systemami sygnalizacji świetlnej.
Poza podstawowym kierunkiem, robot aktywnie identyfikuje naruszenia w czasie rzeczywistym, w tym rowerzystów bez kasków, pojazdy przekraczające linie zatrzymania i pieszych. Jeśli wykryje wykroczenie, jego inteligentny system głosowy wydaje uprzejme, natychmiastowe przypomnienia osobom łamiącym przepisy.
Model sztucznej inteligencji został zaprojektowany tak, aby doskonalić się poprzez ciągłe uczenie się na rzeczywistych skrzyżowaniach. Podczas gdy robot obecnie koncentruje się na zarządzaniu ruchem, urzędnicy planują ulepszyć go o funkcje LLM, umożliwiając mu oferowanie wskazówek, edukację w zakresie bezpieczeństwa i złożone interakcje głosowe. Chociaż konkretna żywotność baterii Hangxing No. 1 nie została ujawniona, raporty wskazują, że podobne roboty patrolowe rozmieszczone w innych prowincjach zwykle działają od 6 do 8 godzin na jednym ładowaniu.








