Od 1 października 2025 r. Francja będzie przyznawać dodatkową dotację w wysokości 1000 euro nabywcom samochodów elektrycznych montowanych w Europie i wyposażonych w akumulatory wyprodukowane w Europie. Jest to dodatek do istniejącej premii środowiskowej (Bonus Écologique), która już pomaga gospodarstwom domowym w zakupie pojazdów elektrycznych.
Obecnie francuscy nabywcy mogą otrzymać do 4200 euro w zależności od dochodu gospodarstwa domowego, pod warunkiem, że pojazd spełnia minimalny wynik środowiskowy oparty na emisji CO₂ generowanej podczas jego produkcji i produkcji baterii. Od czasu wprowadzenia w lutym 2024 r. dotacja wahała się od 2 000 do 4 000 euro. W lipcu 2025 r. rząd zweryfikował ją w górę do 3100-4200 euro, prawdopodobnie w odpowiedzi na spowolnienie sprzedaży pojazdów elektrycznych. Mimo to w okresie od stycznia do lipca 2025 r. liczba rejestracji spadła o 4,3%.
Dzięki nowej premii maksymalne wsparcie wzrasta do 5 200 euro dla kwalifikujących się pojazdów. Oprócz zwiększenia przystępności cenowej pojazdów elektrycznych, oczekuje się, że środek ten wzmocni europejski przemysł samochodowy i akumulatorowy, ograniczy emisje i strategicznie zmniejszy zależność od zagranicznych łańcuchów dostaw.
Obecnie jednak tylko kilka pojazdów elektrycznych korzysta z akumulatorów wyprodukowanych w Europie. Francja rozwija nowe fabryki, szczególnie na północy, podczas gdy Niemcy (VW w Salzgitter) i Węgry również zwiększają produkcję baterii. Co miesiąc aktualizowana lista kwalifikujących się modeli będzie publikowana przez ADEME, francuską agencję ds. zarządzania środowiskiem i energią.
Oprócz tych premii, rząd wznawia program leasingu pojazdów elektrycznych dla gospodarstw domowych o niskich dochodach, który został wstrzymany od lutego 2024 roku. Program, wspierany przez budżet w wysokości 370 mln euro, wesprze co najmniej 50 000 samochodów elektrycznych. Wnioski zostaną otwarte 30 września 2025 roku.