Dział Xbox w Microsofcie podobno przechodzi trudny okres, nękany zwolnieniami i, co może być bardziej zaskakujące, celami finansowymi, które mogą być szkodliwe dla jego długoterminowej kondycji, według osób wtajemniczonych. Wynika to podobno z rosnącej presji z góry. Xbox otrzymał "całkowicie nierealistyczny cel finansowy", który może utrudnić działanie działu.
Jez Corden z Windows Central poinformował, że dyrektor finansowy Microsoftu, Amy Hood, wyznaczyła działowi Xbox "całkowicie nierealistyczny" cel finansowy. Corden dodał, że oczekiwania mogą "nadal szkodzić działowi" Wiadomość ta pojawia się w następstwie masowej rundy zwolnień w Microsofcie, która dość mocno uderzyła w Xbox i jego studia.
Tom Warren z The Verge dołączył do rozmowy i odrzucił "nierealistyczną" etykietę, stwierdzając: "Nie sądzę, że jest to nierealistyczne, to tylko rzeczywistość biznesu Xbox po przejęciu ABK. Bez tej transakcji przychody Xbox spadłyby, a gra Game Pass jeszcze się nie opłaciła"
Przejęcie, o którym mowa, to zakup Activision Blizzard przez Microsoft za 68,7 miliarda dolarów, który doładował portfolio firmy takimi tytułami jak World of Warcraft, Diablo, DOOM i Call of Duty.
Aby spojrzeć na to z innej perspektywy, całkowity przychód Microsoftu w roku podatkowym 2022 wyniósł 198,27 miliarda dolarów, przy czym dział Xbox wniósł w tym samym okresie tylko 16,23 miliarda dolarów. W 2024 r. przychody Microsoftu z Xbox wyniosły 15,7 mld USD, co oznacza gwałtowny spadek w porównaniu z 21,5 mld USD w poprzednim roku podatkowym. Wtajemniczeni uważają, że spadek ten wynika z mniejszej sprzedaży sprzętu Xbox, ponieważ Microsoft sprzedał tylko 2,7 miliona sztuk, podczas gdy Sony sprzedało 4 miliony sztuk PS5 w tym samym roku.
Tymczasem Xbox Game Pass osiągnął 34 miliony subskrybentów na początku 2024 roku. Według doniesień, w połowie 2025 r. usługa subskrypcji zarejestrowała ponad 35 milionów subskrybentów. Jest to znacznie poniżej celu Microsoftu, jakim jest osiągnięcie 100 milionów użytkowników do 2030 roku.
Podczas gdy Game Pass wygenerował 4,7 miliarda dolarów przychodu w 2024 roku i przewiduje się, że wygeneruje około 5,5 miliarda dolarów do 2025 roku, nie oczekuje się, że wzrost zrównoważy szersze inwestycje finansowe poczynione przez Microsoft.
Widać, że presja finansowa była poważna, biorąc pod uwagę, że Microsoft zwolnił 9 100 pracowników, wpływając na studia AAA: Turn 10, Rare, Romero Games i The Initiative.
Xbox Game Studios przechodzi agresywny okres restrukturyzacji, a droga przed nim nie wydaje się być gładka. Wstrząsy po zwolnieniach były odczuwalne w całej branży gier i są również widoczne na LinkedIn, gdzie byli pracownicy ogłosili, że zostali zwolnieni, często nieoczekiwanie.