Wydana przez Paradox Interactive w 2016 roku gra Stellaris rozpoczyna się od pierwszych kroków raczkującej cywilizacji w kosmosie. Niezależnie od tego, czy grasz jako mechaniczny umysł roju, pobożny rój obcych czy pokojowi odkrywcy, wybierasz, kim jesteś i za czym opowiada się twoje imperium. Na początku gry definiujemy swój gatunek - humanoidalny, insektoidalny lub gadzi - i wybieramy ideologię, taką jak spirytualizm, militaryzm lub pacyfizm. Od tego momentu nie ma dwóch takich samych gier. Napotkają Państwo obce rasy, odkryją starożytne ruiny, będą walczyć o ograniczone zasoby lub zostaną wciągnięci w galaktyczne wojny. Państwa imperium może rozpadać się od wewnątrz lub stanąć w obliczu zagrożenia, które może zniszczyć całą galaktykę -Stellaris jest pełne niespodzianek, a każda rozgrywka opowiada własną historię.
Stellaris łączy podstawową mechanikę strategii 4X z głębią i elastycznością wielkich gier strategicznych. Podąża za znaną pętlą 4X - eksploracja, ekspansja, eksploatacja, podbój - jednocześnie wykorzystując rozgrywkę w czasie rzeczywistym i otwarty projekt typowy dla tytułów Paradox. Rozgrywka toczy się na proceduralnie generowanej mapie galaktyki wypełnionej setkami układów gwiezdnych, a początkowe etapy gry koncentrują się na eksploracji, kolonizacji nowych planet i nawiązywaniu kontaktów z innymi cywilizacjami. Badania, zarządzanie zasobami i ostrożna ekspansja są kluczem do zbudowania trwałego imperium.
Jednocześnie zarządzanie własnym imperium jest nieustannym balansowaniem. Dyplomacja odgrywa ważną rolę, a sojusze, umowy handlowe, rywalizacja i szpiegostwo kształtują równowagę sił w całej galaktyce. Jeśli negocjacje nie są w twoim stylu, możesz zwrócić się do brutalnej siły - konfigurowalne statki i bitwy flot na dużą skalę oferują bardziej bezpośrednią drogę do dominacji. W całej grze niespodziewane wydarzenia sprawiają, że wszystko jest nieprzewidywalne, od galaktycznych kryzysów i powstań SI po międzywymiarowe inwazje i wewnętrzne bunty.
Recenzje: Głęboki strategiczny generator historii - ale brakuje mu prezentacji
Zespół redakcyjny niemieckiego magazynu GameStar pochwalił Stellaris przede wszystkim za bogatą narrację i pomysłową rozgrywkę typu sandbox. Opisali ją jako prawdziwy "generator opowieści", nieustannie tworzący unikalne doświadczenia science-fiction poprzez wybory gracza i dynamiczne łańcuchy zdarzeń. WebGamers poszedł o krok dalej, nazywając Stellaris "najbardziej epicką grą strategiczną science fiction wszech czasów"
GameStar, z drugiej strony, krytykuje wydajność techniczną gry, szczególnie w późnej fazie rozgrywki. Gdy galaktyki stają się coraz większe, Stellaris wyraźnie zwalnia, a zarządzanie rozległymi imperiami może stać się coraz bardziej nużące. Rozległe mikrozarządzanie i niezliczone szczegóły sprawiają, że gra końcowa staje się prawdziwym testem cierpliwości. Ponadto, znaczna część rozgrywki odbywa się w wyobraźni gracza, a nie na ekranie. Stellaris pozostaje wizualnie powściągliwy i minimalistyczny w swojej prezentacji. Aby dokładniej przyjrzeć się grze, GameStar przygotował poniższy film, który jest dostępny z angielskimi napisami:
GameStar przyznał grze Stellaris solidne 82 punkty na 100 możliwych. Reakcja na innych platformach jest podobnie pozytywna: krytycy na Metacritic przyznali jej ocenę 78, podczas gdy gracze ocenili ją na 8,0. Na Steamie gra otrzymała ponad 125 000 recenzjii uzyskała średnią ocen na poziomie 87%.
Darmowy weekend na Steam, a następnie 75% zniżki
W ramach ograniczonej czasowo promocji, gra Stellaris jest dostępna za darmo do 12 maja. Po zakończeniu darmowego okresu, gra - która zwykle kosztuje około 40 dolarów - będzie dostępna na z 75% zniżką do 19 maja, obniżając cenę do około 10 dolarówobniżając cenę do około 10 dolarów. Tak duże obniżki nie są jednak niczym niezwykłym. Według SteamDB, Stellaris był ostatnio oferowany w tej cenie podczas City Builder Fest w marcu.
Zastrzeżenie: Notebookcheck nie ponosi odpowiedzialności za zmiany cen wprowadzane przez sprzedawców detalicznych. Obniżona cena lub oferta wspomniana w tym artykule była dostępna w momencie pisania i może podlegać ograniczeniom czasowym i/lub ograniczonej dostępności jednostek.