Podczas swojego niedawnego występu w podcaście Lex Fridman Podcast numer 484były współzałożyciel i scenarzysta Rockstar, Dan Houser, zdradził nieco szczegółów na temat anulowanej przez studio gry szpiegowskiej Agent, która nigdy nie doczekała się premiery, mimo że przeszła pięć różnych rewizji.
Przemawiając w wywiadzie, Houser szczerze odniósł się do słonia w pokoju, mówiąc: "Dużo pracowaliśmy nad wieloma iteracjami gry szpiegowskiej z otwartym światem i nigdy się to nie udało" Choć nie powiedział tego wprost, Houser miał na myśli grę Rockstar Games Agent.
Następnie dodał: "Miała około pięciu różnych iteracji. Nie sądzę, żeby to działało, doszedłem do wniosku - i czasami o tym myślę, czasami leżę w łóżku i myślę o tym - i doszedłem do wniosku, że to, co czyni je naprawdę dobrymi jako historie filmowe, sprawia, że nie działają jako gry wideo. Musimy zastanowić się, jak zrobić to w inny sposób jako grę wideo"
Dla niedoinformowanych, Rockstar zaprezentował światu grę Agent podczas konferencji prasowej Sony na targach E3 2009. Agent miał być tytułem na wyłączność PlayStation, zimnowojennym thrillerem osadzonym w latach 70. ubiegłego wieku, który wrzucałby graczy w operacje kontrwywiadowcze, szpiegostwo, zabójstwa i egzotyczne lokalizacje, obiecując strzelankę w stylu Jamesa Bonda.
Jednak sceneria z lat 70. była tylko jednym z wielu prototypów, o których wspominał House, a inne eksplorowały bardziej współczesne scenerie. Houser ujawnił dalej:
Nie wiem, co by to było, ponieważ nigdy nie dostaliśmy tego na tyle, by nawet zrobić odpowiednią historię na ten temat. Wykonywaliśmy wczesne prace, w których uruchamiałeś świat i nigdy tak naprawdę nie znalazł się w żadnym z nich. I wydaje mi się, że wiem dlaczego.
Gra przekształciła się w wewnętrzne demo wkrótce po premierze Grand Theft Auto: San Andreas w 2004 roku. Niestety, projekt utknął w martwym punkcie. Wycieki Agenta, które pojawiły się w latach 2009-2010, pojawiły się w 2011 i 2015 roku. Bez odpowiedniej podstawy i kierunku, zespół został przeniesiony do Grand Theft Auto V około 2015 roku.
Prawdziwym problemem było najwyraźniej to, w jaki sposób Rockstar Games mogło płynnie połączyć sztywną strukturę gatunku szpiegowskiego z filozofią otwartego świata. Houser wspomniał dalej:
Te filmy są bardzo, bardzo frenetyczne i są beat-to-beat. Musisz iść tutaj i uratować świat. Musisz udać się tam i powstrzymać tę osobę przed śmiercią, a następnie uratować świat.
W grach z otwartym światem zdarzają się takie momenty, gdy fabuła łączy się w całość. Ale w dużej części nie jest to przegrana, a ty po prostu spędzasz czas i robisz to, co chcesz.
Chcę wolności, chcę iść tutaj i robić to, co chcę, i chcę iść i robić to, co ty chcesz, i dlatego dobrze jest być przestępcą, ponieważ zasadniczo nikt nie mówi ci, co masz robić.
To postawiło Rockstar w szczególnym kłopocie: chcieli stworzyć otwarty świat ze swobodą robienia znacznie więcej, z czym Agent nie rezonował, biorąc pod uwagę hipotetyczne liniowe podejście.
Houser wyjaśnił dalej: "Staramy się stworzyć zewnętrzną agencję poprzez tych ludzi, w pewnym sensie zmuszając cię do opowiadania historii. Ale jako szpieg tak naprawdę to nie działa, ponieważ musi pan działać na czas. Myślę więc, że zastanawiam się, czy można w ogóle stworzyć dobrą grę szpiegowską z otwartym światem"
Rockstar nigdy tak naprawdę nie ogłosił anulowania Agenta, dopóki studio nie usunęło go z listy nadchodzących tytułów w 2021 roku, zwalniając miejsce dla programistów do pracy nad Red Dead Redemption 2.





