Były producent wykonawczy Dragon Age, Mark Darrah, ujawnił w niedawnym wywiadzie, że BioWare przedstawiło wiele pomysłów Electronic Arts w nadziei na remake lub remaster Dragon Age: Origins i jego kontynuacji, ale EA niestety odmówiło zapewnienia niezbędnych funduszy na realizację projektu.
Mark Darrah ujawnił tę informację podczas rozmowy z YouTuberem MrMattyPlays w filmie opublikowanym 10 sierpnia 2025 roku. W wywiadzie Darrah podzielił się, że BioWare nie może się doczekać aktualizacji swojej klasycznej serii RPG, porównując ją do sukcesu Mass Effect Legendary Edition, która została wydana w 2021 rokuktóra została wydana w 2021 roku.
BioWare przyjęło wiele strategii, w tym miękkie podejście do rebrandingu swoich trzech gier - Dragon Age: Początki, która została wydana w 2009 roku, Dragon Age 2 z 2011 roku i Dragon Age: Inkwizycja z 2014 roku, połączonych razem jako "Trylogia Mistrza"
Darrah chciał stworzyć spójną zremasterowaną kolekcję, mającą na celu "nadanie im blasku i ponowne wydanie", jako pierwszy krok w wieloetapowym procesie ożywienia serii, w obliczu mieszanego odbioru Dragon Age: The Veilguard z 2024 roku.
Darrah wspomniał o dokładnych propozycjach BioWare złożonych EA, w tym o zapewnieniu pomocy przy opracowywaniu narzędzi Frostbite i współpracy z utalentowanym domem modów w celu obsługi remake'u Dragon Age: Origins.
W wywiadzie Darrah powiedział: "Jedną z najwcześniejszych rzeczy dla Joplin było: zróbmy narzędzia Frostbite, a następnie znajdźmy dom modów, który wydaje się utalentowany i po prostu podnieśmy ich i zapłaćmy im za zrobienie remake'u Dragon Age: Origins. Pojawiło się wiele propozycji: "Czy istnieje sposób, w jaki możemy przenieść Dragon Age: Origins?"
Darrah chciał wydać Dragon Age 2 za niższą cenę ze względu na wspólne zasoby i niższe koszty rozwoju. Jednak podejście polegające na pełnym remake'u wymagałoby ogromnej ilości zasobów, co nie zwiększyłoby tych korzyści.
BioWare miało nadzieję na zebranie zespołu do tego projektu, ale przeszkody finansowe znacznie zatrzymały postęp, ponieważ studio zarządza swoimi finansami wewnętrznie i nie mogło przesunąć środków z już trwających projektów.
Darrah zauważył, że EA unika remasterów pomimo aspektu rentowności. W wywiadzie Darrah dodał: "EA historycznie było, i tak naprawdę nie wiem dlaczego, ale nawet powiedzieli to publicznie, w pewnym sensie przeciwko remasterom. To dziwne, że spółka giełdowa jest zasadniczo przeciwna darmowym pieniądzom, ale wydaje się, że są temu przeciwni. To część tego."
Ale to nie wszystko. Remaster Mass EffectLegendary Edition był możliwy, ponieważ seria została w całości zbudowana na silniku Unreal Engine 3, co pozwoliło zewnętrznym studiom na stosunkowo łatwy rozwój. Dragon Age, z drugiej strony, korzystał z dwóch oddzielnych silników dla Dragon Age Origins i Dragon Age 2, zanim BioWare przeszedł na Frostbite dla Dragon Age: Inquisition.